اکسیر سلامت

رشد مو در بیماران مبتلا به طاسی بعد از ۲ روز

دکتر ناتان هاوک شاو Nathan Hawkshaw ، سرپرست تیم تحقیقاتی از دانشگاه منچستر مطمئن است که گروه آن ها راز بغرنج چند هزار سال، بی مویی انسان ها را آشکار ساخته است.این پزشک انگلیسی عنوان کرد داروی آنها می‌تواند تغییری واقعی در بیماران ناراضی از طاسی ایجاد کند.

تیم پژوهشگران دانشگاه منچسترعملکرد داروی سیکلوسپورین A (Cyclosporine A) را به عنوان مهارکننده Wnt بر اختلالات ریزش موی انسان به دقت مورد بررسی قرار داد

و متوجه شد که این دارو عملکرد پروتئین SFRP1 را به شدت کاهش می دهد. SFRP1 در بدن انسان جزو تنظیم کننده های آپوپتوز فیبروبلاست و کاهش تکثیر سلولی و مهار کننده بسیاری از بافت ها از جمله فولیکول های مو شناخته شده است. این ژن جزوی از سیستم ایمنی بدن است که بنا به دلایلی ناشناخته در موارد زیادی به فولیکول های مو حمله ور می شود.

برای پی بردن به شدت گستردگی ریزش مو در نقاط مختلف جهان شایان ذکر است کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا ،هلند ، روسیه، کانادا، اسپانیا و جمهوری چک جزو ۱۰ کشور رتبه دار اختلال ریزش مو در میان مردان هستند و دامنه آمار ریزش مو در ممالک یاد شده از ۳۹ درصد جمعیت تا ۴۲٫۷۹ درصد جمعیت مردان را گرفتار کرده است.

مدتی پیش از این رویداد تازه، دکتر آنجلا کریستیانو و همکارانش در پژوهشی تیمی در دانشگاه کلمبیا دریافتند داروهای مهار کننده خانواده آنزیم‌های جانوس کیناز Janus kinase  یا JAK با اعمال مستقیم روی پوست سر می توانند رشد سریع و دوباره موی سر را سبب شوند.

دو مهارکننده JAK به نام روکسولیتینیب ruxolitinib برای معالجه بیماری خون و دیگری با عنوان توفاسیتینیب tofacitinib برای درمان آرتریت روماتوئید که هر دو از FDA مجوز درمانی داشتند، این بار به عنوان دارویی مهار کننده بخش معیوب سیستم ایمنی برای مداوای طاسی مورد استفاده قرار گرفتند.

دکتر ناتان هاوک شاو عنوان داشت از آنجا که استفاده از داروی سیکلوسپورین می توانست عوارض خطرناکی برای مصرف کنندگان داشته باشد به دنبال دارویی دیگر بودیم تا بتوانیم ضمن اخذ نتایج مورد نظر، تبعات خطرناک استفاده از آن را حذف کنیم و خوشبختانه در این راستا در حین تحقیقات به ترکیب دارویی WAY-316606 مداوای پوکی استخوان مواجه شدیم که حتی از داروی سیکلوسپورین هم موثرتر و قوی تر عمل می کرد اما فاقد عوارض خطرناک داروی پیشین بود.

داروی سیکلوسپورین بطور متعارف برای جلوگیری از رد پیوند اعضاء، معالجه آرتریت روماتویید حاد، درماتیت آتوپیک و پسوریازیس استفاده می شود و می تواند عوارضی مانند هیپرپلازی لثه‌ها، افزایش فشار خون، اختلالات کبدی، تشنج، حساسیت کشنده، نارسایی کلیه، سکسکه، یبوست، تهوع و سمیت کلیوی به دنبال داشته باشد.

تیم تحقیقاتی دانشگاه منچستر، داروی WAY-316606 را بر پوست سر۴۰ داوطلب مبتلا به طاسی مورد آزمایش قرار داده و نتایج موفقیت آمیز آن را به ثبت رسانده است. گزارش کامل این مطالعه در خور توجه آزمایشگاهی در مجله PLOS Biology منتشر شده است که آفتاب سلامت در سایت خود:

www.aftabesalamat.com

لینک مقاله کامل را در دسترس کلیه علاقمندان قرار خواهد داد.

در حال حاضر تنها دو داروی مینوکسیدیل و فیناستراید برای درمان الگوی مردانه ریزش مو (آلوپسی آندروژنیک) تجویز می شوند که هرگز نتوانسته رضایت عمومی مبتلایان را برآورده سازد. تنها گزینه موجود برای بیماران این اختلال، جراحی پیوند مو است.

روش کاملا جدید تیم دکتر ناتان هاوک شاو در دانشگاه منچستر در معتبرترین مراکز پزشکی و پژوهشی به عنوان رویدادی بسیار مهم در معرض مطالعه متخصصین قرار گرفته است.

مهار پروتئین Secreted frizzled-related protein 1 با حروف اختصاری SFRP1 و به دنبال آن رویش سریع مو در بیماری آلوپسی آندروژنیک می تواند نقطه عطفی در رویکرد درمانی این بیماری باشد که صدها میلیون نفر در سراسر جهان را گرفتار خود ساخته است.

آفتاب سلامت از مخاطبین متخصص خود می خواهد در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، با مطالعه عمیق مقاله کامل این نوآوری علمی در سایت خود و بازآزمایی داروی WAY-316606 امکان ارائه این نوع از معالجات پیشرفته را در مراکز درمانی فراهم آورند تا علاوه بر درمان بیماران داخلی، موجبات رونق توریسم درمانی و بهبود اقتصاد مربوط به بهداشت و سلامت در کشور شوند.

دانلود مقاله در فرمت pdf

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا