مسیر سلامت

دیو طاسی زیر شمشیر سامورایی های ژاپنی

تولید ۵۰۰۰ فولیکول موی طبیعی در آزمایشگاه، دری تازه را بر درمان انواع بیماری ­های طاسی گشوده است.

پژوهشگران دانشگاه ملی یوکوهاما Yokohama National University ماده ­ای شیمیایی موسوم به پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان  Polydimethylsiloxane را با ویژگی عبور آسان اکسیژن، بستر رشد جوانه ­های فولیکول مو در آزمایشگاه قرار دادند. دکتر جونجی فوکودا Junji Fukuda عنوان داشت که دستیابی به این توفیق بزرگ بسیار سهل­

الوصول بوده است و آن­ها به راحتی پس از دستیابی به انبوه­ی بالغ بر۵۰۰۰ فولیکول موی طبیعی، آن­ها را بر سر و پشت موش ­های آزمایشگاهی پیوند زده و شاهد رویش طبیعی مو از فولیکول­ ها بودند.

فولیکول مو یک دستگاه تولید کننده مو در انسان است که رشد دادن مو را در چند مرحله انجام می­ دهد و شامل رشد (آناژن)، توقف (کاتاژن)، آرامگیری (تلوژن) می ­باشد. سلول‌های ساقه مسئول تولید مو هستند. شکل فولیکول مو بر روی شکل مو، بافت و ویژگی مو تأثیر می‌گذارد.

دستگاه فولیکول مو بنا به دلایلی که هنوز از لحاظ علمی گمانه ­زنی است، پس از مدتی دچار اختلال شده و بر حسب همین نارسایی، صدها میلیون انسان در نقاط مختلف جهان، دچار ریزش مو شده ­اند و تا امروز درمانی قطعی به مبتلایان انواع طاسی ارائه نشده است.

برحسب تحقیقات تیم دکتر فوکودا از دانشگاه ملی یوکوهاما ، مقاله کاملی از مراحل اقدامات پژوهشی این گروه در نشریه Biomaterials منتشر شده است که رویدادی بی سابقه را تشریح کرده و چند و چون تکثیر فولیکول­ های مو با سایر دانشمندان به اشتراک گذاشته شده است.

پیش از این هرگز تولید فولیکول مو با این تعداد یعنی ۵۰۰۰ و پیوند موفقیت­ آمیز آن ­ها به بدن و رویاندن موی طبیعی و بی ایراد سابقه نداشته است. در اقدامات آزمایشگاهی موازی، محققین قادرنبودند بیش از ۵۰ فولیکول تولید کنند و این رویداد علمی در نوع خود بی نظیر عنوان شده است.

فوکودا در مصاحبه­ ای مرتبط با این تحقیق عنوان داشت: «ماده­ای که در کشت فولیکول­ ها به کار بردیم نقشی کلیدی ایفا کرده است. ما از پلی‌دی‌متیل‌سیلوکسان به عنوان بستری بی­ نظیر در محیط کشت استفاده کردیم و این ماده عملکردی فوق العاده داشت»

دانشمندان معتقدند، دلیل تاثیر چشمگیر این ماده شیمیایی در رویش دوباره موهای ریخته، قابلیت عبور آسان اکسیژن از این ترکیب است.

پلی­متیل­سیلوکسان (PDMS) متعلق به گروهی از ترکیبات ارگانیک­اسید­پلیمری است که معمولا به عنوان سیلیکون شناخته می شود. این ماده، غیر سمی و غیر قابل اشتعال است.

فوکودا اظهار داشت: «روش به کار گرفته شده در عین سادگی، بسیار قدرتمند و امیدوار­کننده است. ما انتظار داریم که این راه­کار درنهایت باعث بهبود ریزش موی آندروژنیک در انسان شود.»

نتایج تحقیقات اخیر محققان ژاپنی در به­کار­گیری روش جدید احیای مو، موجب شد موهای مشکی در هر دو محل پیوند در پشت و فرق سر، رشد کاملا طبیعی نشان دهد.

این کشف می ­تواند انواع طاسی و حتی ریزش مو بخاطر سوختگی و شیمی درمانی را هم معالجه کند.

فوکودا به عنوان سرپرست این پژوهش اعلام کرد: «موهای پیوند شده بر موش‌ها، پس از رشد، روال طبیعی خود را طی کرده و مانند موهای عادی و اصلی عمل می­‌کنند.»

آزمایشات اولیه نشان می ­دهد که روش نوظهور مداوای موش­ ها درصورت تکرار بر روی پوست انسان به همان اندازه موفقیت در پی خواهد داشت.

در سال ۲۰۱۶، صنعت تولید داروهای مداوای ریزش مو فقط در کشور امریکا بیش از۶ میلیارد دلار نصیب سازندگان خود کرده ­است. بنابر­این تولید دارویی مبتنی بر یک ماده شیمیایی ارزان و همیشه در دسترس، چندان مورد پسند مراکزی چون فایزر و جانسون­اند­جانسون نخواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا