مسیر سلامت

سلول های بنیادی، درمان گران اختلال عملکرد جنسی

برای اولین بار سلول­ های بنیادی استخراج شده از بدن بیماران، در درمان اختلال نعوظ به کار گرفته شد.

نتایج جدید آزمایش­ های بالینی نشان می­دهد که سلول­ های بنیادی می­توانند اختلال نعوظ را درمان کنند. مردانی که پیش­تر در مقاربت ناتوان بوده­اند، گزارش عملکرد جنسی قابل قبولی ارائه داشته ­اند.

این اولین بار است که درمان با سلول­ های بنیادی، بر روی بیماران آزموده می­شود. پس از گذشت ۱۲ ماه از درمان اختلال نعوظ با سلول­ های بنیادی،  نتایج آزمایش­ های بالینی علنی شدند.

در این آزمون نشان داده شد سلول­ های بنیادی می­ توانند عملکرد مورد نیاز برای نعوظ را به مردان ناتوان بازگردانند. پیش از این، تکنیک­ های مشابه فقط بر روی حیوانات به کار گرفته می­شد.

درمان با سلول­ های بنیادی، روشی است که در بسیاری نارسایی­ ها به کار برده شده و اینک این نوع از درمان، برای عملکرد کافی نعوظ در جهت فعال شدن مقاربت مورد استفاده قرار گرفته است. این یک کارآزمایی بالینی محدود و اولیه است که چشم­ های دانشمندان زیادی به نتایج آن در این مرحله و مراحل بعد آن دوخته شده است.

در سال­ های اخیر، چندین گروه پژوهشی برای پیشبرد درمان با سلول­ های بنیادی در راستای مداوای ناهنجاری­ های نعوظ تلاش کرده­اند. نتایج ارائه شده در کنفرانس انجمن اروپایی اورولوژی European Association of Urology conference  در لندن نشان می دهد که تیم پژوهشی دکتر مارتا هاهر Martha Haahr و همکاران از مرکز بیمارستانی دانشگاهی ادنسه Odense University Hospital موفق شده اند راه ی جدید را برای درمانی نوظهور به سایر دانشمندان نشان دهند.

اختلال نعوظ تقریبا نیمی از مردان ۴۰ تا ۷۰ ساله را در فرایند افزایش سن، تحت تاثیر ناتوان­سازی خود قرار می­دهد. در بروز این اختلال، احتمالات متعددی مطرح است. از جمله جراحی (به عنوان مثال جراحی پروستات)، فشار خون بالا، دیابت، بیماری ­های قلبی عروقی و بروز مشکلات روحی که فشارهای مالی و استرس شغلی در شمار آن­ها هستند. داروهایی که به­ طور معمول پس از ظهور این اختلال تجویز می ­شوند شامل داروهایی نظیر مهارکننده ­های PDE5 (مانند ویاگرا و سیالیس)، تزریق، یا ایمپلنت­ های آلت تناسلی و تجویزهایی از این دست، همه دارای نقائصی هستند که بیماران گزارش کرده ­اند.

بنابراین دانشمندان هم­چنان به دنبال پیدا کردن راهی هستند که عملکرد جنسی طبیعی را به آنان بازگرداند. تیم پژوهشی که فعالیت­ های خود را حول استفاده از سلول­ های بنیادی انجام می­ دهد، بر بیماران مبتلا به آسیب فیزیکی ناشی از جراحی (پروستاتکتومی رادیکال) برای سرطان پروستات تمرکز دارد.

تیم تحقیقاتی کشور دانمارک، از مرکز بیمارستانی دانشگاه ی ادنسه، سلول­ های چربی شکم بیماران را از طریق لیپوساکشن پس از بیهوشی عمومی، استخراج کرده و با جداسازی سلول ­های بنیادی از آن­ها، در معالجه­ ی داوطلبان این آزمون استفاده کردند. از ۲۱ نفری که تحت این درمان نوظهور قرار گرفته­ اند گزارشی مبنی بر بروز عوارض جانبی در طول دوره آزمایشی یا در سال بعد دریافت  نشده است.

در این آزمون درمانی، سلول­ های بنیادی جدا شده از چربی شکم،  به قسمت­ هایی از آلت تناسلی تزریق شد. این تزریق برای بیماران مشکلی در پی نداشت و همگی توانستند در همان روز امور تخلیه خود را انجام دهند.

پس از گذشت ۶ ماه از درمان، ۸ نفر از ۲۱ بیمار گزارش دادند به تندرستی و عملکرد جنسی مورد نیاز برای انجام فعالیت جنسی، دست یافته­ اند. دریافت­ کنندگان این نوع درمان برای یک سال، عملکرد جنسی مناسبی را گزارش کرده ­اند و این نشان می­ دهد استفاده از سلول­ های بنیادی می­ تواند سلامتی طولانی را به بیماران اعطا کند.

با استفاده از پرسشنامه عمومی IIEF برای اندازه­گیری عملکرد نعوظ، گروه ۲۱ نفری گزارش خود را به این صورت ارائه کردند با فرض این­که نمره ­ی آن­ها پیش از عمل ۶ بوده باشد ۶ ماه بعد از پیوند سلول­ های بنیادی این نمره، به ۱۲ ارتقا یافته است. با این حال، در گروهی از مردان که عملکرد جنسی بهتری داشتند، نمره IIEF از ۷ به ۱۴ افزایش یافته است.

با این حال، در گروهی از مردان که عملکرد جنسی بهتری داشتند، نمره IIEF از ۷ به ۱۴ افزایش یافته است.

دکتر مارتا هاهر گفت: «ما برای اولین بار از سلول­ های بنیادی چربی بدن بیمار برای درمان اختلال نعوظ در یک کارآزمایی بالینی استفاده کرده­ ایم. این تکنیک در سنجش توانایی حیوانات مورد آزمایش قرار گرفته است، اما این اولین بار است که وارد مرحله آزمایش بر انسان شده­ ایم. بیماران برای بازیابی عملکرد کافی نعوظ در زمینه فعال کردن مقاربت این نوع از درمان را دریافت داشته­ اند.

ما با نتایج اولیه مواجه هستیم، این مردان قبلا هیچ نتیجه مثبت و اثرگذاری از درمان­ های رایج پزشکی نداشتند اما پس از دریافت سلول­ های بنیادی، هم­چنان به عملکرد خوب نعوظ پس از گذشت ۱۲ ماه از درمان ادامه می ­دهند، این توفیق نشان می­دهد که ممکن است درمان ارائه شده همان راه حل دراز مدت باشد. البته ما باید به یاد داشته باشیم که این یک کارآزمایی بالینی کوچک است و ما در ابتدای یک تجربه درمانی نوظهور قرار گرفته ایم».

پرفسور جانس سونکسن Jens Sønksen ، عضو کمیته کنگره علمی EAU، در این باره گفت: «این تحقیق بسیار جالب و جدید است و در آینده مورد توجه قرار می­ گیرد. مطالعه­ های هاهر و همکاران وی در مرحله مقدماتی است و در مورد این موضوع محتاج تحقیقات بیشتری است. اما شکی نیست که درمان با شیوه سلول­ های بنیادی به عنوان یک ابزار مهم در درمان اختلال نعوظ، مورد استفاده قرار خواهد گرفت».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا