اکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

دکتر ربات،  بیماری های پوستی را تشخیص می‌دهد

به گزارش آفتاب سلامت پزشک به عنوان یک انسان می تواند تحت تاثیر کاستی های روحی و جسمی مانند خشم،خستگی، افسردگی و کلافگی دچار اشتباه شود. اما هوش مصنوعی فاقد این خصوصیات است.

به گزارش ماهنامه «آفتاب سلامت» به نقل از سایت مدیکال دیلی گروهی از دانشمندان، تحت لوای یک نیم پژوهشی از دانشگاه استنفورد توانستند با استفاده از فرایندهای هوش مصنوعی، تشخیص ۲۰۰۰ بیماری پوستی را به هوش مصنوعی محول کنند.

عنوان می شود دقت تشخیص این هوش مصنوعی به اندازه یک پزشک حاذق است. در این روش ۱۳۰ هزار تصویر مرتبط با ناهنجاری های  پوستی در حافظه سیستم مورد نظر ذخیره شده است و هوش مصنوعی پس از تطبیق آن ها با سوژه مورد نظر، تشخیص دقیق خود را اعلام می دارد.

دانشمندان استنفورد اعلام کردند با توجه به هزینه های سفر به مراکز درمانی و هم چنین هزینه ویزیت پزشکان حاذق، اختراع مذکور، دسترسی جهانی به امکانات سلامتی سنجی رایگان را افزایش خواهد داد.

قرار است این سیستم در اسمارت فون ها گنجانده شود تا اپراتور بتواند به سادگی با گرفتن چند عکس از سوژه، تشخیص بیماری را به سیستم هوش مصنوعی بسپارد.

با تعبیه این سیستم در اسمارت فون ها، امکان تازه ای به امکانات پزشکی و بهداشت هوش مصنوعی اضافه خواهد شد.

البته قرار نیست پزشک از چرخه بهداشت و درمان حذف شود بلکه امکانی در اختیار عموم قرار می گیرد تا تشخیص اولیه ای درباره بیماری پوستی خود به دست آورند. مسلما تایید نهایی این تشخیص، میزان پیشرفت، بد خیم یا خوش خیم بودن بیماری و بسیاری از شاخص های دیگر برعهده پزشک خواهد بود. ضمن این که درمان بیماری پس از تشخیص، هم چنان برعهده پزشک متخصص خواهد بود .

محققان دانشگاه استنفورد اعلام کردند هوش مصنوعی یاد شده را از فرایندی مربوط به شرکت گوگل الگوبرداری کرده اند که می توانست تصاویر سگ و گربه را از یکدیگر تمیز دهد.

سیستم طراحی شده توسط محققان استنفورد توانست در رقابت با ۲۱ پزشک متخصص در تشخیص بیماری های پوستی سربلند از آزمایش بیرون آید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا