اکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

دشمنی ماهی‌ها با  آرتریت روماتوئید ثابت شد

به گزارش آفتاب سلامت به نقل از خبرگزاری آمریکایی نیوز تو دی Medical News Today نتیجه‌ی مطالعات یک تیم تحقیقاتی در بخش پزشکی دانشگاه هاروارد در راستای کنترل و درمان آرتریت روماتوئید، نشان داده است مصرف دو وعده خوراک ماهی در هفته می‌تواند موجب تسکین درد و التهابات مبتلایان آرتریت روماتوئید شود.

اگر چه تاکنون درمانی قطعی برای آرتریت روماتوئید ارائه نشده، اما علائم و عوارض این بیماری می‌تواند از طریق تغییر شیوه زندگی، مصرف داروهای موجود و در بعضی موارد، عمل جراحی کنترل شود. بعضی از این درمان‌ها هم‌چنین می‌توانند به کاهش پیشرفت بیماری کمک کنند.

بر اساس یافته‌های جدید در مطالعه اخیر دانشمندان هاروارد، دکتر سارا تدسکی و همکارانش پیشنهاد می‌کنند با افزایش مصرف ماهی به عنوان یک تغییر ساده در رژیم غذایی، علائم و عوارض این بیماری را تحت کنترل خود درآورند.

محققان دانشگاه هاروارد با هدف بررسی تاثیر ماهی‌ حاوی امگا ۳ در کاهش علائم و عوارض آرتریت روماتوئید تحقیقاتی را با شرکت ۱۷۶ داوطلب آغاز کردند. نتایج نشان می‌دهد مصرف ماهی به صورت بخارپز یا گریل شده حداقل دوبار در هفته، میزان درد و التهاب بیماران را به میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد. محققان بر این باورند رژیم غذایی حاوی دو وعده خوراک ماهی در هفته در درمان بیماری به اندازه دارو موثر است و باید در برنامه‌ریزی غذایی مبتلایان این بیماری گنجانده شود.

آرتریت روماتوئید بیماری مزمن و پیشرفته است که در آن سیستم ایمنی بدن اشتباها به مفاصل بدن حمله می‌کند و باعث التهاب، تورم و درد می‌شود. آرتریت روماتوئید ممکن است بر هر گونه مفصل تاثیر بگذارد، اما اغلب در مفاصل دست‌ها  و مخصوصا مچ رخ می‌دهد.

با گذشت زمان، التهاب مفاصل ممکن است به شکستگی غضروف‌ها بینجامد. ادامه این بیماری می‌تواند منجر به ناهنجاری‌های مفصلی و مشکلات حرکتی شود.

خبر مذکور ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ در مدیکال نیوز تو دی انتشار یافته و به نوعی تایید مطالعاتی است که در سال ۲۰۱۳ محققان موسسه کارولینسکا Karolinska Institute در سوئد در مجله Annals  منتشر کرده بودند. این پژوهشگران سوئدی عنوان کرده بودند که مصرف یک وعده خوراک ماهی چرب یا چهار وعده ماهی معمولی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری آرتریت روماتوئید را ۵۲ درصد کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا