مسیر سلامت

سمی شدن بافت آسیب دیده ی مغز آغازی بر خسارت های بعدی سکته ی مغزی

ماحصل پژوهش دانشمندان در Arizona College of Medicine – Tucsonhave نشان داد، بافت آسیب­ دیده­ ی مغز، پس از سکته­ ی مغزی به مایعی سمی تبدیل شده و موجب وارد آمدن آسیب به بخش ­های سالم مغز می ­گردد.

بافت آسیب دیده­ ی مغز، تهدیدی پیش رونده برای سایر مناطق مغز، شناخته شده است. مطالعه بر موش ­ها در کالج پزشکی دانشگاه آریزونا نشان داد، مایعی سمی و موجب زوال، نواحی سالم مغز را پس از سکته­ ی مغزی گرفتار می­ سازد.

محققین برای درک بهتر آثار سمی این مایع کشنده، مایع را از منطقه ­ی آسیب دیده­ی مغز، استخراج کرده و آن را با قرار دادن در یک ظرف «پتری دیش» Petri dish   با نورون­ های زنده، همراه کردند. پس از گذشت چهار ساعت، بیش از ۵۰ درصد از نورون­ های زنده نابود شدند. این در حالی است که نورون­ های زنده در ظرفی دیگر با مایعات سالم مغزی، هم­چنان سلامتی خود را حفظ کرده بودند.

این تحقیق نشان داد، بافت مرده­ ی مغز نه تنها ترمیم نمی­ شود بلکه در فرایندی تخریبی به مایعی سمی تغییر ماهیت داده و این دگرگونی مخرب برای مدتی طولانی باقی می ­ماند. زوال عقل در زمره­ ی اختلالاتی است که این پدیده می­ تواند به دنبال داشته باشد.

در تحقیقات پیشین معلوم شده بود به دنبال سکته­ ی مغزی و بروز آسیب در بافت­ هایی از مغز، این نواحی به مایع تبدیل می­ شود اما سمی بودن اثر مایع مذکور، کشفی تازه و بسیار مهم و سرنوشت­ ساز است که توجه بسیاری از دانشمندان را به خود جلب کرده است.

اینک جنب­ وجوشی در جامعه­ ی محققین این موضوع ایجاد شده تا به دنبال راه ­هایی باشند که اثر خسران­ بار بافت آسیب­ دیده ­ی سمی را خنثی سازند. اگر بتوان برای مهار مایع سمی در مغز چاره ­ای اندیشید، بسیاری از عواقب سکته­ ی مغزی متوقف خواهد شد.

محققان دانشگاه آریزونا اعتقاد دارند یافته­ ی اخیر، روش­ های درمانی پیشین را زیر سوال می­ برد و موج جدیدی از تحقیق و شناخت سکته­ ی مغزی ایجاد گردیده و راه ­های درمانی نوظهوری برای غلبه بر تبعات سکته ­ی مغزی عرضه می ­شود.

«کریستین­دایل» Kristian Doyle سخنگوی تیم مذکور عنوان داشت: در مطالعات بعدی ضروری است عمر مایع سمی را در مغز برآورد کرده و به راه­ هایی فکر کنیم که از سرایت آسیب به بافت ­های سالم جلوگیری شود.

محققان با استفاده از یک میکروسکوپ قدرتمند، از روند آزمایشات خود عکس و فیلم تهیه می­ کردند.

آنان ابتدا به بافت مرده ­ی مغز، رنگی مخصوص تزریق کردند و هفت هفته بعد از سکته­ ی مغزی، متوجه شدند ناحیه­ ی رنگی به مناطق سالم مغز گسترش یافته و بافت سالم را دچار اختلال و سپس مرگ ساخته است. طبق اظهارات دکتر دایل، آزمایش اکتشافی آنان نشان می­ دهد مواد سمی موجود در بافت مایع منتج از سکته­ ی مغزی، در مرحله­ ی بعد، سلول­ های سالم مانده­ ی هم­جوار را می ­کشد.

دکتر دایل معتقد است که روند آرام نشت مایع سمی ممکن است علت بوی بد دهان، پس از سکته­ ی مغزی باشد. سرپرست تیم تحقیقاتی اظهار داشت: از ۱۰ میلیون نفر قربانیِ سالانه­ی عارضه­ ی سکته­ ی مغزی، حدود یک سوم آنان به دلایل نامعلوم دچار زوال عقل می­ شوند. شاید بتوان این­ طور استدلال کرد اگر مغز در نزدیکی هیپوکامپ آسیب ببیند (بخش مسئول حافظه در مغز) شاید این نشت آهسته­ ی مایع سمی مسبب از دست رفتن نورون در مغز و در نهایت مشکلات حافظه شود.

پرفسور «جانکو نیکولیک زوچیچ» Janko Nikolich-Zugich، رئیس بخش ایمونولوژی دانشگاه آریزونا گفت: «این یافته واقعا پارادایم­ های قدیمی را به چالش می ­کشد و زمینه­ ی جدیدی را برای درک ما از سکته­ ی مغزی و عواقب آن به وجود می­ آورد. «ما ساده­انگارانه تصور می­ کردیم که اسکار گلیال یک مانع برای آسیب بافت سالم مغز است و هیچ دلیلی در مورد مسمومیت بافت مغز وجود ندارد. ما از انجام گرفتن چنین تحقیق روشنگرانه­ ای سپاسگزار هستیم، اکنون ما می ­توانیم با دنباله ­گیری تحقیقات، درمان­ های جدید و مختلف سکته ی مغزی را بیازماییم».

نتایج منجر به اکتشاف این تحقیق تاثیرگذار به صورت کامل در نشریه­ ی Neurobiology of Disease منتشر شده است.

مقاله­ ی انگلیسی و کامل این تحقیق قابل تکرار در ۱۶ صفحه و به صورت PDF در دسترس بخش تحقیق و پژوهش ماهنامه­ ی «آفتاب سلامت» قرار دارد.

محققین و دانشمندان محترمی که مایل هستند این مطالب ارزشمند را دریافت دارند، کافی است به نشانی کانال تلگرامی ماهنامه­ ی پزشکی «آفتاب سلامت» مراجعه کنند تا فایل مذکور را در راستای اشاعه­ ی دانش پزشکی در اختیارشان بگذاریم:

https://t.me/aftabesalamat

@aftabesalamat

Contact Us:

Department of Immunobiology

۱۶۵۶ E. Mabel Street

P.O. Box 245221

Tucson, AZ  ۸۵۷۲۴-۵۲۲۱

Tel: 520-626-6409

Fax: 520-626-2100

com-uaimb@email.arizona.edu

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا