نقد کاربردی

درخشش خون های تازه بر شمشیر ناجوانمردانه ی بیوتروریسم

دولت ­های خودکامه و قدرت­ های سلطه­ گر با فرهنگ­ سازی و رفتارشناسی مردم به خوبی می ­دانند، رویدادهای تاریخی گذشته برای مردم شتاب ­زده و درگیر مشغله­ های روزمره، فاقد ارزش بازگشایی و عکس­ العمل­ های جدی است. به همین خاطر کافی است از نشت اطلاعات مربوط به جنایات و اقدامات هولناکی چون بیوتروریسم دولتی و هدایت شده در زمان ارتکاب جلوگیری کرد.

وقتی بیوتروریسم دولتی، مقاصد مورد نظر را هدف قرار داد، نوبت پاک­سازی رد پاها و حفاظت از اسرار فرا می­رسد. با این رویه، جنایت ­ها مشمول زمان خواهد گردید و چندی بعد به اوراق غبار گرفته­ ی تاریخ می ­پیوندد و جز معدودی افراد متخصص، عموم مردم رغبتی به دانستن آن­چه واقع شده نخواهند داشت.

به­ طور مثال کمتر کسی حاضر است مشغله­ های روزمره و فعالیت ­های اوقات فراغت خود را رها کرده و آمار اخیر صلیب سرخ جهانی درباره ابتلای یک میلیون یمنی به وبا را مورد بررسی قرار دهد. آیا مردم عادی توان یا انگیزه ­ی این را دارند که معلوم کنند وبای در حال گسترش در کشور یمن، از اقدامات بیوتروریسم است یا فقدان امکانات بهداشتی چنین فاجعه­ ای را رقم زده است؟

سلاح‏‌های میکروبی، مانند بمب ­های اتمی یا سلاح­ های شیمیایی پر سر و صدا و قابل ردگیری و شناسایی نیستند تا عامل استفاده کننده را در انظار بین­ المللی مقصر و بی ­اعتبار سازند. بیوتروریسم دولتی به قدرتی مخفی، هولناک و بسیار مناسب برای معدودی از کشورها تبدیل شده که روز به روز بر توانایی ­های آن می­ افزایند.

قدرت تولید بیماری در کمیت بالا، نگهداری آسان از عوامل بیماری­زا، امکان انتشار وسیع این مواد، تحت لوای غذا یا دارو، واکسن­سازی برای عوامل خودی، سخت و علی ­السویه بودن یافتن عوامل اقدامات جنایت­ کارانه، سهولت در انتقال بیماری به انسان، حیوان و محصولات کشاورزی و غیرقابل اثبات بودن جنایات انجام گرفته، بیوتروریسم را به اسلح ه­ای کاربردی و دلخواه برای دولت ­های جنایت­ کار مبدل کرده است.

در این سال ­های پرفتنه، سلاح‏‌های میکروبی در شکل تروریسم دولتی بر علیه منابع انسانی، ساختارهای صنعتی و کشاورزی کشورهای هدف، بسیار به کار برده شده است. در عوض کشوری که قربانی می­شود، پس از وقوف به چند و چون جنایات، هرگز توفیق نمی ­یابد عوامل و آمرین را در مراجع بین ­المللی و حقوقی به مجازات برساند.

به ­طور مثال پس از هدف قرار گرفتن صنعت دامداری اروپا با بیماری جنون گاوی، بسیاری آن را  توطئه بیوتروریسم آمریکا و استرالیا دانستند که با هدف ضربه­ ی اقتصادی به صادرات گوشت اروپا طراحی و اجرا شده است. چین در شیوع بیماری سارس، آمریکا را عامل تسری این بیماری معرفی کرده است که سبب شد چین در آستانه­ ی شکوفایی اقتصادی، سال‏‌ها از رقابت در تولید ارزان قیمت، به‏ دلیل تعطیلی کارخانه‏‌هایش عقب بماند. کره شمالی شیوع میکروب آزمایشگاهی وبا در پیونگ یانگ را در اواخر دهه ۸۰ محصول اقدامات تروریستی مامورین دوره دیده ­ی آمریکایی می‌داند که با هدف به زانو درآوردن این کشور برای قطع آزمایشات هسته­ ای انجام گرفته است.

دادگاه ­های بین ­المللی هرگز قدرت راستی ­آزمایی مدارک و مستندات خسران دیده­ها را نداشته و ندارند. آیا هرگز یک سازمان حقوقی بین­ المللی توانسته وزیر جنگ یک کشور جنایت­کار را به اتاق بازجویی خود احضار کند؟ مهم­ترین اقدامات مراکز بین­ المللی، طرح لایحه­ هایی است که درصورت اصطکاک با منافع ابرقدرت­ ها  به سرعت وتو می شوند یا ایراد بیانیه ­هایی است که در حد انتشار باقی می­ مانند و هیچ ضابطه­ ای برای اجرای آن­ها وجود ندارد.

اما آن­چه که متخصصان به آن اعتراف و اذعان دارند، فعالیت­ های شبانه­ روزی در آزمایشگاه­ های میکروب­ سازی معدودی از کشورهاست که به بهانه­ ی مقابله با بیوتروریسم به طور علنی در راستای تقویت بیوتروریسم انجام می ­پذیرد. آن­ ها کوچک­ترین اعتنایی به قوانین بین­ المللی مبنی بر منع تحقیقات و پژوهش­ های تولید میکروب­ های آزمایشگاهی نداشته و هم­چنان به بهانه­ی مقابله با تهدیدات از یافته­ های جدید خود در تقویت روزافزون بیوتروریسم دولتی استفاده می­ کنند.

در این شرایط تقویت هر چه بیشتر پدافند غیرعامل پزشکی در ایران، یکی از موثرترین راه کارهای آمادگی و مقابله با خطرات تسلیحات مدرن میکروبی و بیوتروریسم است که از کانال­ های آب، هوا، غذا، دارو و بسیاری محمل­ه ای دیگر متوجه منابع انسانی و صنایع کشور است.

کبری حسینی
مدیر مسئول

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا