اخبار داروخانهتفسیر سلامتگفت و گو

داروخانه ­ی مرکزی جمالزاده، داروخانه ­ای با ویژگی­ های الگویی

به گزارش آفتاب سلامت داروخانه به عنوان محل مراجعه­ ی مصرف­ کننده­ ی نهایی، یک فعالیت حیاتی در سیستم تولید، توزیع و پخش دارو به حساب می­ آید و با نگاهی اجمالی به کارنامه­ ی از آغاز تا امروز آفتاب سلامت خواهید دید که این بانک دارو همواره در کانون توجه ما قرار داشته است. در این شماره به یکی از داروخانه­ های موفق تهران مراجعه کردیم و سوالات خود را با مسئول فنی آن در میان گذاشتیم.

لطفا پیش از طرح سوالات، خود را به عنوان شخص پاسخگو به مخاطبین مجله معرفی کنید.

من دکتر احسان عمادی هستم و از دانشگاه علوم پزشکی شیراز در رشته­ ی دکترای داروسازی فارغ ­التحصیل شدم و در حال حاضر در داروخانه­ ی مرکزی جمالزاده به عنوان مسئول فنی حضور دارم.

پزشکان از چه راه­ هایی می ­توانند به اقتصاد داروخانه ­ها کمک کنند؟

اگر پزشک به وظایف تعریف شده ­ی خود در ارتباط با بیمار عمل کند، این اثر مثبتی بر تمام سیستم بهداشت و درمان خواهد گذاشت. ارائه ­ی مشاوره دارویی مناسب به مراجعین، راهنمایی دقیق به بیماران در مورد نحوه ­ی مصرف دارو، توصیه ­های دارویی، عوارض دارویی، تداخلات داروها و حتی نوشتن نسخه با خط خوانا هم نوعی یاری رساندن به سیستم مذکور است.

ارتقا سطح دانش پزشکی و به ­روز بودن اطلاعات دارویی و سهولت انتقال مناسب آن به مراجعین، بهبود برقراری رابطه با بیماران و مراجعین، ایجاد پرونده برای مشتریان به منظور پشتیبانی و خدمات پس از فروش در جهت افزایش کیفیت خدمات، گسترش بخش محصولات گیاهی، طبیعی و طب سنتی، مکمل­ های رژیمی غذایی و ورزشی و سایر محصولات سلامت محور با توجه به گسترش فرهنگ پیش­گیری از بیماری­ها نسبت به درمان آن­ها.

مجموعه ­ی این برخوردهای اصولی موج مثبتی از خوش ­بینی به وجود می ­آورد که بیماران پنهان شده را نیز به سیستم بهداشت و درمان وارد می­ کند. الان کسانی هستند که ناراحتی­ هایی دارند ولی حاضر نیستند تا زمان رسیدن به وضعیت بحرانی، خود را به پزشک برسانند.

داروخانه برای شما حائز چه جذابیت هایی بود که شغل داروخانه ­داری را انتخاب کردید؟

بودن در بطن مردم و ارتباط مستقیم با تمامی اقشار و سطوح جامعه واقعا برای من جذاب بود. داشتن نقش تکمیل­ کننده به عنوان حلقه ­ی نهایی در فرایند و زنجیره ­ی درمان و سلامت، خدمت­ رسانی به جامعه و ایفای مسئولیت ­های اجتماعی احساس مفید بودن در من ایجاد می­ کند.

مکانیزم تسویه حساب داروخانه­ ها با شرکت­ های بیمه چگونه است؟

به ­جز ایران در هیچ کجای جهان چنین مکانیسم طولانی، فرسایشی و توام با هزینه­ های تحمیلی از قبیل کسورات و خواب سرمایه نمی­ توانید ببینید. الگوریتم ­های متعدد و پیچیده برای پوشش دارویی و بوروکراسی­ های مختل­ کننده ­ی فعالیت­ های ضروری داروخانه، اقتصاد داروخانه را به طرزی فرسایشی تحت ­الشعاع قرار داده است.

در حال حاضر تسویه ­ی سازمان­ های بیمه ­گر بیشتر از هفت تا هشت ماه به تعویق افتاده است که این پدیده ­ی ضد اقتصادی اثرات منفی بسیاری برای ادامه ­ی کار داروخانه داشته است.

آیا تا به ­حال از منابع دانش نامه ­ای یا صنفی، درآمد داروسازی و داروخانه­ داری در ایران را با سایر کشورها مقایسه کرده­ اید؟ دلیل این تفاوت درآمد از کجاست؟

معمولا درآمد سرانه ­ی ملی در کشورها تعیین کننده ­ی دستمزد مشاغل مختلف است. طبق اطلاعات من کانادا ۶۰ تا ۱۲۰ هزار دلار، انگلیس ۵۰ تا ۱۲۰ هزار دلار، استرالیا ۵۰ تا ۸۰ هزار دلار، آمریکا ۸۰ تا ۱۵۰ هزار دلار در سال به داروساز می پردازند.

واقعی بودن قیمت دارو، سود داروها و محصولات داروخانه، تعرفه ­ی خدمات در سطح درآمد داروسازها تاثیر مستقیم دارد. تخصصی ­تر بودن تحصیل در داروسازی و منطقی ­تر بودن تعداد داروسازان فارغ­التحصیل با توجه به نیاز و برنامه­ ریزی دقیق در مورد آینده و امنیت شغلی داروسازان از شاخص ­های دیگر است.

در ایران قواعد و قوانین قدیمی و سنتی برای اداره­ ی داروخانه بسیار دست و پا گیر بوده و نیاز به بازنگری و اصلاح دارد و بستر لازم برای اداره ­ی مدرن داروخانه­ ها با استفاده از تکنولوژی و امکانات به­ روز مهیا نمی­ باشد که در فقر داروخانه ­ها تاثیر به­ سزایی دارد.

با توجه به این وضعیت اقتصادی در داروخانه چه اقداماتی را برای تقویت کسب و کار داروخانه و داروساز پیشنهاد می­ کنید؟

ارائه تسهیلات کم ­بهره به داروخانه، تجدیدنظر و تغییر در نرخ خدمات و تعرفه ­ی داروخانه و داروسازان و اصلاح نحوه­ ی قیمت­ گذاری داروها می­ تواند یاری­ دهنده باشد.

سازمان غذا و دارو در سال ۹۵ به شرکت داروگستر یاسین جایزه­ ای را به پاس ویژگی رعایت شاخص ­های فنی و نظارتی مانند شرایط توزیع و انبار اهدا کرد. شما از بین شرکت ­های مختلف پخش با یاسین هم کار می­ کنید. آیا این همکاری تحت تاثیر ویژگی ­هایی از سوی این شرکت است؟

وجود محصولات مشتری ­پسند و انحصاری و باکیفیت، در سبد محصولات مخصوصا برندهای کورال و میسون، ارائه­ ی تسهیلات ویژه­ ی خرید از قبیل جوایز کالایی، امکان بازپرداخت طولانی­ تر یا تخفیفات نقدی بیشتر، از سیاست ­های تجاری یاسین با داروخانه­ هاست که باعث تداوم همکاری ما شده است.

درباره­ ی ویژگی­ های داروخانه ­ی جمالزاده که آن را از رقبا متمایز می­ کند چه توضیحاتی ارائه می­ کنید؟

داروخانه­ ی مرکزی جمالزاده واقع در خیابان جمالزاده شمالی با بیش از ۵۰ سال سابقه­ ی فعالیت در زمینه­ ی عرضه­ ی داروهای تخصصی و کمیاب و هم ­چنین فروش لوازم آرایشی، بهداشتی، ارتوپدی و انواع مکمل­ های رژیمی، غذایی، ورزشی وگیاهی مورد تأیید وزارت بهداشت و هم­چنین ارائه ­ی محصولات مراقبت از پوست، مو و زیبائی یکی از داروخانه­ های پیشرو در ارائه ­ی خدمات نوین به­ منظور ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه می­ باشد.

هم ­زمان با گسترش فرهنگ مصرف مکمل، هم ­چنین افزایش اقلام موجود در داروخانه، به ­منظور افزایش و ارتقا کیفیت خدمات داروخانه بخش ­های مختلف توسع ه­یافته و تجهیز داروخانه به سیستم مکانیزه­ی فروش انجام شد. هم­ چنین پس از گسترش خدمات داروخانه و در پی نیاز روزافزون به استفاده از اطلاعات محصولات به منظور ارائه خدمات بیشتر و راهنمایی بهتر مصرف­ کنندگان، داروخانه در جهت اطلاع ­رسانی دقیق­ تر و مشاوره ­های اینترنتی،  اقدام به راه ­اندازی وب­ سایت داروکده (www.Darukade.com) نمود.

از جمله افتخارات این داروخانه می ­توان به اخذ گواهینامه ­ی اهتمام به کیفیت در سال ۹۴، اخذ گواهینامه ISO 9001:2015  در سال ۹۵ و هم­ چنین اخذ گواهینامه­ ی اشتهار به کیفیت سازمان غذا و دارو در سال ۹۵  اشاره نمود.

خدمات داروخانه

در حال حاضر داروخانه در بخش ­های زیر فعالیت گسترده ­ای را در زمینه­ ی خدمات داروئی و ارتقاء سطح بهداشت و سلامت مراجعین برعهده دارد.

بخش داروئی: در جهت خدمات داروئی مطلوب به مراجعین بیش از چهار هزار داروی ایرانی، خارجی، تخصصی و کمیاب را عرضه نموده، طرف قرارداد با بیش از ۱۲ سازمان بیمه­ گر می­ باشد. این داروخانه ضمن ارائه­ ی بروشور نکات کاربردی حین مصرف دارو، با به­ کارگیری تجهیزات نرم ­افزاری و سخت ­افزاری به منظور تشکیل پرونده ­ی بیمار زمینه­ ی جلب رضایت مراجعین را فراهم نموده است.

بخش بهداشتی و آرایشی: این بخش با بیش از ده هزار قلم کالای متنوع، شامل محصولات بهداشتی و آرایشی و محصولات تخصصی مراقبت از پوست و مو، ضمن ارائه­ ی مشاوره ­های کاربردی و راهنمایی رایگان در حین خرید، خدمات گسترده ­ای را به مراجعین ارائه می ­نماید.

بخش مکمل­ های رژیمی غذایی: این بخش با موجودی بیش از سه هزار قلم مکمل رژیمی، غذایی، ورزشی و محصولات گیاهی مورد تایید وزارت بهداشت به منظور ارتقاء سلامت جامعه، همراه با مشاوره­ های رایگان توسط دکتر داروساز، امکان انتخاب محصولات متنوعی را از نظر قیمت و کیفیت به مراجعین فراهم نموده است.

بخش ساخت داروهای ترکیبی:

ساخت داروهای ترکیبی مورد نیاز بیماران با به ­کارگیری بهترین و مرغوب­ ترین مواد اولیه به وسیله­ ی تجهیزات و امکانات مناسب توسط دکتر داروساز از دیگر خدمات داروخانه به­ شمار می ­رود.

بخش مشاوره (تلفنی و اینترنتی)

این بخش با پاسخگویی و مشاوره­ ی داروئی، مکمل­ ها مخصوصا مکمل­ های ورزشی و رژیمی توسط دکتر داروساز نقش ویژه­ ای در ارائه­ ی خدمات تخصصی داروخانه و اطلاع­ رسانی و راهنمایی بیماران به عهده دارد. هم­ چنین مشاوره ­ی رایگان پوست و مو از دیگر امکانات داروخانه ­ی مرکزی جمالزاده می ­باشد.

بخش فروش اینترنتی

داروکده، وب­ سایت رسمی داروخانه ­ی مرکزی جمالزاده، اولین پایگاه اطلاع­رسانی جامع اینترنتی محصولات داروخانه که از مهرماه سال ۸۸ به منظور اطلاع­ رسانی و آشنائی هرچه بهتر مصرف ­کنندگان از محصولات داروخانه راه ­اندازی گردیده است. داروخانه ­ی مرکزی جمالزاده در سال ۹۴ اولین مجوز فروش اینترنتی محصولات غیردارویی موجود در داروخانه را از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب نموده است. داروکده فروش تمامی محصولات قابل ارائه در داروخانه (به غیر از دارو) که شامل محصولات آرایشی، بهداشتی، مکمل­ های رژیمی غذایی، ورزشی، شیر خشک و غذای کودک، ارتوپدی و تجهیزات پزشکی می­ شود را پوشش می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا