اکسیر سلامت

درمان HIV در بیمارستان چاریته Charité برلین

«تیموتی ری براون» Timothy Ray Brown ، بیمار ۵۱ ساله مبتلا به دو بیماری HIV  و سرطان خون با درمان بی­سابقه ­ی یک تیم آلمانی در بیمارستان Charité بهبود یافت.

سال ۱۹۹۵ یعنی ۲۲ سال پیش در آلمان، تست بیماری HIV در «تیموتی ری براون»  Timothy Ray Brown مرد آمریکایی ۲۹ ساله، مثبت تشخیص داده شد و از آن زمان او مبارزه­ای طولانی را برای در آغوش کشیدن دوباره­ ی سلامتی آغاز کرد.

در اثر ضعف شدید سیستم ایمنی، متعاقب درمان­ هایی از جمله شیمی درمانی و پرتو درمانی، چند بار به عفونت­ های شدید دچار شد تا این­که یک روز به وی اطلاع دادند سرطان خون نیز گرفته است. تیموتی از آن زمان به «بیمار برلین» معروف شد.

طبق اظهارات تیموتی براون، چندی پیش پزشکی آلمانی به نام «گرو هوتر» Gero Hütter به سراغش آمد و عنوان کرد که تیم آن­ها تحت سرپرستی پرفسور «اکتهارد تیل» Prof. Eckhard Thiel می­خواهند با روشی ابداعی، به کمک سلول­ های بنیادی، هر دو بیماری او را یک­باره معالجه کنند. تیموتی می­گوید: «من خود را از دست رفته می­دیدم و این ادعای گرو هوتر Gero Hütter من را به خنده انداخت. در آن روزها مجبور بودم برای کنترل فقط HIV روزی ۱۴ قرص مصرف کنم».

دکتر گرو هاتر نمونه ­های خون براون را برای صلیب سرخ آلمان ارسال کرد و از آن­ها در عملی کردن ایده­ ی درمانی تیم خود کمک خواست.

ایده­ ی درمانی تیم آلمانی بیمارستان Charité این بود که با انجام پیوند سلول ­های بنیادی از یک اهدا کننده با جهش ژنی خاص، بیماری ­های تیموتی درمان خواهد شد. به اعتقاد آن­ها  ژن CCR5 یا جهش ژنی CCR5-delta32 سلول­ ها را در برابر بیماری HIV مقاوم می­ کند.

این جهش ژنی، در حدود یک تا سه درصد جمعیت اروپا اتفاق می ­افتد. چند سال پیش، محققان دریافتند افرادی که این جهش را از هر دو والد به ارث برده ­اند، به طور قابل اطمینان در برابر انتقال ویروس اچ آی وی محافظت می­ شوند.

سرانجام با پیدا شدن اهداکننده­ ای با مشخصات مورد نظر، درمان تئوریک تیم دکتر هوتر، شکل عملی به خود گرفت و پس از گذشت ۳۸ ماه علاوه بر معالجه سرطان خون براون، بیماری HIV نیز در بدنش ناپدید شد.

تیموتی براون در پی این موفقیت بزرگ عنوان کرد: «این احساس، باور نکردنی است. به چیزی مثل یک معجزه شبیه است. من دو بیماری کشنده داشتم و توانستم از هر دو آن­ها رهایی یابم.

من مطمئن هستم مداوای من آغاز معالجه کامل بیماران مبتلا به HIV است».

توجه دانشمندان زیادی به تجربه­ ی موفقیت­ آمیز «بیمار برلین» جلب شده است، در حال حاضر پس از انتشار اسناد علمی این موفقیت پزشکی در مجلات معتبر، چندین کارآزمایی بالینی در همین موازات، علنی شده که روش پیوند مغز استخوان را در جهت درمان بیماری HIV به کار گرفته ­اند.

در حال حاضر در فهرست نجات یافتگان این نوع از درمان، تنها نام تیموتی براون دیده می­شود ولی به نظر می­رسد با جدیت ی که دانشمندان جهان در پی­گیری این درمان نوظهور آغاز کرده­ اند، به­ زودی اسامی زیادی به این فهرست افزوده خواهد شد.

ارتباط با پرفسور اکتهارد تیل در بیمارستان Charité برلین

Prof. Eckhard Thiel

Medical clinic with emphasis

Hematology and oncology

Charité Campus Benjamin Franklin

t: +49 30 8445 2337

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا