گفت و گو

دکتر جعفر میرفخرایی، پیش کسوتی محبوب القلوب

آقای دکتر میرفخرایی با این که شما از نخبگان و  شناخته‌شدگان عرصه‌ی داروسازی هستید با این حال به رسم مصاحبه از خود و سوابق خود با مخاطبین ماهنامه «آفتاب سلامت» صحبت بفرمایید.

ضمن عرض سلام من دکتر جعفر میرفخرائی متولد ۲۶ بهمن ۱۳۱۶ در تهران هستم. تحصیلات ماقبل دانشگاه من در دبستان اقبال، دبیرستان‌های بدر، اقبال، بهبهانی، علمیه و امیرکبیر سپری شد. و تاریخ فارغ‌التحصیلی‌ام سال ۴۷-۴۶ از دانشکده داروسازی دانشگاه تهران بوده است.

سپاسگزاری می‌کنم که به من لقب نخبه دادید. من از پیش‌کسوت‌ها هستم اما خود را نخبه نمی‌دانم. من تنها داروسازی هستم که در راستای انجام امور اجرایی برای ۴۰ مسئولیت محوله، برنامه‌ریزی شبانه‌روزی داشتم. به دلیل علاقه، علاوه بر داروسازی، رشته حقوق نیز خواندم و به‌خاطر تسلطی که در حوزه جرم‌شناسی پیدا کردم در دانشکده حقوق دانشگاه تهران، در گروه جزا و جرم‌شناسی حضور داشتم. خداوند به من دو فرزند و سه نوه عنایت فرموده است.

مدت‌هاست که تصمیم گرفتم زکات موقعیتی که مردم به من دادند را بپردازم. بنابراین در جیبم را بستم تا بتوانم گره ازکار فروبسته‌ی نسل جوان بازکنم.

اگر چه قدرتمندترین شرکت‌های پخش دارو در کشور، عرضه­ کنندگان محصولات شما هستند ولی الان بسیاری از محصولات به صورت آنلاین و اینترنتی فروخته می‌شوند. شما برای فروش اینترنتی محصولات خود چه اقداماتی انجام داده یا می‌خواهید انجام دهید؟

این مسئولیتی است که شرکت‌های پخش برعهده دارند. استفاده از امکاناتی که فن‌آوری‌ها در اختیارشان قرار داده به تسریع و بهبود کار کمک خواهد کرد. خوشبختانه سال‌هاست محصولات ما مورد شناسایی مصرف‌کنندگان قرار گرفته است. اسم فارماتون خود، معرف محصول فارماتون شده است. عقیده دارم محصولی که کیفیت خود را به مصرف کننده اثبات کرده باشد، آن را به هر شکلی حالا سنتی یا مدرن در دورافتاده‌ترین فروشگاه‌ها خریداری می‌کنند.

بارها شاهد بودم که از قشر کارگرها به تعداد خریداری می‌کردند تا پس از مصرف آن توان کار کردن بهتر داشته باشند. زمانی بود که قیمت فارماتون فقط ۱۸۰ تومان بود اما در حال حاضر شرایط اقتصادی تغییر کرده است.

فارماتون محصول مورد اعتماد جامعه است. البته محصولاتی دیگر به اسم فارماتون وارد بازار شده‌اند ولی نمی‌توانند جایگزین فارماتون شوند. چون مصرف‌کننده قوطی خالی آن را به داروخانه نشان می‌دهد تا قوطی دیگری از همان را دریافت کند. وقتی ما خدمت را برمی‌گزینیم و محصول کیفی به جامعه ارائه می‌دهیم خداوند هم کمک می‌کند و دعای خیر مردم نیز یاری می‌رساند. محصولاتی که در سوییس ساخته می‌شود همیشه به عنوان برند برتر حرف اول را می‌زنند.

اگر به گذشته برگردید و مجددا امکان انتخاب پیدا کنید آیا باز وارد صنعت داروسازی خواهید شد؟ چرا ؟

من به سرنوشتی که خداوند مهربان برایم مقرر کرده راضی و دلخوشم. در زمانی من ‏جزو دانشجویان دانشگاه پزشکی بودم اما اتفاقی باعث شد مسیرم به رشته داروسازی تغییر کند. معتقدم خدا برای من تقدیر دیگری رقم زده بود. از سال ۴۰ به بعد یکی از افراد خدمت‌گزار جامعه ‏دانشگاهی بودم. وقتی رضایت شاگردهایم را می‌بینم لذت می‌برم و به من نیرو می‌دهد. ‏وقتی اعتماد دیگران را نسبت به خودم می‌بینیم به این باور می‌رسم که رفتار و کردار و گفتار من درست ‏بوده است. که نتیجه‌ی آن به خودم برگشته است. از خدا سپاسگزار هستم.‏

به چه دغدغه‌هایی در سازمان تحت مدیریت خود پایان داده‌اید؟

در حال حاضر هیچ شرکتی در بازار قادر نیست محصولات خود را بدون جایزه و نقد به صورت میلیاردی بفروشد. اما شیوه‌ی کار ما به همین صورت است. شرکت‌ها پول را به حساب واریز می‌کنند و ما محصول را در اختیار آن‌ها می‌گذاریم. اقبال جامعه همراه ماست چون ما در کار خود صداقت و شرافت را رعایت می‌کنیم. کلیه‌ی منافع حاصل از این فعالیت صرف بیماران بیمارستان مسیح دانشوری می‌شود. بیمارانی که وسع مالی‌شان کفاف درمان را ندارد و به دلیل مشکلات مالی عمل پیوندشان دچار وقفه می‌شود. وقتی در جهت کار نیک قدم‌های بزرگ برداشته شود، این نوعی سرمایه‌گذاری الهی و معنوی است که فورا خیرش به عامل کار نیک بازمی‌گردد.

وقتی شما بهترین محصول ایران، خاورمیانه و حتی دنیا را داشته باشید بنابراین اعتماد مردم نیز را دارید. پس دغدغه‌ای نداریم. در بعضی مواقع می‌شنویم که آگهی می‌کنند که فارماتون آمریکایی به نام فارماتکس در بازار وجود دارد در حالی که این‌ها فارماتون نیست.

مدت­هاست رقابت سالم شعاری است که در رسانه­ ها، جلسات و نشست­ های رسمی مطرح می­شود. آیا در کار حرفه­ ای می­توان بازار را با تاکتیک­ های بازرگانی نوین از رقیب گرفت و حتی او را از دور رقابت خارج ساخت و دم از رقابت سالم زد؟ عملا شرکت­ های زیادی تحت تاثیر تاکتیک­ های رقبا ورشکست شده و حذف می­شوند. شما در این‌باره چه عقیده­ای دارید؟

با توجه به تجارب عدیده‌ای که در مشاغل و مناصب مختلف چه دانشگاهی و چه بازار آزاد داشتم معتقدم که در بازار، رقابت سالم وجود ندارد. بارها شده که در جلسات هم‌قسم شدیم که جایزه را حذف کنیم اما پس از آن خبر به گوش ما رسید که نقض پیمان شده است.

تحریم‌های اقتصادی چه آثاری بر تجارت شما داشته­ اند؟ آیا با وجود این تحریم‌ها می‌توانید به همکاری  با شرکت‌های خارجی ادامه دهید؟

این تحریم‌ها در ارتباط با سیستم بانکی و قضیه مبادله پول با کالاست. ما روش‌هایی را در طول سال‌های گذشته آموخته‌ایم. ولی بانک‌های داخلی باید با تجار و بازرگانان مهربان‌تر برخورد کنند من از برخورد غلط بانک‌های داخلی با تجارت خارجی راضی نیستم. اما در رابطه با تحریم، هم‌چنان شرکت‌های خارجی مایل به ادامه تجارت هستند. همین امروز از آمریکا چند دارو پیشنهاد کردند و ما ‏در حال بررسی آن داروها هستیم. چنان چه برای مردم مفید باشد مقدمات اخذ مجوز را نیز انجام خواهیم داد ‏تا از کانال دیگری وارد کشور شود. هر مشکلی راه حلی دارد ما بسیار هزینه پرداخت کردیم چون می‌خواهیم ‏چراغ این خدمت روشن باشد. به هر حال افرادی هستند که از این مکان ارتزاق می‌کنند. ‏

با چه شرکت‌هایی در حال همکاری هستید؟

در حال حاضر با شرکت سانوفی و چندین شرکت دیگر کار می‌کنیم. با نمایندگان شرکت‌های انگلیسی نیز در حال رایزنی هستیم که در صورت موافقت شروع به کار می‌کنیم. شرایط سازمان غذا و دارو با گذشته تفاوت دارد. دکتر اصغری ایده‌های متفاوتی نسبت به دکتر دیناروند دارند. دکتر اصغری معتقدند که حتی اگر یک دلار نیز صرفه‌جویی کنیم، این اقدام ارزش خود را دارد. ما هم جزو خادمان همین مملکت هستیم و تمایلی به خروج ارز نداریم.

شما در طول سال‌های کاری خود به شهرت، احترام و ثروت رسیده‌اید؟ آیا می‌توان گفت که اینک شما به همه آرزوهای خودتان رسیده‌اید؟ چه پیامی برای کسانی دارید که در حال برداشتن اولین گام‌ها در این راه هستند؟

من آرزوی بلند مدت ندارم. خداوند به من امکان گره‌گشایی از کار بندگان عطا کرده و من هم خدمت کردم. و خداوند باری تعالی به من برکت می‌دهد. برکت احترام، سلامتی و خانواده به من عطا شده است. برکت همه چیز است. و من بابت این همه برخورداری از خداوند شاکر هستم. در سال ۵۷ حین سخنرانی تیر به پایم خورد و از ناحیه پا دچار معلولیت شدم. در حالی که من قهرمان فوتبال بودم. اما خداوند تقدیر دیگری را برای من رقم زده بود. از تفضل خداوند با همین شرایط تا الان سرپا هستم و هم‌چنان به کار و تلاش اهتمام دارم.

در گذشته ۵ شرکت گیاهی به فعالیت مشغول بود اما الان تعدادشان افزون بر۵۰ شرکت است. دست اندرکاران صنعت داروهای گیاهی به دلیل احترام و  اعتمادی که دارند از من به عنوان پدر صنعت داروهای گیاهی یاد می‌کنند. احترام همکاران مایه دلگرمی و نشاط‌خاطرم می‌شود.

صداقت و پشتکار و راست‌گویی توصیه‌ی من به دیگران است. من همیشه خود را به جای فرد مقابل خود می‌گذارم تا بتوانم تعامل پسندیده‌تری داشته باشم. من همواره به مخاطب خود احترام می‌گذارم. هرگاه درخواستی از من می‌شود خودم را جای درخواست‌کننده می‌گذارم اگر خواست او معقول و منطقی و در توان من بود تمام سعی خود را می‌کنم تا آن درخواست را به سرانجام برسانم. در وصیتم به بچه‌های خود نیز نوشته‌ام که صداقت در کار داشته باشند. خدا را شاهد اعمال خود ببینند و به مردم کمک کنند. در این صورت است که درها باز می‌شود. بسیاری از کارهایی که انجام آن‌ها را نشدنی توصیف می‌کردند با توکل به خدا انجام دادم و همین توصیه را به دیگران هم می‌کنم.

آیا در کار حرفه‌ای خود، شخصی بوده که الگوی مدیریت‌تان شود؟ و از راه و روش او پیروی کنید؟

من پدرم را الگوی خود می‌دانستم. ایشان از کارکنان دادگستری بودند و همواره تلاش می‌کردند فراتر از وظایف خود، به حل مشکلات مردم اهتمام داشته باشند.

در محلی که زندگی می‌کردیم همه به‌خاطر روش و منش پدرم برای او احترام خاصی قایل بودند. من هم از او یاد گرفتم که تا حد امکان گره‌گشای کار مردم باشم.

به نظر شما شرکت علم فارمد گستر چه محصولاتی را باید در آینده به سبد محصولات خود اضافه کند؟

در زمان ریاست آقای آخوندی، دکتر شیبانی و دکتر دیناروند، از اهداف شرکت من به خوبی مطلع بودند. آن‌ها به خوبی من را هم می‌شناختند. من را استاد خود می‌دانستند و برای من حرمت قائل بودند. دکتر اصغری هم مدیر کار کشته و موفقی هستند اما تفکرها کمی متفاوت است. ایشان تفکرشان روی ساخت محصولات در داخل کشور است در حالی که شرکت‌های خارجی این اجازه را به ما نمی‌دهند. بنابراین موضع ما در حال حاضر در خصوص اضافه کردن به سبد محصولات با علامت سوال مواجه است. چون اعتقاد دکتر اصغری این است که حتی یک دلار ارز هم نباید از کشور خارج شود. بنابراین ما نیز باید سیاست‌های کاری خود را با توجه به تصمیم‌گیری های کلان تغییر بدهیم.

شما طبیبی هستید که قرار است برای بیمار نسخه بپیچد. دوستی و دشمنی کشورها تا چه اندازه بر سهم گرفتن علم فارمد گستر از بازار خاورمیانه، آسیا و جهان تاثیر می‌گذارد؟ به طور مثال «ایران و آمریکا» و اخیرا «ایران و عربستان» که ریاست قریب به اتفاق کشورهای عربی را برعهده دارد، با هم دچار اختلاف هستند.

چگونه می‌شود این سیاست‌های ضد تجارت را دور زد و امور تجاری را پیش برد؟

ما با کشورهایی در سطح سوئیس و فرانسه کار می‌کنیم. در تجارت وقتی پول داشته باشید انزوا بی‌معنی است. ما سال‌هاست محصولات مورد نظرمان را خریداری کرده‌ایم. برای هر مشکلی راه حلی وجود دارد. این روش‌های مگو را به هر همکاری که دوستدار یادگیری باشد خواهم آموخت. من چندین دهه سابقه تدریس دارم.

ما جراح پلاستیک معروفی را می‌شناسیم که در کلاس یادگیری فیلمنامه‌نویسی شرکت می‌کند خانم پزشکی که تلاش می‌کند رمان بنویسد و پزشکانی که علایق و مشغله‌های غیر پزشکی دارند. شما چطور؟ شما چه علایقی غیر از کار داروسازی و تجارت دارو دارید؟

من ورزش‌کار هستم و ورزش کردن را دوست دارم. در کنار داروسازی، رشته حقوق خواندم و مقولات و مباحث این رشته را دنبال می‌کنم. در زمینه‌هایی که دهه‌ها تخصص کسب کردم، سخنرانی می‌کنم. همایش برگزار می‌کنم. جزو سیاست‌گذارها هستم. به هنر چندان رغبتی نداشتم اما یادم می‌آید که زمانی به آموزش آکاردئون مشغول بودم. فوتبال ورزش محبوب من است و هم‌چنان به آن علاقمندم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا