مسیر سلامت

دانستنی‌های کک و مک

به گزارش آفتاب سلامت اگر در صورت خود کک و مک دارید و به دنبال دلایل پزشکی آن می‌گردید، باید بگویم که کک و مک جنبه ژنتیکی دارد و پدر و مادر می‌توانند عامل آن باشند.

دکتر «ارنست شارما» متخصص پوست در زمینه‌ی تحقیق بر روی مشکلات ژنتیکی پوستی این گونه بیان می کند:

«کک و مک یک مشخصه‌ی ژنتیکی است که هر دو پدر و مادر می توانند عامل آن باشند».

ژن به اصطلاح کک و مک در واقع یک ژن MCIR جهش یافته خوش خیم است که موجب تنظیم رنگدانه می شود.

دکتر شارما هم‌چنین توضیح می دهد در حالی که غالب تصورات بر این است که مردم غرب اروپا که به اصطلاح به آنها کله قرمزها گفته می‌شود بیشتر از این ژن را دارند.

تنوع ژن MCIR موجب کک و مک در چینی ها، ژاپنی ها، فرانسوی ها و نیز نژاد خاصی در آفریقا نیز شده است.

سوال این است که آیا یک نوزاد با کک و مک به دنیا میآید؟

«دکتر رندی انگلمن» جراح و رئیس بخش جراحی پوست در بیمارستان متروپولیتین نیویورک پاسخ میدهد: «که خال و دیگر نشانه­های مادر­زادی از روز اول می­تواند وجود داشته باشد ولی کک و مک نه».

کک و مک­ها در اثر نور آفتاب چند برابر می­شوند و معمولا در سنین ۷ یا ۸ سالگی به وجود می­آیند.

وجود کک و مک،آسیب از طریق نور خورشید

دکتر «آلیسیا باربا» متخصص پوست در میامی آمریکا تاثیر نور آفتاب را بر کک و مک به این صورت توضیح می­ دهد که: «مدت­ طولانی در معرض نور آفتاب بودن باعث بروز کک و مک مخصوصا در افرادی که دارای پوست های حساس هستند می‌شود؛ به دلیل این که ملائوم موجود در پوست این افراد کم می ­شود». در این افراد هورمون استروژن باعث تحریک پیگمان­ ها می­شود و سلول ­هایی که باعث ایجاد رنگ­دانه در روی پوست می­ شود و در زمان قرار گرفتن در معرض نور آفتاب فعال می­شوند.

محافظت از پوست

اگر شما پوست رنگ پریده و کک و مک دارید نسبت به کسانی با همان رنگ پوست ولی بدون کک و مک، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار دارید باید بیشتر مراقب پوست­ تان باشید. هر سال ۲ بار به دکتر پوست مراجعه کنید و هرگز از محافظت پوست تان غافل نشوید. از کرم ­های ضد آفتاب UVB/UVA با SPF30 و یا بالا­تر بر روی قسمت هایی از پوست که در معرض آفتاب هستند در تمام طول سال استفاده کنید. اگر در معرض اشعه بیشتر قرار بگیرید، آسیب­ ها تشدید پیدا می‌کنند و اگر در مقابل نور خورشید کمتری قرار بگیرید ممکن است حتی این کک و مک ­ها ناپدید شوند. به عبارت دیگر، لکه ­های خورشیدی ممکن است از کک و مک­ها تیره ­تر شوند و تیره بمانند و این مساله که چقدر در معرض نور خورشید قرار بگیرید دیگر اهمیتی ندارد. نسبت به جایی که شما زندگی می­ کنید نوع و رنگ کک و مک متفاوت خواهد بود. جدای از رنگ، دیگر نشانه­ های کک و مک شامل اندازه و شکل آن است.

کک و مک صورت، چیز عجیبی نیست و اکثر آن­ها خوش­ خیم هستند و به هیچ وجه سلامتی شما را تهدید نمی ­کند. این لکه­ ها با استفاده از لیزر به صورت تبدیل انرژی نور به گرما برای از بین بردن رنگ­دانه ­ها از بین خواهد رفت. اگر شک شما مشکوک به لکه ­ها از نوع کک و مک بدخیم است، نمونه برداری انجام داده و درمان را شروع خواهد کرد.

نویسنده: دکتر احمد رهنمای چیت ساز

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا