مسیر سلامتمطالب ویژه

داروپخش و همت ۵۵ ساله دارو رسانی برای مرهم طلبان

 آفتاب سلامت در راستای به اشتراک ­گذاری دانش و تجربیات مدیران مراکز مطرح در صنعت دارویی ایران، در این شماره با دکتر بیژن کلانتری مدیرعامل شرکت داروپخش گفتگویی را برگزار کردیم که از شما گرامیان دعوت می­ کنیم به این مصاحبه عنایت فرمایید:

لطفا خود را معرفی کرده و بیوگرافی موجزی را از شرکت داروپخش به عنوان یکی از شرکت­ های ‏بزرگ در صنعت داروسازی، با مخاطبین آفتاب سلامت در میان بگذارید.‏

مجموعه ­ی ­داروپخش فعالیت خود را از سال ۱۳۳۴ با عنوان بنگاه خیریه­ ی داروپخش آغاز و در مرداد ماه سال     ۱۳۵۹ با تغییر نام بنگاه خیریه، به شرکت سهامی داروپخش به شماره ثبت ۳۸۱۰۹ تبدیل گردید که در آن مقطع، شرکت توزیع داروپخش کنونی نیز به عنوان سازمان توزیع و فروش نامیده شد. در ادامه­ ی روند رشد و شکوفایی، شرکت ­های مجموعه در تاریخ ۲۸/۱۲/۱۳۷۵ با منفک شدن واحدهای تابعه ­ی شرکت داروپخش (سهامی عام)، این سازمان به صورت شرکتی مستقل و تحت شماره ۱۲۹۲۰۹ با شناسه ملی ۱۰۱۰۱۷۲۵۵۸۲ در تهران به ثبت رسید.

در حال حاضر شرکت توزیع داروپخش با بیش از نیم قرن سابقه ­ی فعالیت در صنعت توزیع دارو به عنوان یکی از شرکت­ های زیر مجموعه­ ی هلدینگ داروپخش و از شرکت سرمایه­ گذاری دارویی تامین، دارای مرکز توزیع در سراسر کشور است و با تکیه به دیرینه­ ی پر افتخار خود در صنعت پخش همواره پیشگام در بین تمامی شرکت­ های توزیع دارو در سطح کشور بوده و ضمن کسب جایزه­ ی اهتمام به کیفیت از سازمان غذا و دارو، از سال ۸۵ تا کنون نیز جزو ۱۰۰ شرکت برتر کشور شناخته شده است.

شرکت توزیع دارو پخش در گذر زمان از واحد توزیع و فروش بنگاه خیریه به شرکتی با ویژگی های برجسته­ ی امروز تبدیل شده است.

بیژن کلانتری فارغ ­التحصیل سال ۱۳۷۳ از دانشگاه داروسازی دانشگاه آزاد تهران هستم. در آغاز با ورود به تامین اجتماعی حدود ۲ سال در آن سازمان مشغول به کار بودم. از سال ۷۹  وارد داروپخش شدم و تا سال ۸۵ در بخش­ های مختلف این شرکت فعالیت کردم. سپس شرکت پخش سراسری طب نوین را راه ­اندازی کردم. در سال ۹۱ این شرکت به داروسازی لقمان واگذار شد. پس از آن به مدت ۴ سال در پخش محیادارو و هلدینگ توسعه فرزاد بودم و بعد از دو سال  به پخش رازی رفتم. از آذر ماه سال ۹۶ مجددا به داروپخش برگشتم.

صنعت دارویی کشور در زمینه­ ی خودکفایی در قیاس با سال­ های پیش از انقلاب، به جایگاه ‏درخشانی رسیده است. داروپخش در این تحولات سازنده چه نقشی را برعهده داشته است؟ و ‏اهالی صنعت در این­باره چه نظری دارند؟

داروپخش به عنوان بزرگ­ترین و قدیمی­ترین پخش سراسری ایران در صنعت داروی کشور نقشی در خور توجه دارد و در بدنه­ ی دولت، رسالت پخش دارو در بیمارستان­ ها و مراکز دولتی و سایر مراکز مصرف دارو را به عالی ­ترین شکل به انجام رسانده است.

در دوران مدیریتی شما چه اولویت­ هایی مد نظر قرار گرفت؟

به عقیده­ ی من منابع انسانی در دانش مدیریت جایگاه ویژه ­ای دارد. حفظ کرامت انسانی و احترام به پرسنل همواره برای من یک اولویت مهم محسوب می­ شود. در کنار آن آموزش به پرسنل و ارتقا تخصص آنان، ترجیح بعدی است چون معتقدم مدیران آینده از میان همین افراد بیرون خواهند آمد. و سرمایه­ های شرکت هستند. بنابراین ما باید به این اندوخته ­ها به چشم امانت­ هایی نگاه کنیم که قرار است آینده ­ی دارویی کشور را رقم بزنند. حفظ و ارتقاء داروپخش و افزایش کیفیت خدمات اولویت بعدی من است. مشتریان ما داروخانه ­ها هستند ما موظفیم اصل تکریم مشتری را رعایت کنیم. همواره در صدد افزایش فروش شرکت، کاهش هزینه­ ها، بهبود وصول مطالبات و در نهایت سودآوری هستیم.

مهم­ترین چالش ­های شرکت شما در کسب و کار به کدام بخش مربوط می­ شود؟ و آیا دولتی بودن هلدینگ شما امتیازات خاصی را برای پیشبرد اهداف­تان ایجاد می­ کند؟

وصول مطالبات مهم­ترین چالشی است که تمام شرکت­های پخش دارو با آن مواجه هستند.

مشکلات بخش خصوصی و دولتی از یک جنس هستند فقط اندازه ­اش متفاوت است. تفکر قالب این است که چون ما عضو تامین اجتماعی هستیم شاید مشکلات­مان کمتر باشد در حالی که واقعا این طور نیست و حتی مشکلات بیشتری متوجه ماست. به عنوان مثال مطالبات ما از سال ۹۴ وصول نشده است. اگر مشکلات عدیده­ ی وصول مطالبات تا شهریور ماه سال جاری ادامه پیدا کند هم شرکت­ های دولتی و هم شرکت ­های خصوصی دچار بحران­ های اساسی خواهند شد. وزارت بهداشت پرداخت ­ها را به صورت اوراق انجام می­ دهد شرکت­ های پخش این اوراق را به تامین­ کننده­ های خودشان می­ دهند و داروسازی ها نیز آن­ها را به فروشندگان مواد اولیه پرداخت می­ کنند. اهالی صنعت دارو به خوبی می­ دانند که هر کس قصد فروش اوراق را داشته باشد باید هزینه­ ی تنزیل را متحمل شود. سود شرکت ­های توزیع به دلیل مار­ژین پایین بسیار محدود است و بر میز محاسبه دیگر سودی باقی نمی­ ماند. هزینه­ های لجستیک نیز در سال جاری به مخارج شرکت­ های پخش اضافه شده است.

داشتن یک تریبون قدرتمند برای انعکاس نقطه نظرات خودی و نقد سیاست­ های مخالف چه ‏تاثیری در پیشبرد اهداف دارد؟ ‏

اگر تریبون قدرتمند باشد می ­تواند اهداف و پیام شرکت را سریعا منتقل کند اما اگر تریبون قدرتمندی نباشد قاعدتا این اطلاعات به خوبی منتقل نمی ­شود و سطح توقعات از رسانه­ ای شدن تامین نخواهد شد. شرکت داروپخش از گذشته رسانه ­های مختلفی داشته که معروف ­ترین آن­ها رسانه ی داروپخش بوده و در حال حاضر این کار در هلدینگ گروه دارویی تامین انجام می­شود.

تمرکز بر روی چه نوع داروهایی را اخیرا در دستور کار ویژه شرکت قرار داده­ اید؟ چرا ؟

داروهایی که در عین جذابیت بالا برای مشتری مارژین بالاتر، هزینه­ ی نگهداری و حمل کمتر داشته باشند. محصولاتی که باعث شود مشتری­ های بیشتری به دست آوریم و در نهایت سود زیادتری برای داروپخش به ارمغان بیاورد.

از منظر رضایت مشتریان، شرکت شما در چه جایگاهی قرار دارد؟

رسالت گذشته تا هنوز داروپخش خدمات­رسانی با کیفیت عالی بوده است. طبق نظرسنجی ­های انجام شده، از مجموعه رضایت خوبی وجود دارد. شاید علت این رضایت ارسال منظم و کافی دارو به تمام نقاط کشور و تنوع کالا باشد. داروپخش برای وقوع هر سناریویی چه کوتاه­ مدت و چه بلندمدت سبد کالایی خود را پر کرده است و بسیاری از نیازهای دارویی داروخانه ­ها و مصرف­ کنندگان با داروهای داروپخش برطرف می­ شود.

با توجه به شرایط اقتصادی جدید اگر قرار باشد برای دوران کاری تازه، شعاری انتخاب ‏کنید، این شعار چه خواهد بود؟

انضباط کاری، تعهد سازمانی و نوآوری شعاری است که سرلوحه­ ی فعالیت­ های همه­ ی کارکنان داروپخش است. البته با توجه به شرایط اقتصادی جدید، عملکرد هوشمندانه هم شعاری کاربردی است که برای شرکتی مثل داروپخش می­ تواند الهام­ بخش و هدایت ­کننده باشد.

آیا خودتان شخصا از داروهای ایرانی مصرف می ­کنید؟ چرا؟

بله نه تنها من بلکه بسیاری مصرف ­کنندگان خارجی هم داروی ایرانی را انتخاب خوبی برای درمان می­ دانند. اگر این سوال در زمینه­ ی انتخاب اتومبیل ایرانی و خارجی از کسی پرسیده شود شاید پاسخ، انتخاب خودروی ایرانی نباشد اما در زمینه­ ی دارو معتقدم که متخصصین و داروسازان ما در داخل کشور به دانش و تجربه­ ی تولید محصولات با کیفیت نائل آمده ­اند و گواه این ادعا مصرف بی ­چون و چرای داروهای ایرانی از سوی مصرف­ کنندگان راضی ماست. البته منکر تفاوت کیفیت نیستم و اندک تفاوتی که وجود دارد به امکانات و تجهیزاتی مربوط می­شود که آن­ ها بی­ دریغ صرف تولید می­ کنند و متاسفانه ما در این­ باره با محدودیت ­های مختلفی مواجه هستیم. البته استانداردهای مشخصی وجود دارد که کلیه­ ی داروسازی­ ها هم در داخل و هم در خارج باید به آن مراتب نائل آمده باشند و ایران به طور مستند طبق استانداردها عمل می­ کند. ما در ایران شرکت­ هایی داریم که با رعایت استانداردها  و GMP تایید شده، مصرف­ کننده تفاوتی حس نمی­ کند. اما دیده شده مصرف ­کننده­ای عنوان می­کند دو یا سه دوز یک داروی ایرانی با دوز یک داروی خارجی برابر است. این­جاست که بحث کیفیت پیش می­ آید.

صحبت پایانی:

از توجه آفتاب سلامت به شرکت داروپخش تشکر می­ کنم. برای آقای دکتر سید روح الله حسینی مدیر عامل محترم هلدینگ دارویی یاسین هم آرزوی موفقیت دارم.  مشکلات زیادی در صنعت دارو وجود دارد که کار کردن برای فعالان این صنعت را دشوار ساخته است. البته پایداری و ادامه ­ی حضور در بخش خصوصی کار ارزشمندی است به عقیده ­ی من حضور بخش خصوصی در صنعت دارو یک ضرورت است. دولتی، نیمه­ دولتی و خصوصی همه خدمتگزارانی هستیم که باید وظیفه­ ی خطیر توزیع دارو را با جدیت انجام دهیم. در این برهه که بعضی قدرت­ها حتی به دارو و نیازمندان آن هم رحم نمی ­کنند، بخش­ های دولتی و خصوصی باید هم­چون گذشته دست در دست هم تامین را کامل کنند و مکمل هم باشند. فرقی نمی ­کند این تامین توسط بخش خصوصی انجام شود یا بخش دولتی. من معقتدم توزیع دارو دشوارترین بخش کار در صنعت دارویی به حساب می ­آید و به همین دلیل به تمام همکاران خودم در بخش توزیع خدا قوت می­ گویم و آرزومند موفقیت همه همکاران هستم.

متین جمالزاده

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا