تفسیر سلامت

دکتر گریتسن، خالق رمان های مبتنی بر دانش پزشکی

«تس گریتسن» Tess Gerritsen متولد ۱۲ ژوئن ۱۹۵۳ یک پزشک و رمان‌نویس آمریکایی است.

گریتسن از زمانی که خود را شناخت، همواره آرزوی نویسنده شدن داشت، اما پدر و مادرش از او انتظار داشتند برای تامین مخارج زندگی متعارف خود شغلی ثابت و ایمن داشته باشد. به همین خاطر او پزشکی را برگزید.

گریتسن در دانشگاه کالیفرنیا، در شهر سان فرانسیسکو تحصیلات پزشکی را دنبال کرد و در سال ۱۹۷۹ موفق به دریافت مدرک پزشکی شد. سپس از دانشگاه استنفورد در رشته‌ی پزشکی داخلی تخصص گرفت.چندی بعد به عنوان یک پزشک متخصص در شهر هونولولو از ایالت هاوایی کار طبابت خود را آغاز کرد.در حالی که گریتسن، دوران زایمان خود را سپری می‌کرد، هم‌زمان برای شرکت در یک مسابقه‌ی ادبی، داستانی کوتاه به مجله Honolulu ارسال داشت. نخستین داستان او، برنده‌ی جایزه‌ی اول این مسابقه شد.این موفقیت عزم او را برای نگارش آثار بعدی جزم کرد و هم‌زمان با فعالیت‌های حرفه‌ی پزشکی، نوشتن رمان‌های عاشقانه را در اولویت نگارشی خود قرار داد.اولین رمان بلند گریتسن با نام «تماس بعد از نیمه شب» Call After Midnight  مورد اقبال ناشری به نام Harlequin Intrigue قرار گرفت و پس از خریداری یک سال بعد در ۱۹۸۷ منتشر ساخت. او که منتظر درخشش ستاره‌ی بخت خود در دنیای نویسندگی بود، بدون اتلاف وقت هشت رمان بلند برای دو ناشر آمریکایی Harlequin Intrigue و Harper Paperbacks نوشت و روانه‌ی بازار کتاب کرد.

گریتسن پس از آن تصمیم گرفت از تخصص پزشکی خود در آثار ادبی بیشتر و بهتر استفاده کند.اولین رمان مبتنی بر دانش پزشکی تس «برداشت» Harvest، در سال ۱۹۹۶ با جلد گالینگور منتشر شد و نیویورک تایمز  آن را در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های سال معرفی کرد.در این اثر آدم‌ربایی و قاچاق کودکان و فروش اعضای قربانیان، مضمون پر جاذبه‌ای برای رمان انتخاب شده بود.«حمایت از زندگی» Life Support 1997 «جریان خون» Bloodstream 1998 رمان موفق «جاذبه» Gravity 1999 به ترتیب نوشته‌های بعدی گریتسن بودند که او را به شهرت و سرشناسی رساندند.تس، امتیاز فیلم‌سازی از رمان «جاذبه» را به قیمت ۱ میلیون دلار به کمپانی «نیولاین» فروخت و قرار شد تا این کمپانی دو و نیم درصد از سود فیلم تولید شده را نیز به عنوان حق نویسنده به وی بپردازد ولی با ادغام کمپانی نیولاین در کمپانی برادران وارنر، آن‌ها حاضر نشدند از فروش ۷۲۳ میلیون دلاری فیلم Gravity چیزی به او بپردازند. تس پس از یک سال درگیری حقوقی با وکلای قدرتمند کمپانی برادران وارنر در وب سایت خودش نوشت: خسارت‌های مالی و روحی که من باید برای ادامه‌ی این دعوا بپردازم و شرایط موجود، من را مجبور می‌کند که در مورد این موضوع بیش از این تلاش نکنم.

فیلم پر سر و صدای جاذبه در مراسم اسکار ۲۰۱۴ موفقیت‌های درخشانی به دست آورد. Gravity هفت جایزه‌ی اسکار در رشته‌های بهترین تدوین، بهترین تدوین صدا، بهترین موسیقی متن، بهترین فیلم‌برداری، بهترین جلوه‌های ویژه، بهترین میکس صدا و بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.تس عطای خسارت را به لقای کمپانی برادران وارنر بخشید و هم‌چنان مشغول نوشتن رمان‌ها و فیلم‌نامه‌های بعدی خود شد.

The Surgeon (2001), The Apprentice (2002), The Sinner (2003), Body Double (2004), Vanish (2005), The Mephisto Club (2006), The Bone Garden (2007), The Keepsake (2008; UK title: Keeping the Dead), Ice Cold (2010; UK title: The Killing Place), The Silent Girl (2011), Last To Die (August 2012), Die Again (January 2015) and Playing With Fire coming October 27, 2015

تس از سال ۲۰۰۱ نگارش سریال دنباله‌دار Rizzoli & Isles را آغاز کرد. فیلمنامه‌ی فیلم سینمایی Island Zero و فیلم سینمایی Adrift نیز در کارنامه‌ی هنری گریتسن قرار دارد.کتاب‌های او در ۴۰ کشور، ترجمه و انتشار یافته و بیش از ۳۰ میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته شده است.

جاذبه

اما تا امروز از رمان‌هایی که در میان آثار تس مورد اقتباس قرار گرفته، جاذبه Gravity درخشان‌ترین نوشته او به شمار می‌آید.در این داستان، یک مهندس پزشکی ناسا، ریان استون با بازی ساندرا بولاک، اولین سفر خود به خارج از کره‌ی زمین را تجربه می‌کند. فضانورد با تجربه «مت کوالسکی» با بازی جرج کلونی، او را همراهی می‌کند.سه نفر دیگر نیز جزو اعضای ۵ نفره‌ی این تیم فضانوردی هستند.ماموریت این افراد، تعمیر تلسکوپ فضایی هابل است. در حین انجام ماموریت، پیام اضطراری درباره‌ی انهدام یکی از ماهواره‌های جاسوسی روسیه به آنها مخابره می‌شود اما فرصت برای عکس‌العمل لازم  کافی نیست. پراکنده شدن تکه‌های بدنه ماهواره‌ی منهدم شده در فضا و برخورد آن با ماهواره‌های دیگر آغاز ماجرای پر فراز و نشیب فیلم است.

ترکش‌ها منجر به انهدام فضاپیمای آمریکایی و کشته شدن سه فضانورد دیگر گروه می‌شود. به این ترتیب از این تیم پنج نفره تنها رایان استون و مت کوالسکی زنده مانده‌اند و سعی می‌کنند به هر شکل ممکن جان خودشان را نجات دهند.

کوالسکی مجهز به وسیله‌ای حرکتی است او استون را پیدا می‌کند و به کاوشگر برمی‌گردند. آن‌جا از کشته شدن هم‌سفران خود مطلع می‌شوند. آن‌ها درحالی به طرف ایستگاه فضایی بین‌المللی حرکت می‌کنند که مخزن اکسیژن استون و انرژی رانشگر کوالسکی رو به اتمام است. آن‌ها با ایستگاه فضایی برخورد می‌کنند و طناب اتصال آن‌ها پاره می‌شود. پای استون به بندهای چتر سایوز گیر می‌کند و موفق می‌شود کوالسکی را هم نگه دارد. طناب، تحمل دو نفر را ندارد. کوالسکی فداکارانه خود را جدا می‌کند و بی‌اختیار به طرف آسمان تاریک رانده می‌شود. استون وارد یکی از سایوزهای آسیب دیده‌ی روسی می‌شود. سایوز برای برگشت به زمین مناسب نیست. کوالسکی که ارتباط صوتی‌اش هم‌چنان برقرار است به استون پیشنهاد می‌دهد که با سایوز به کاوشگر چین که شنزو نام دارد برود و با آن به زمین برگردد. استون که مهارت چندانی در هدایت سایوز ندارد به سختی سایوز را از ایستگاه جدا می‌کند اما سوخت سایوز در میانه‌ی راه تمام می‌شود. استون ناامید می‌شود. شیراکسیژن را قطع می‌کند و منتظر مرگ می‌ماند. در نهایت ناامیدی ناگهان کوالسکی بازمی‌گردد و سایوز را پیدا کرده و وارد آن می‌شود. گویا یک باتری اضافه برای رانشگر خود پیدا کرده است. او پیشنهاد می‌دهد از جت‌های فرود آرام استفاده کنند چون با این روش نیازی به سوخت ندارند. اما اندکی بعد استون چشم می‌گشاید و متوجه می‌شود به‌خاطر کمبود اکسیژن دچار اوهام شده است. حرف‌های کوالسکی را به یاد می‌آورد. امیدش را باز می‌یابد و از جت‌های فرود استفاده می‌کند و خود را به شنزو ماهواره چین می‌رساند. این وسیله در حال نزدیک شدن به جو زمین است. استون که خود را از دست رفته تصور می‌کرد در امنیت سفینه شنزو به سوی زندگی مجدد بازمی‌گردد و با موفقیت روی سیاره زمین فرود می‌آید. او اینک بیشتر از هر کس دیگری می‌داند که انسان محروم شده از امنیت زمین، تا چه اندازه مشتاق بازگشت و نفس کشیدن در اتمسفر سیاره زمینیان است.

فیلم سینمایی جاذبه

کارگردان: آلفونسو کوارون

بر اساس رمان جاذبه اثر: تس گریتسن

فیلمنامه نویس:  آلفونسو کوارون و خوناس کوارون

بازیگران:

ساندرا بولاک

جرج کلونی

ادهریس

موسیقی: استیون پرایس

فیلم‌برداری: امانوئل لوبزکی

تدوین: آلفونسو کوارون مارک سَنگِر

تولید:   برادران وارنر

مدت زمان ۹۱ دقیقه

کشور   آمریکا

هزینهٔ فیلم     ۱۰۰ میلیون دلار

تس گریتسن، این پزشک نویسنده امریکایی همچنان با انرژی و شور و علاقه به خلاقیت و نوشتن ادامه می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا