تفسیر سلامت

روانشناسی رای دهندگان و معرفی نامزدهای زیباتر

نتیجه­ ی پژوهشی که محققین دانشگاه دوسلدورف با بررسی انتخابات سراسری آلمان در سال ۲۰۱۷ به برگزار کنندگان تحقیق اعلام داشته­ اند این است: نامزد انتخاباتی زیباتر می‌تواند در کسب آراء انتخاباتی شانس بالاتری داشته باشد.

گروه ی از دانشمندان آلمانی در شهر دوسلدورف پس از تحقیقی جدید اظهار داشتند جذابیت ظاهری نامزدها در انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ نقشی تعیین‌کننده داشته است و تاریخ انتخابات آلمان هرگز تا این حد به جذابیت وابستگی نداشت.

در فهرست ده نفره‌ای که از نامزدهای اصلی احزاب مهم در انتخابات با توجه به جذابیت ظاهری آنان تهیه شده، سارا واگن‌کنشت (نامزد حزب چپ) در رده ­ی نخست جای گرفته است. کریستیان لیندنر (رهبر حزب دموکرات آزاد) و آلیس وایدل (حزب آلترناتیو برای آلمان) به ترتیب در مکان‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند.

این در حالی است که در این فهرست سیاست­مداران کارآزموده­ای چون مارتین شولتس (رهبر حزب سوسیال دموکرات) و آنگلا مرکل (رهبر حزب دموکرات مسیحی) به ترتیب در رده‌های هشتم و نهم ایستاده‌اند.

در یک بررسی‌ که از تمامی نامزدهای شرکت‌کننده در انتخابات به عمل آمده، یان رالف نولته (از حزب آلترناتیو برای آلمان) و سلین ارلن‌هوفر (از حزب چپ) به عنوان جذاب‌ترین نامزدان انتخابات سراسری سال ۲۰۱۷ آلمان شناخته شده‌اند.

تیمی که روی آثار جذابیت در انتخابات تحقیق می ­کرد تصاویر ۱۷۸۶ نامزد مستقیم و غیرمستقیم را که در انتخابات شرکت کرده‌ بودند، برای مقایسه در اختیار داوطلبین زن و مرد این آزمون گذاشتند.

داوطلبان باید به جذابیت ظاهری هر کدام از نامزدها نمره‌ای میان صفر تا ۶ می‌دادند. بررسی نتایج  نشان داد که میان جذابیت ظاهری و پیروزی در انتخابات «ارتباطی قابل توجه» وجود دارد.

این تحقیق ادامه پژوهشی بود که در سال ۲۰۰۲ توسط پرفسور اولریش روزار از دانشگاه دوسلدورف آغاز شد.

به گفته­ی لنا ماش، پژوهشگر ارشد این تیم تحقیقاتی، زمانی که شخصی سالم، جذاب و تندرست به نظر می‌آید، رای‌دهندگان به این فرد به چشم کسی نگاه می‌کنند که توانایی بیشتر و تسلط بهتری برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی دارد.

تنها بزرگسالان نیستند که افراد را از روی ظاهر آن­ها ارزیابی می‌کنند. برای کوچک و بزرگ، ظاهر افراد نخستین ملاک ارزیابی است.  پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند که کودکان نیز به ویژگی‌های ظاهری حساس هستند. آن­ها به افرادی که ظاهر زشت و ناخوشایند دارند اعتماد نمی‌کنند.

تحقیقات نشان می­دهند که قضاوت اولیه ­ی انسان‌ها نسبت به هم در مدتی برابر با ۵۰ میلی ثانیه (واحدی از زمان برابر با یک‌هزارم ثانیه) شکل می‌گیرد. در واقع افراد در نگاه اول محتوای کتاب را از روی جلد آن تشخیص می‌دهند. این امر برای تعامل اجتماعی دارای اهمیت است چرا که در برخورد اول با افراد ناآشنا مرجع اطلاعاتی دیگری وجود ندارد.

تاکنون پژوهش‌های بسیاری درباره­ ی این موضوع نزد بزرگسالان صورت گرفته است. پژوهش اخیر حاکی از آن است که رابطه­ ی نزدیکی میان داوری بزرگسالان در مورد میزان جذابیت افراد و اعتبار آن­ها وجود دارد. آن­هایی که از دید بسیاری انسان‌ها جذاب ارزیابی می‌شوند، معمولا باهوش‌تر، خوش‌‌برخوردتر و موفق‌تر به نظر می­ رسند.

اخیرا روان‌شناسان دریافته‌اند که کودکان نیز نسبت به ویژگی‌های ظاهری افراد حساس هستند و آن­ها نیز قضاوت‌های خود را در مورد اعتبار، تسلط، توانایی، خشونت و جذابیت افراد دارند.

کودکان نسبت به افرادی که ظاهر زشت و ناخوشایند دارند اعتماد کمتری نشان می‌دهند. حتی نوزادان نیز با افرادی که به نظرشان زیبا می‌رسند ارتباط بهتری برقرار می‌کنند.

دکتر «فنگلینگ ما» یکی از پژوهشگران دانشگاه چجیانگ چین در یک پژوهش گروهی، تعداد ۱۰۰ کودک در رده سنی بین ۸ و ۱۰ و ۱۲ سال را مورد آزمون قرار داد.

در اولین مرحله کودکان می‌بایست با دیدن هر چهره نظر خود را در مورد میزان اعتبار آن فرد ابراز کنند. یک ماه پس از آن، نظرسنجی دیگری در مورد میزان جذابیت همان چهره‌ها به انجام رسید. از نظر کودکان افرادی که چهره‌های زیباتری داشتند قابل اعتمادتر بودند.

نیویورک تایمز ۹ سیاست مدار فعال در عرصه سیاست جهان را در فهرست افرادی رده­بندی کرده که هواداران­شان تحت تاثیر زیبایی آنان قرار دارند:

  • مارا روساریا کارفاگنا (Mara Rosaria Carfagna) سیاستمدار ایتالیایی
  • یولیا تیموشنکو( Yulia Tymoshenko ) نخست وزیر اوکراین
  • سارا پیلین (Sarah Palin) سارا پیلین در حال حاضر یک پدیده سیاسی در ایالات متحده است.
  • روبی دالا (Ruby Dhalla) روبی دالا یک سیاستمدار ۳۴ ساله کانادایی و هندی تبار است

 

  • کریستینا فرناندز (Cristina Fernadez de Kirchner) کریستینا رئیس­جمهور آرژانتین

 

  • جولیا گیلارد (Julia Gillard) جولیا گیلارد، معاون نخست وزیر استرالیا است

 

  • بلیندا استرانچ (Belinda Stronach) بلیندا Stronach عضو پارلمان کانادااست

 

  • هیلاری کلینتون (Hillary Clinton) وزیر امور خارجه سابق اوباما است.
  • ستریدا جعجع (Sitrida Geagea) سیاستمدار لبنانی

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا