گفت و گو

رشد و بالندگی صنعت دارو محتاج فضای مناسب است

لطفا مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت را با خود و گروه دارویی سیناژن آشنا کنید.

من دکتر هاله حامدی‌فر عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی و مدیر گروه دارویی سیناژن هستم.

شرکت سیناژن در سال ۱۳۷۳ تاسیس شد. در حال حاضر گروه دارویی سیناژن به عنوان شرکت مادر متشکل از ۸ شرکت است. سیناژن در زمینه‌ی توسعه تکنولوژی داروهای نوترکیب و بیماران خاص فعالیت می‌کند. در ادامه‌ی حرکت رو به توسعه، شرکت‌های دیگری نیز به مجموعه‌ی ما اضافه شدند. آریوژن که در زمینه‌ی تولید فاکتورهای خونی و آنتی بادی های منوکورونال فعالیت می‌کند. شرکت نانوالوند که تولیدکننده‌‌ی داروهای سرطانی است. شرکت نانوحیات که داروهای مکمل تولید می‌کند، در همین شمار هستند.

اخیرا در جهت اقدامات صادراتی، شرکت تولید دارو در استانبول را تاسیس کردیم. شرکت پخش سیناژن و شرکت بازاریابی هم جزو مجموعه ما هستند.

سیناژن اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای بیولوژیک در کشور است. داروهای ام اس، هموفیلی، ناباروری، پوکی استخوان و بیماری‌های خود ایمنی جزو تولیدات شرکت سیناژن است. این داروها برای اولین بار در داخل کشور تولید شدند و در این نوع تولیدات پیشرفته یک یا دو رقیب بیشتر نداریم.

آثار تحریم بر صنعت داروی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تحریم سبب شد تا بخواهیم از تمام توان خود استفاده کنیم. این پدیده باعث رشد در صنعت داروسازی بوده است اما از طرف دیگر نمی‌توان مشکلاتی را که با خود آورده، نادیده گرفت. ما پس از توفیق در تولید داروهای پیشرفته به دنبال صادرات بودیم ولی به‌خاطر تحریم با محدودیت‌های بسیاری مواجه شدیم. امیدوارم با برداشته شدن تحریم‌ها شاهد رفع این موانع و مشکلات باشیم.

اهداف شرکت سیناژن در سال جاری را عنوان بفرمایید.

واحد تحقیق و توسعه سیناژن داروهای جدیدی را هر سال روانه بازار ایران می‌کند ولی برنامه‌ریزی فعلی تمرکز بر گسترش صادرات است.

رسانه­ها در صنعت دارو چه نقشی دارند؟

رسانه‌ها ظرفیت این را دارند تا در زمینه‌ی دارو نقش موثرتری برعهده گیرند. فرهنگ‌سازی در موضوع دارو یک نیاز ضروری در کشور است. مردم باید به صنعت دارویی ایران اعتماد و اطمنیان بیشتری داشته باشند و رسانه می‌تواند به این امر مهم بپردازد.

مشکلات و چالش‌های شرکت سیناژن

وقتی توقع عمومی از صنعت دارو، رشد و بالندگی است، باید در کشور با ساختار تولید هماهنگی کافی وجود داشته باشد و حمایت‌های بهتری انجام گیرد. کمبود نقدینگی در کشور، بازار دارو را با مشکل مواجه کرده است. به‌طور مثال پول داروهایی که سال گذشته به خریدار عرضه شده، هنوز دریافت نشده است. و این نحوه معامله فشار زیادی را به صنعت داروی کشور وارد کرده است.

  متین جمالزاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا