گفت و گو

شهره آفاق شد نوآوری های عبیدی اسوه محصول کیفی، پیشتازی،روسفیدی


مصاحبه اختصاصی آفتاب سلامت با دکتر سید امیر رضویان مدیر عامل داروسازی عبیدی

لطفا مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت را با خود و شرکت داروسازی عبیدی آشنا کنید.

دکتر سید امیر رضویان، داروساز و مدیر عامل شرکت داروسازی عبیدی هستم.

داروسازی دکتر عبیدی نخستین شرکت داروسازی ایران است که از سال ۱۳۲۵ طعم داروی تولید شده از یک شرکت وطنی را به بیماران ایرانی چشاند. این شرکت به همت موسس بلند همت آن، دکتر غلامعلی عبیدی تاسیس شده و ۷۱ سال پر افتخار از تاسیس آن می­گذرد.

تولیدات عبیدی درگروه های مختلف دارویی به شکل قرص و کپسول و شربت صورت می­گیرد. گروه­ های درمانی ما مغز و اعصاب، قلب و عروق،‌ دیابت و هم چنین دسته­ ی بزرگی از داروهای سرماخوردگی و ضد درد هستند.

تولیدات عبیدی تا چه اندازه قدرت رقابت با محصولات خارجی را دارد؟

حدودا ۶ سال پیش داروسازی عبیدی با هدف یکسان­ سازی کیفیت محصولات خود با مطرح­ ترین تولید کنندگان بین المللی دارو، سرمایه گذاری قابل توجهی برای اصلاح زیرساخت های تولید انجام داد و فضای تولید به دنبال جایگزینی تجهیزات و دستگاه­های جدید به شکلی اعتمادآفرین­ تر از گذشته متحول شد. بسیاری از داروهای جدید عبیدی که در گروه فشار خون و دیابت در بازار دارویی ایران عرضه شده، قدرت مقابله با نمونه­ های شرکت­های خارجی موفق را دارد. خوشبختانه اعتماد خوبی از سوی بیماران نسبت به داروهای ما وجود دارد و این به دلیل کیفیت محصول است به گونه ای که نیاز به واردات دارو دیگر مرتفع شده است.

دکتر عبیدی اعتقاد زیادی به کیفیت داشت و به همین دلیل ما نیز این رویکرد را سرلوحه کار خود قرار دادیم. در این راستا متخصصین برگزیده زیادی را جذب کردیم تا کیفیت محصولات شرکت در سطحی که بیماران از برندهای خارجی بی­نیاز شوند، ارتقا یابد. شعار همواره و هنوز ما کیفیت و نوآوری است. با نگاهی به کارنامه شرکت دکتر عبیدی به وضوح تحقق این شعار ملاحظه خواهد شد. ما با جدیت و اهتمام بی پایان هر ساله ۲۰ محصول نیازسنجی شده  وارد بازار می­کنیم.

با عنایت به اوضاع سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ آثار مستند و امواج تحریم­ ها را خواهیم دید که به داروسازی­ها هم رسیده بود. البته در ظاهر عنوان می­شد که دارو در شمار تحریم ها نیست ولی دست بانک­ها را در مبادله پول و اعتبار بسته بودند و کارشکنی های بین المللی بنگاه­ های مالی،  سختی های زیادی به فعالیت داروسازی ما وارد می ­ساخت اما علی­رغم همه دشواری­ها، شرکت داروسازی عبیدی توانست بر موانع تولید چیره شده و با حفظ کیفیت محصولات سابق، داروهای مورد نیاز جدید هم تولید کند و ضرورت های دارو و درمان، در شدیدترین تجربه تحریم  به بهترین شکل تامین شد.

رسانه ­ها در صنعت دارو چه نقشی دارند؟

هم­چنان که مردم به نو کردن لباس و گردشگری و تنقلات و خوراک توجه دارند، باید به حفظ تندرستی و سلامت خود و خانواده نیز عنایت داشته باشند و این رویکرد مهم مردم، فقط در سایه فرهنگ سازی میسر خواهد شد و رسانه یکی از مهم­ترین و قدرتمندترین  بانیان فرهنگ سلامت در تمام جوامع محسوب می­شود.

رسانه می­تواند با معرفی تاریخ افتخار آمیز توسعه در شرکت­های داروسازی از سال­های وابستگی تا روزهای خودکفایی و استقلال و هم­سطح شدن کیفیت محصولات ما به برندهای بین ­المللی، مردم را با ظرفیت­های درمانی داروهای ما آشنا کنند و به دنبال چنین توفیقی، داروسازی نیز رونق بیشتری خواهد یافت.

نمایشگاه ایران فارما را در مقایسه با سال گذشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

نسبت به سال گذشته خیلی بهتر بود. حضور شرکت های داخلی و خارجی برنامه ریزی بهتری داشت. نمایشگاه فرصتی برای نشان دادن توان بالای صنعت دارو و ایجاد کارآفرینی است. ما در نمایشگاه نشان دادیم صنعت دارو می­تواند ارزش افزوده بالایی برای کشور ایجاد کند و ظرفیت این را دارد که تمامی نیازهای دارویی کشور را تامین کند.

در این فرصت از مخاطبین ارجمند می­خواهم به  کیفیت داروهای ایرانی و به خصوص داروهای عبیدی عنایت داشته باشند. دانشمندان ساعی ما در شرکت داروسازی دکتر عبیدی به­ طور شبانه روزی به صحت و سلامت ملت بزرگ و عزیز ایران می اندیشند.

از دست اندرکاران ماهنامه دارویی و پزشکی آفتاب سلامت برای ایفای موثر نقش دانش گستری تشکر می­کنم.

  متین جمالزاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا