مسیر سلامت

درمان سه هفته ای سرطان با تجدید قوای سیستم ایمنی

ضربه ­ی مرگ­بار  Yescartaشوالیه دوم ژن­ درمانی، بر کالبد اژدهای سرطان

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) با تایید داروی ضد سرطان Yescarta برای دومین بار به کلاس جدیدی از درمان­های ژنتیکی مجوز درمانی اعطا کرد.

این نوع درمان که از سوی شرکت Kite Pharma ابداع شده، با تغییرات ژنتیکی در سلول­های ایمنی بیمار مبتلا به سرطان لنفوم سلول B ، باعث بهبودی این نوع از سرطان  میشود.

هر دوز Yescarta یک درمان سفارشی است که با استفاده از سلول­های سیستم ایمنی بدن بیمار برای مبارزه با لنفوم به کار برده می­شود.

سلول­های T-cell، یک نوع سلول سفید خون، از بدن فرد بیمار جمع آوری شده و پس از تغییرات ژنتیکی، سلول­های لنفوم را هدف قرار می ­دهد و آن­ها را می­کشد. سلول­ها در خارج از بدن اصلاح شده، سپس دوباره به بیمار تزریق می­شوند.

وقتی لنفوسیت­ ها سرطانی شوند به آن سرطان لنفوم اطلاق می­شود. لنفوسیت یکی از انواع سلول­های سفید خون است که از طریق شبکه­ای تحت عنوان سیستم لنفاوی در بدن گردش می­کند. این سیستم شامل مغز استخوان، طحال، تیموس و غدد لنفاوی است. هر سال ۷۲ هزار آمریکایی به بیماری سرطان لنفوم سلول B مبتلا می­شوند.

هزینه ­ی استفاده از داروی Yescarta برای مداوای سرطان لنفوم سلول B مبلغ ۳۷۳ هزار دلار اعلام شده است که اگر یک دوز از تزریق، اثر کافی را نداشته باشد دوز دوم یا سوم تزریق می­شود که به همان اندازه افزایش هزینه در پی خواهد داشت.

مجوز قبلی FDA به داروی ژن درمانی Kymriah اعطا شده بود که قیمت هر دوز تزریق آن برای بیماران ثروتمند ۴۷۵ هزار دلار تعیین گردیده است. اعلام چنین مبالغی در حالی صورت می­گیرد که حقوق یک کارگر یا کارمند معمولی در آمریکا بدون کسر بیمه و مالیات و مخارج زندگی، ۵۲ هزار دلار در سال است و ۹۵ درصد از جامعه آمریکا در صورت ابتلا به این نوع از سرطان هرگز قادر به بهره­مندی از این درمان­های گران­ قیمت نیستند.

دانشمندان این پارادایم جدید درمانی را تزریق «داروی زنده» می ­نامند چون سلول­های T-cell با دریافت اطلاعات ژنتیکی جدید به محض رویارویی با سلول­های سرطانی، به نحوی مرگ­بار این سلول­ها را مورد حمله قرار می­دهند.

اسکات گاتلیب Scott Gottlieb سخنگوی کمیسیون اعطای مجوز به Yescarta در همین ارتباط اظهار داشت:

« Yescarta یک قرص تندرستی­ بخش یا یک داروی بیولوژیک مثل انسولین نیست. Yescarta درمان، با استفاده از سیستم ایمنی هوشمند شده بدن شخص بیمار است. این روند می­تواند حدود سه هفته طول بکشد.

برای شروع، یک پزشک از خون بیمار سلول­های سفید را استخراج می­ کند و آن­چه خارج شده بخشی از سیستم ایمنی بدن اوست که مسئول مبارزه با عفونت و مواد خارجی است. در یک انسان سالم، سیستم ایمنی بدن می­تواند سلول­های غیر طبیعی و سرطانی را تشخیص دهد، اما برای افرادی که مبتلا به سرطان هستند، سیستم ایمنی نیز بیمار می­ شود و نمی­فهمد که سلول­ها به­ طور غیرعادی در حال گسترش هستند.

در ادامه ­ی فرایند درمانی، سلول­ها به یک سیستم تجدید قوا انتقال یافته و در آن­جا «بازطراحی» می­شوند تا سلول­های سرطانی را تشخیص داده و از بین ببرند. سپس با تزریق مجدد سلول­های احیا شده، سیستم ایمنی تازه نفس، مبارزه پیروزمندان ه­ای را با سرطان آغاز می­کند.

تصویب Yescarta نشان می­دهد که ژن­ درمانی از یک مفهوم امیدوارکننده به یک راه حل عملی برای مداوای سرطانی کشنده تبدیل شده است.

ما متعهد به حمایت و کمک رسانی به توسعه ­ی این محصولات هستیم. ما به زودی یک سیاست جامع، پایه­ ریزی می­کنیم تا در راستای رسیدگی به نحوه­ ی برنامه ­ریزی و حمایت از توسعه پزشکی مبتنی بر سلول های «بازطراحی شده» اقدامات مستمری انجام گیرد. این سیاست هم­چنین روشن خواهد کرد که چگونه برنامه ­های اعمال شده، محصولات پیشرفته­ ی درمانی را بر اساس ژن­ درمانی در دسترس قرار داده است. ما هم­چنان متعهد هستیم که از درمان­ های ایمن و موثر حمایت کنیم».

سخنگوی FDA در طول توضیحات خود هیچ اشاره­ای نکرد که یک آمریکایی مبتلا به سرطان مذکور، بابت حداقل ۲ دوز از تزریق این داروی بسیار گران­ قیمت چگونه ۷۵۰ هزار دلار، بهای درمانی آن را به نمایندگی شرکت  Kite Pharma بپردازد.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا