گفت و گو

صنعت ایران مرغ همایی که پرواز نمی داند

لطفا خودتان را معرفی کنید و شناسنامه و بیوگرافی مختصری از شرکت مهندسی زیستی آروکو به عنوان یکی از برندهای مطرح در صنعت داروسازی، به مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت ارائه بفرمایید.

مهندس محمد داوود معتمدی متولد مهر ماه ۵۹ هستم. در ابتدای دوران کاری، وارد صنعت خودرو شدم و حدود ۲ سال در این حوزه فعالیت داشتم. سپس با حضور در شرکت عرفان دارو به عنوان مدیر فنی و مهندسی، کار خود را در صنعت دارو آغاز کردم. بعد از آن حدود ۷ سال مدیر فنی مهندسی و ۳ سال نیز مدیر توسعه ­ی شرکت سیناژن بودم. در حال حاضر نیز مدیر عامل شرکت مهندسی زیستی آروکو از شرکت­ های گروه دارویی سیناژن هستم.

این شرکت در سال ۱۳۹۲ با هدف جلوگیری از خروج ارز از کشور در حوزه ­ی تامین تجهیزات تولید دارو مثل: بیوراکتورها، فرمانتورها، وسل­ های ساخت دارو، سیستم­ های فیلتراسیون، TFF، سیتسم  CIP/SIP ، لوله­ کشی استینلس استیل مخصوص صنایع دارویی و … تاسیس شده و فعالیت خود را در راستای تامین تجهیزات مذکور آغاز کرد.

آمریکا به عنوان یکی از پرمصرف­ترین کشورهای صنعتی، طرف تعاملات اقتصادی با قریب کشورهای پیشرفته­ ی جهان است و بالطبع این کشورها نمی ­خواهند چنین بازار پر زرق ­و برقی را به این راحتی از دست بدهند. اگر فردا ترامپ به آن­ها بگوید یا آمریکا یا ایران و آن­ها از صدور بدیهی ­ترین صادرات مواد دارویی و صنعتی به ایران خودداری کنند، چه آینده ­ای متوجه صنعت دارویی کشور می ­شود؟

واقعیت غیر قابل انکار این است که ایران پس از انقلاب، همواره با تحریم مواجه بوده و اکنون در زمان ریاست جمهوری آقای ترامپ، تحریم ­ها رویکرد شدیدتری پیدا کرده ­اند. بعد از انقلاب همواره برای واردات مواد اولیه و قطعات به ایران با دشواری ­های زیادی روبرو بوده­ ایم. در این گیرودار، با فشار به کشورهایی که چندان مایل به تحریم ما نبودند، آن­ها را هم از معامله با ما بیم می­ دهند. کشورهای اروپایی برای معامله با ایران تحت فشار هستند. البته علی­رغم همه­ ی این سنگ اندازی­ ها ما با روش­ های مختلف تا الان جلوی این تحریم ­ها تاب آوردیم. اگر ضرورت ایجاب می­ کرد  قطعه یا دستگاهی برای راه اندازی فعالیتی به دست­مان برسد، از هر راهی که امکان پذیر بود انجام می دادیم. البته بابت این کار لازم بود هزینه ­های زیادی پرداخت کنیم ولی با هر زحمتی بالاخره وارد می ­کردیم. درحال حاضر هم برای سر پا ماندن صنعت دارو در کشور هر زمان که ضرورت داشته باشد، از هیچ اهتمامی در این راستا دریغ نمی­ کنیم. هدف، وارد کردن آن دسته مواد اولیه ­ای است که تکنولوژی آن در ایران وجود ندارد. خوشبختانه امروز به توانایی تولید محصولاتی نائل شده­ ایم که پیش­تر انحصارا در اروپا تولید می­ شد. به طور مثال آروکو با تولید شیرهای استینس استیل که در زیر تانک ­ها استفاده می ­شود بخشی از توانایی ­های فنی خود را به نمایش گذاشته است. در حال حاضر تولید هم­زن­ های مگنتی را در دستور کار قرار داده­ایم که انشاالله حداکثر تا دو ماه آینده وارد بازار خواهد شد. روزی این توانایی رو به رشد، مایحتاج تمام صنعت را برآورده می ­کند و باید برای رسیدن به چنین توفیقی به سعی و پشتکارمان ادامه دهیم.

شرکت مهندسی زیستی آروکو چه رویدادهایی را در عرصه­ ی داروسازی کشور رقم زده و مراکزی که ترجیح می­ دهند با این شرکت کار کنند تحت تاثیر چه نقاط قوت و ویژگی‌هایی هستند؟

کیفیت محصولات و معتبرسازی مدارک، دو شاخص بسیار مهم برای زیرساخت ­های تجارت خارجی محسوب می ­شوند. در حال حاضر وزارت بهداشت به مقوله­ ی معتبرسازی مدارک توجه ویژه­ای دارد. شرکت­ های داروسازی برای صادرات محصولات خود، نیازمند هم سطح­ سازی کیفیت محصولات با استانداردهای بین ­المللی هستند و برای این کار باید تجهیزاتی در تولید به کار گرفته شوند که از استانداردهای بین­ المللی برخوردار بوده و مدارک معتبر داشته باشند. در شرکت آروکو این استانداردهای جهانی یک امر بدیهی است که برای اطمینان خاطر مشتری، به وی ارائه می ­شود.

مقایسه عملکرد مدیریتی شما با مدیریت‌های پیشین چه نتیجه‌ای را در منحنی حرکت شرکت نشان می­ دهد؟

مدیران پیشین بی­شک در راستای ارتقا سازمان اهتمام داشتند و هر کس بنا به بضاعتش تلاش کرده شرکت آروکو را به نقطه­ ی مطلوب برساند اما در مورد عملکردهای مدیریتی اگر کسی بخواهد رد فعالیت­ های من در آروکو را دنبال کند خواهد دید که تلاش من در این دوران، حضور و نظارت شخصی بر فروش و بازاریابی بوده است و در این راه با اعضای تیم شانه به شانه همراهی داشتم. با توجه به اسناد مالی تصور می­کنم که این روش توانست کمک بیشتری برای پیشبرد اهداف داشته باشد و توانسته­ ایم از نظر اقتصادی به شرکت آروکو خدمت کنیم. بازاریابی در ایران پیچیدگی­ های خاص خود را دارد و من حضور و نظارت همه جانبه­ ی خود بر این فعالیت را یک اصل قرار داده­ ام.

مهم‌ترین مشکلات شما برای تولید به کدام بخش مربوط بوده است؟

در برخی از موارد ما مجبور هستیم برای تامین برخی از قطعات خاص از آمریکا چندین کشور را دور بزنیم تا محصول به دست ما برسد و این باعث می­شود که هزینه ­های هنگفتی پرداخت کنیم که درنهایت باعث افزایش قیمت نهایی محصول ما می­ شود. برخی از مشتری­ ها با این موضوع مشکل دارند و این یکی از دغدغه­ های اصلی ماست.

با توجه به روند سریع تغییرات اقتصادی در کشور پر فراز و نشیب ایران، چه اهدافی در سال جاری برای شرکت برنامه ­ریزی کرده­ اید؟

ما می­ خواهیم در بازارهای بین ­المللی حضور داشته باشیم. مقدمات این امر فراهم شده است. یک قرارداد با ترکیه امضا کردیم که در حال تولید محصولات مورد نظر هستیم  و باید تا ۴ ماه آینده به مشتری تحویل دهیم. تلاش خواهیم کرد تا در کنار فعالیت­ های معمول، به تجارت خارجی نیز رونق بیشتری ببخشیم.

آیا رسانه ­ها در رونق فعالیت­ های شرکت شما نقشی ایفا کرده ­اند؟

هزینه ­ی تبلیغات در تلویزیون خیلی بالاست اما یک بار از شبکه ایران کالا مستندی تهیه شد و از همان شبکه به نمایش درآمد. با برخی مجلات که در صنعت دارو فعال هستند همکاری می­ کنیم و از حمایت­ های مطبوعاتی آن­ها در راستای توسعه، بهره­مند می­ شویم.

چرا از بین صنایع مختلف صنعت دارو را انتخاب کردید؟

فعالیت در این صنعت خیلی خوب است البته حمایت از صنعت یک انتظار بدیهی در این زمینه است. صنعت در ایران بدون حمایت ­های موثر به رشد و بالندگی دست نمی یابد. صنعت ایران مرغ همایی است که باید به او پرواز کردن آموخت تا پس از آن به پرواز درآید و سایه­ ی همایونی­اش را بر اقتصاد ایران بگستراند. به­ طور مثال عده­ای به خاطر منافع خودشان اصرار دارند به هر نحوی قطعات مشابه را با کیفیت پایین از بازارهایی مانند چین تامین کنند. خواهش من از مسئولین این است که اگر قرار است وارداتی انجام شود آن را از برندهای معتبر و با کیفیت انتخاب کنید تا سودآوری داشته باشد. کیفیت محصولات ما نزدیک به کیفیت محصولات اروپایی است اما به­ خاطر قیمت پایین دستگاه­ های وارداتی، شرکت­ ها ارزان­ ترها را ترجیح می­ دهند اما بعد از دو سال مجبور می­ شوند دستگاه­ ها را به ­خاطر از دست دادن کارآیی از خط تولید خارج کنند.

از منظر رضایت مشتریان، شرکت شما در چه جایگاهی قرار دارد؟

خدمات پس از فروش در آروکو، یکی از مزیت­ های شرکت ماست. همیشه در دسترس مشتری های­مان هستیم، حتی در دورترین نقاط کشور ظرف حداکثر ۲۴ ساعت پس از طرح مسئله برای رفع آن اقدام خواهد شد. در حالی که اگر مشکلی در دستگاه­ های وارداتی ایجاد شود سرویس آن­ها در یک رکورد زمانی قابل توجه انجام خواهد شد.

با توجه به شرایط اقتصادی جدید اگر قرار باشد برای دوران کاری تازه، شعاری انتخاب کند، این شعار چه خواهد بود؟

هنوز چیزهای زیادی پیش روی ماست و باید به آن برسیم.

دستاوردهای­مان بسیارند اما هرگز کافی نیستند.

هرگز مدیری  را به عنوان الگو و سرمشق مد نظر قرار داده ­اید؟

واقعیت این است که روش مدیریتی خانم دکتر حامدی فر برای من الگو بوده، به ­خاطر این که نظم و ترتیب در سیستم مدیریتی ایشان از جایگاه ویژه ­ای برخوردار است. من نیز سعی کردم این نحوه عملکرد و قوانین را الگوی خود قرار دهم. آقای دکتر مهبودی هم که جایگاه ویژه ای به عنوان الگوی من دارند.

اگر رقبای خارجی شما به‌طور مستقیم به بازار دارویی ایران ورود کنند آیا شرکت شما توان رقابت با محصولات آن­ ها را خواهد داشت؟

در برابر شرکت­ های چینی و هندی رقابت موفقی داشتیم. در برابر برندهای اروپایی معقتدیم که محصولات ما چیزی از آن­ها کم ندارد و حتی در برخی موارد، کیفیت محصولات ما در رتبه­ ی بالاتری قرارگرفته است. این را در نمایشگاه­ هایی که برگزار می­ شود متوجه شدم. برتری آن­ها فقط شهرت و برندشان است. رقابت با این برندها به بسترسازی نیازمند است چون باید با محصولاتی رقابت کنید که در بازارهای جهانی قدمت بالایی دارند و این مهم، کمی زمان ­بر است و نیازمند صرف زمان و اهتمام است. امیدوارم مشکلات سیاسی و اقتصادی که در این مسیر وجود دارد رفع شود تا ما هم بتوانیم به ­خاطر مطلوبیت و کیفیت محصولات­مان در مجامع بین ­المللی بدرخشیم.

صحبت پایانی

تنها انتظاری که از مسئولین دارم حمایت موثر از تولیدکنندگان داخلی است. نتیجه­ ی اقدامات ترامپ برای کشور آمریکا مثبت بوده و گمرکی سنگینی که بر واردات وضع کرده باعث شده تا محصولاتی که در خاک آمریکا تولید می ­شود بیشتر مورد استفاده قرار گیرد و شرکت­ ها به خاطر عوارض سنگین، سراغ محصولات وارداتی نروند. این می ­تواند الگویی برای مسئولین کشور ما باشد. محصولاتی که در ایران تولید می­ شود باید مورد حمایت قرار گیرد و اجازه­ ی واردات همان محصول را ندهند مگر این­که گمرکی سنگینی برای آن تعیین شود. رهبر معظم نیز بر تولید داخلی تاکید می­ کنند. حمایت ها از شرکت­ های دانش بنیان تا الان خوب بوده اما کافی نیست. من معقتدم که این حمایت­ ها باید خیلی بیشتر باشد. شرکت ­های تولیدکننده باید بتوانند سرپا بایستند. در تشریح وخامت اوضاع اقتصادی برخی شرکت­ ها، تعطیلی سه سال پیش برخی از آن­ها در شهرک­ های  صنعتی مثالی عینی است. اگر حمایتی وجود داشت شاهد چنین رویدادهای تاسف برانگیزی نبودیم. البته شرکت­ ها نیز باید کیفیت محصولات خود را به سطح استانداردهای جهانی افزایش دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا