مسیر سلامت

زخم های صعب العلاج در نوبت درمان با سلول های بنیادی

هم­چنان که در آمریکا به شکلی روزافزون مسئولیت درمان انواع بیماری­ های مزمن بر دوش سلول­ های بنیادی گذاشته می­  شود، این روش­های درمانی نوظهور به انگلستان نیز تسری یافته است.

معالجه­ ی زخم­ های دیابتیک با چربی اضافه دور کمر، روشی است که به یاری بیماران دیابتی می­آید. این عارضه به علت اختلالات اعصاب محیطی و کم شدن جریان خون در اندام بروز می­کند و اینک سلول­ های بنیادی در این زمینه نیز پای به میدان درمان گذاشته­ اند.

پزشکان انگلیسی در بیمارستان رویال فری Royal Free Hospital در شمال لندن روشی ابداع کرده ­اند که در آن با استفاده از چربی ­های اضافه­ دور کمر، زخم­های دردناک ناشی از دیابت درمان می­ شوند.

آزمایش­ های انجام شده نشان داده است که این روش موجب ترمیم قابل توجه و سریع زخم­های صعب­ العلاج در میان بیماران دیابتی می­ شود.

محققان انگلیسی اکنون با استفاده از این روش، درصدد آزمایشات بیشتر روی بیماران هستند.

آن­ها نتایج به کارگیری سلول­ های بنیادی را بسیار امیدوار کننده توصیف کرده ­اند. مدت زمان ترمیم زخم دیابتی با استفاده از چربی شکم به مدت یک ماه کاهش یافته است درحالی که طول این زمان با استفاده از روش های معمول، ۶ تا دوازده ماه است.

بیش از ۱۵ درصد بیماران دیابتی به دلیل بالا بودن سطح قند خون که به اعصاب پا و کف پا آسیب می­زند، در طول عمر خود به زخم پا مبتلا می­ شوند.

از ویژگی­ های این عارضه، کاهش حس در ناحیه ­ی پا است به طوری که افراد دیابتی ممکن است از جراحت پای خود مطلع نشوند و پس از تشکیل یک زخم دردناک است که از وجود آن مطلع شده، درصدد معالجه خود برمی­ آیند.

تا پیش از آزمایش این نوع درمان پیشرفته، برای معالجه ­ی زخم­های دیابتی معمولا یک دوره آنتی­بیوتیک یا کرم استروئید تجویز می ­شد ضمن این­که درمان مذکور همیشه نتیجه­ ی مورد انتظار را برآورده نمی­ کند.

روش جدید به­ کارگیری سلول­های بنیادی تنها ۳۰ دقیقه طول می­کشد و عمومی شدن این نوع از درمان، به رنج و نگرانی بسیاری از مبتلایان زخم ­های صعب­ العلاج پایان خواهد بخشید.

سلول­ های بنیادی یاخته ­هایی قابل تبدیل به انواع سلول ­های مورد نیاز بدن هستند که قابلیت تقسیم بالایی دارند اما هنوز تقسیم نشده­ اند و می­ توان آن­ها را از مغز استخوان، بند ناف و یا بافت چربی گرفت اما اینک در راستای درمان زخم ­ها، سلول ­های بنیادی استخراج شده از چربی اهمیت زیادی پیدا کرده­ اند.

سلول­ های چربی در این روش بسیار مورد توجه قرار گرفته­ اند زیرا عنوان می ­شود این بافت­ ها آکنده از سلول­ های بنیادی هستند و می­ توان آن­ها را طی چند مرحله­ ی ساده از ذخیره­ ی چربی فرد بیمار استخراج کرد.

چگونگی استخراج و تزریق مجدد سلول­ های بنیادی

پزشکان انگلیسی در این روش، ابتدا اطراف شکم بیمار و اطراف محل زخم او را  به صورت موضعی بی­حس می­ کنند.

سپس برای استخراج، حدود ۱۰ میلی لیتر بافت چربی دور کمر، یک سرنگ بزرگ را وارد ناحیه شکم بیمار می­ کنند. چربی به­ دست آمده در یک دستگاه سانتریفیوژ به سرعت چرخانده می­ شود تا سلول­ های بنیادی کارآمد از سایر مایعات و مواد استخراجی جدا شوند. در موازات این فرایند درمانی از بیمار، نمونه خون گرفته می­ شود و در دستگاه سانتریفیوژ پردازش می­ شود تا سلول­ های خونی غنی از خواص ترمیم کننده که به پلاسمای غنی از پلاکت معروف هستند، استخراج شود.

در مرحله­ ی بعد، پس از تمیز کردن زخم، محتویات سرنگ را به ناحیه­ ی آسیب دیده تزریق می­ کنند و بیمار مرخص می­ شود.

چون در این نوع از معالجه، سلول ­های چربی و خون را از بدن خود بیمار گرفته ­اند، خطر فعال شدن سیستم ایمنی علیه مواد ترمیمی به حداقل می­ رسد.

محققان عنوان کردند علی­رغم این­که کارآزمای ­های بالینی در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد اما شاهد بهبودهای قابل توجه ی در بیماران خود هستند.

با توجه به این­که زخم ­های مزمن و صعب­ العلاج فقط مختص دیابتی­ ها نیست کاربرد این روش نوظهور در درمان زخم­ ها می­تواند طیف گسترده­ای از سایر بیماران را از تبعات مفید به­کارگیری سلول­ های بنیادی برخوردار سازد.

ماهنامه آفتاب سلامت از کلیه ­ی محققین و پژوهشگران استدعا دارد با توجه به آمار بالای دیابت در کشور و ابتلای بسیاری از هموطنان ایرانی به زخم پای دیابتی، توضیحات روش استخراج چربی از اطراف شکم را مورد عنایت قرار داده و هرگونه راهنمایی ­های تکمیلی را از منابع و مراجع در دسترس پیگیری نمایند.

آدرس بیمارستان محل این اقدام درمانی نوظهور:

 

Royal Free London NHS Foundation Trust

Tel: 020 3758 2000   Fax: 020 7830 2468

Address: Royal Free Hospital, Pond Street, London, NW3 2QG

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا