سلول های بنیادی و مهندسی ژنتیکمسیر سلامت

دو کشف تحول برانگیز در حوزه‌ی پوست و مو

به گزارش آفتاب سلامت در دنیای پژوهش و تحقیق، بسیاری از یافتههای علمی به صورت غیرمنتظره و تصادفی، پیش روی دانشمندان قرار گرفته‌اند. دو کشف علمی اخیر در زمینه‌ی پوست و مو نیز در شمار همین شگفتانه‌های دانش هستند.

«دکتر لو کوانگ لو» Lu Quang Le که فوق دکترای سرطان شناسی خود را از دانشگاه تگزاس دریافت کرده همراه با تیم تحت مدیریت خود در دانشگاه تگزاس به بررسی عوامل شکل‌گیری و رشد تومورهای سرطانی اهتمام داشتند که متوجه نقش پروتئین KROX20 در رویش موها شدند.

این تیم پژوهشی هم‌چنین دریافتند یک فاکتور سلول بنیادی (SFC) عامل ثبات و عدم ثبات رنگ طبیعی مو است. آنان با آزمایش کشفیات خود بر روی موش‌های آزمایشگاهی، گمانه زنی‌های علمی خود را آزمودند. طوری که با حذف پروتئین KROX20 موش‌ها طاس شدند و با خارج کردن (SFC) به عنوان ژن تثبیت کننده رنگ، شاهد سفید شدن موی سر موش‌ها بودند.

دکتر لو کوانگ لو اظهار داشت: با توسعه‌ی دانش رویاندن اختیاری مو بر سر و جلوگیری از خاکستری شدن آن، چندان دور از ذهن نیست که با یک پماد ساده، فولیکول‌های مو در سر بیماران طاس رشد کنند و لوازم آرایشی آینده به راحتی مانع از سفید و خاکستری شدن رنگ موهای انسان گردند.

بر حسب آمارهای جهانی، ریزش مو در مردان جمهوری چک نسبت به سایر کشورهای جهان بیشتر است، به طوری که تقریباً نیمی از مردان این کشور دچار ریزش موی شدید و کم مویی هستند آمار دقیق آن ۴۲٫۷۹ درصد مردان اعلام شده است. رتبه‌ی شماره ۲ در این آمار متعلق به کشور اسپانیاست که در حدود ۴۲٫۶ درصد از مردان این کشور کچل هستند. آلمان با ۴۱٫۲ درصد و فرانسه با ۳۹٫۲۴ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. رتبه‌ی بعدی از آن بریتانیا است که در این کشور تقریبا ۳۹ درصد از مردان با ریزش شدید موی سر مواجه هستند. بعد از کشور بریتانیا کشورهای آمریکا، ایتالیا، لهستان، هلند، روسیه و کانادا قرار دارند. بر اساس آمار جهانی در ۲۰ سالگی، ۲۵ درصد مردان دچار طاسی می‌شوند، در ۴۰ سالگی، ۳۵ درصد و در ۷۰سالگی تا ۶۵ درصد آقایان موهای‌شان را از دست می‌دهند. طاسی سر یک واژه‌ی عمومی به معنی کاهش موی سر یا هر قسمتی از بدن به هر علتی است. در گذشته علت آلوپسی را عواملی چون مشکلات هورمونی، خودایمنی، عوارض داروها، کم‌خونی و دیگر عوامل برشمرده اند.

به گزارش انجمن ریزش موی آمریکا، در سن ۳۵ سالگی، در حدود دو سوم مردان در ایالات متحده درجاتی از ریزش مو را تجربه و از تمام کسانی که در ایالات متحده این بیماری را تجربه کرده‌اند، ۴۰ درصد زن هستند.

هنگامی که مشکل سفید شدن مو مطرح می‌شود، یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ نشان داده است که حدود ۶/۲۳ درصد بزرگ‌سالان در سراسر جهان می‌توانند در موهای خود شاهد ۵۰ درصد پوشش خاکستری رنگ در محدوده‌ی ۵۰ سالگی باشند.

در حالی که ریزش مو و سفید شدن آن برای بسیاری به منزله‌ی یک رویداد طبیعی ناشی از زیاد شدن سن تلقی می‌گردد، برای برخی می‌تواند بسیار ناراحت کننده باشد. دکتر لو و همکارانش معتقدند که کشف آن‌ها می‌تواند آغازی باشد برای ظهور درمان‌های جدید تا مانع از سفید شدن مو یا ریزش آن‌ها شویم. دکتر لو کوانگ لو دکترای خود را از دانشگاه کالیفرنیا در رشته میکروبیولوژی، ایمونولوژی و ژنتیک مولکولی دریافت داشته و فوق دکترای وی در سرطان شناسی از دانشگاه تگزاس است.

از آن‌جا که این دو یافته‌ی مهم پوست و مو می‌تواند مسیر تازه و نوظهوری را در میان درمان‌های بی‌نتیجه و یا ضعیف مطرح سازد و متعاقب پی‌گیری و کاربردی شدن از سوی دانشمندان ایرانی، سرمنشاء درمان‌هایی درآمد زا و ترویج کننده‌ی توریسم درمانی در کشور شود، ماهنامه «آفتاب سلامت» آماده است تا علاوه بر ارسال مقاله‌ی کامل دکتر لو به علاقمندان، پیشنهادات تولیدی شما فرهیختگان را با مراکز داروسازی در میان گذاشته و درصورت مقبول قرار گرفتن طرح اولیه، قرار جلسه مذاکره برای همکاری تعیین کنیم.

دکتر لو کوانگ لو فوق دکترای سرطان شناسی

Lu Quang Le, M.D., Ph.D.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا