اخبار وزارتخانه ها و سازمان غذا و دارونقد کاربردی

شما در مقابل دوربین مخفی ایستاده ­اید لطفا لبخند بزنید

آفتاب سلامت: در سالن انتظار مطب دندانپزشکی، فیلم مستند تهیه و تولید جلیقه ­ی ضدگلوله نمایش می­ دادند. فیلم به آن­ جا رسیده بود که باید محصول تولید شده مورد آزمایش قرار می­ گرفت. جلیقه را به تن آدمکی پوشاندند و  با اسلحه­ هایی مختلف و توان آتش متفاوت به سوی آن شلیک کردند. جایی دیگر چند نفر با پتک روی جلیقه کوبیدند. در صحنه ­ای دیگر به دو طرف جلیقه سیم بکسل بستند و دو اتومبیل، آن را به دو سمت مخالف هم کشیدند. در جایی دیگر با سلاح شعله ­افکن به روی جلیقه آتش ریختند. خلاصه هر بلایی که به ذهن­ شان می­ رسید، روی محصول می ­آوردند تا از استحکام و مقاومت آن مطمئن شوند.همان وقت به یاد بلاهایی افتادم که از داخل و خارج کشور هم­چون ضربه­ های پتک به جای جای صنعت داروی کشور وارد می­ شد.

  • در تهیه ­ی مواد اولیه­ ی دارو مشکل­ آفرینی می­ کنند.
  • واردکنندگان دارو و مکمل را از واردات منع می­ سازند.
  • گمرک در آزاد سازی مواد اولیه و داروها مشکل­ آفرینی می­ کند.
  • متولیان برای انجام عملیات بانکی در راستای پرداخت بهای داروها و مواد دارویی باید قبلا مدرک عبور از هفت­ خوان رستم را کسب کرده باشند.
  • تولیدکننده و پخش ­کننده باید داروها را به بیمارستان­ها و داروخانه ­ها تحویل دهد ولی نباید تا مدت­ های مدید انتظار دریافت پول داشته باشد.
  • بازرس ­ها و ناظرین کاری ندارند که چه­ قدر برای تولید یک دارو هزینه می­ شود ولی موقع قیمت­ گذاری محصول، تولیدکننده را پس می­ زنند تا خودشان با خط خوش، قیمت دل­خواه را بر محصول درج کنند.
  • داروخانه­ ها به بیماران، داروی تحت بیمه ارائه می­ کنند و بیمه­ ها حق دارند که یکی دو سال بعد با آن­ها تسویه کنند. خط منحنی تورم مانند اسب سرکشی در صفحه ­ی منحنی مشغول تاختن بی ­وقفه است و نمی­ توان برنامه ­ریزی سازمانی طبق بودجه ­ها و هزینه­ ها انجام داد.

عدم بازگشت به موقع سرمایه، افزایش غیرقابل پیش­ بینی مخارج، نیروی انسانی ناراضی همه و همه بخشی از آزمون­ های پایان­ ناپذیر صنعت داروی کشور ماست که احتمالا یک سازمان استاندارد ایرانی- آمریکایی مشغول پیاده ­سازی این آزمون­ها بر صنعت «جان­ سخت» کشور ایران است که علی­رغم همه ­ی این مصیبت ­ها، ۹۷ درصد از نیازهای دارویی کشور را تامین می­ کند.

کسی چه می ­داند شاید یکی از همین روزها ناگهان تمام مشکلات متوقف شوند و صنعت داروی کشور دریابد که همه ­­ی این بلاها بخشی از آزمون­ های سنجش سطح مقاومت و استحکام صنعت است. درست مثل فیلم ­های مفرح دوربین مخفی که یک نفر بالاخره کوتاه می­ آید و دست روی شانه­ های شخص «سختی کشیده» می­ گذارد و دوربین مخفی را نشانش می­ دهد و می­ گوید:

 شما در مقابل دوربین مخفی ایستاده ­اید لطفا لبخند بزنید.

نویسنده: کبری حسینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا