اکسیر سلامتمعرفی کتاب

سم شناسی پزشکی قانونی

Forensic Toxicology:

 Principles and Concepts

 اصول و مفاهیم

نویسندگان:

دکتر نیکولاس لاپاس (Dr. Nicholas Lappas)

دکتر کورتنی ام لاپاس ( Dr. Courtney M. Lappas)

«توکسیکولوژی» یا «سم‌شناسی»، شاخه‌ای از علوم شیمی، زیست‌شناسی، پزشکی و بهداشت است که با بررسی مواد شیمیایی مضر، سموم، داروها، مواد مخدر و اثرات زیان آور آن‌ها بر موجودات زنده، یافته‌های ارزشمندی را  به‌طور پیوسته با مرتبطین بهداشت و سلامت به اشتراک می گذارد.

در عین حال سم‌شناسی را علم شناخت سموم و نحوه‌ی مبارزه با آن‌ها نیز تعریف کرده‌اند. سمومی که از مسیرهای مختلف وارد بدن موجود زنده می‌شود می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در عملکرد زیستی ارگان یا بافت هدف در موجود زنده شود؛ که این تغییرات در علم سم شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در سم شناسی علوم بیوشیمی و فارماکولوژی نقش بسیار مهمی را برعهده دارند.

کتاب سم شناسی پزشکی قانونی  با ۳۷۶ صفحه ابتدا با مقدمه‌ای درباره قوانین حاکم بر این رشته، مخاطب را با خود همراه  می کند.

پس از آن، اصول تجزیه و تحلیل سم شناسی پزشکی قانونی، انواع تفاسیر بر اساس نتایج سم‌شناسی پزشکی قانونی تحلیلی و نحوه گزارش‌دهی آزمایشگاه به دادگاه ادامه پیدا می‌کند. سم‌شناسی پزشکی قانونی هم‌چنین شامل ضمائم پوشش اصول فارماکوکینتیک و فارماکودینامیک، ایمونولوژی و سنجش ایمونولوژیکی، toxicogenomics، و مطالعات موردی است.

از ویژگی‌های کلیدی در این کتاب می‌توان به تمرکز بر مفاهیم سم‌شناسی پزشکی قانونی در راستای رفع نیازهای اکتسابی دانشجویان این رشته اشاره کرد. ​​راهبردها و روش‌های به کار گرفته شده از سوی متخصصین حرفه‌ای از دیگر امتیازات این کتاب است.

دکتر «نیکولاس لاپاس» از نویسندگان کتاب با بیش از ۴۰ سال تجربه به عنوان یک استاد مدرس در دوره‌های تحصیلات عالی سم‌شناسی پزشکی قانونی و تحلیلی و کسی که به عنوان مشاور و متخصص در امور مدنی و کیفری شاخه سم شناسی خدمت کرده است.

دانشجویان مقطع کارشناسی و بالاتر و دانشجویان تحصیلات تکمیلی که مشغول به تحصیل سم‌شناسی پزشکی قانونی و یا شیمی پزشکی قانونی هستند، پژوهشگران تازه نفس در آزمایشگاه سم‌شناسی پزشکی قانونی، داروسازان و شیمیدانان فعال در زمینه تجزیه؛ سم‌شناسان پزشکی قانونی و گواهی دهندگان متخصص سم‌شناسی در زمره مخاطبین اصلی این کتاب هستند.

فهرست فصول کتاب سم شناسی پزشکی قانونی

فصل ۱: توسعه سم‌شناسی پزشکی قانونی

فصل ۲: ​​وظایف و مسئولیت قانونی توکسیکولوژیست

فصل ۳: منابع سم شناسی پزشکی قانونی

فصل ۴: آزمایشگاه

فصل ۵: استراتژی تحلیلی

فصل ۶: جابجایی نمونه

فصل ۷: ذخیره سازی ثبات آنالیت

فصل ۸: نمونه تحلیلی

فصل ۹: آماده سازی نمونه

فصل ۱۰: روش های تشخیص، شناسایی و کمیت سنجی

فصل ۱۱: تضمین کیفیت و کنترل کیفیت

فصل ۱۲: انواع تفسیر

فصل ۱۳: گزارش

فصل ۱۴: گواهی نهایی

این کتاب در اولین چاپ خود در سال ۲۰۱۶ موفق شد تا همزمان از سوی هیئت داوران انجمن پزشکی بریتانیا مورد تحسین قرار گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا