اکسیر سلامت

دانشمندان و دستیابی به نفس‌های مُمد حیات و مفرح ذات

به گزارش آفتاب سلامت نتایج یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که آهنگ دم‌ و بازدم‌ انسان بر مغز او تاثیر می‌گذارد و نفس عمیق می‌تواند باعث آرامش ذهنی شود. طبق این تحقیق، نوع نفس کشیدن ما با نوع نگاه و شیوه تعامل‌مان با جهان بیرون مرتبط است.

پرفسور «جک فلدمن»، استاد عصب‌شناسی دانشگاه لس آنجلس کالیفرنیا در پی تحقیقاتی که با کمک تیمی از پژوهشگران انجام داده به این نتیجه رسیده است که سبک و روش تنفس انسان می‌تواند در نتیجه تعاملات وی نقش قابل ملاحظه‌ای ایفا کند.

از دیرباز در هنگامه خشم و اضطراب و تلاطم ذهن، توصیه شده تا نفس عمیق بکشید. اینک عنوان می‌شود که این پند قدیمی پشتوانه علمی دارد.

پژوهشگران روش‌های خاصی در تنفس را عامل کسب آرامش و رهایی از اضطراب معرفی کرده‌اند.

در صورت محقق شدن این نوید، کسانی که در پی یافتن راه‌هایی برای مقابله با استرس و احساس منفی‌ هستند، می‌توانند با توسل به این تنفس‌های ضد اضطراب و روش‌های علمی، زندگی با کیفیت‌تری را تجربه کنند.

یافته‌های این پژوهشگران به روشنی توضیح می‌دهد که چگونه نفس‌ نفس زدن، ما را مضطرب‌تر و آشفته‌تر می‌کند و چرا نفس کشیدن عمیق و با طمانینه برای‌ ما آرامش‌بخش است.

پرفسور جک فلدمن، استاد عصب‌شناسی دانشگاه یوسی‌ال‌ای که در سال ۱۹۹۱ مرکز تنظیم ریتم نفس‌ها در مغز را کشف کرد، می‌گوید: «نفس کشیدن با تغییرات اوضاع احساسی و آستانه تحریک و هوشیاری ارتباط مستقیم دارد و همین نکته‌ای که به تازگی کشف شده می‌تواند ظرفیت‌های درمانی بالقوه برای پالایش روان داشته باشد.»

مرکز تنظیم ریتم نفس‌ها در مغز شامل خوشه‌ای از عصب‌هاست که به «کمپلکس پری‌بوتزینگر» مشهورند. دانشمندان با حذف این عصب‌ها از مغز موش‌های آزمایشگاهی دریافتند که ریتم نفس کشیدن آن‌ها بی‌تغییر باقی می‌ماند، اما آن‌ها به طور چشمگیری آرام‌تر می‌شوند.

به این ترتیب دانشمندان دریافتند که مدارهای عصبی انسان هنگام تنفس سریع یا نفس نفس زدن، فعل و انفعالاتی را سبب می‌شودکه اضطراب و آشفتگی را در انسان افزایش می‌دهد اما وقتی هوا به شکلی آرام و عمیق وارد ریه ها شود، احساس آسودگی و تسکین را در پی خواهد داشت.

تمرین نفس کشیدن عمیق و تمرکز بر دم و بازدم، مبنای بسیاری از شیوه‌های یوگا و مدیتیشن است. برای این‌که فرد از نظر احساسی در وضعیت آرامی قرار گیرد، معمولا تمرکز بر تنفس و تلاش برای کنار زدن افکار ناخوشایند و مخل آرامش، کمک شایانی خواهد کرد.

پاتریشیا گربارگ، یکی از پژوهشگران این تحقیق می‌گوید: «با تغییر الگوهای نفس کشیدن، شما می‌توانید احساسات و تفکرات و شیوه تعامل‌تان با جهان بیرون را تغییر دهید. این ابزاری بسیار قدرتمند، برای کسب آرامش و دوری از اضطراب و نگرانی‌های روزمره است.»

یک تمرین تنفسی

  1. به پشت دراز بکشید و مجله یا کتابی را روی شکم‌تان بگذارید. در این حالت عضلات شکم را شل کنید و به شکلی عمیق نفس بکشید تا کتاب بالا بیاید. اینک به آرامی نفس را خارج کنید. با این روش، هوا به قسمت فوقانی سینه و نیز بخش تحتانی ریه‌ها وارد و انبساط صورت می‌گیرد.
  2. راست نشسته و دست راست خود را روی شکم و دست‌چپ را بر روی قفسه سینه قرار دهید. به شکلی عمیق نفس بکشید. طوری که در حین دم و بازدم، دست راست شما بالا و پائین برود. در حالی که دست چپ‌تان به‌طور تقریبی بی‌حرکت بماند؛ هوا را از بینی به شش‌ها وارد ساخته و به آرامی از دهان خارج کنید. احساس خوشی را تلقین کرده و از تنفس شکمی لذت ببرید.
  3. ثانیه شمار یک ساعت در زاویه دید شما باشد. آهسته نفس بکشید، شکم خود را ظرف پنج ثانیه پر از هوا کنید و سپس در طول پنج ثانیه، هوا را به آرامی خارج کنید.

هیجان‌های عصبی و افکار و احساسات مخل آرامش، مخصوصا خشم و اضطراب، کیفیت تنفس را از بین می‌برد پس هنگام تنفس آرامش جویانه، افکار منفی را از خود دور کرده و تلاش کنید حتی‌المقدور به هیچ چیز فکر نکنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا