نقد کاربردی

خاتمه سهو و خطای پزشکی با فناوری هوش مصنوعی

به گزارش آفتاب سلامت وقتی بحث هوش مصنوعی در پزشکی به میان می­ آید بسیاری آن را یک فانتزی مناسب برای طرح در فیلم­ های سینمایی با رویکرد علمی تخیلی عنوان می­ کنند. اما تاکید بر به­ کارگیری هوش مصنوعی در زمینه­ های مختلف پزشکی، ضرورتی است که اثر مستقیم آن بر منحنی مرگ و زندگی بیماران به سرعت دیده خواهد شد.

پزشک به عنوان یک انسان، در چالش تمایز صدها نوع بیماری با نشانه­ هایی مشترک، موظف است تجویز درستی در جهت مراقبت و معالجه بیمار عرضه دارد که این مهم در موارد زیادی با اشتباه همراه است.

خطای پزشکی به عنوان یک واژه ترکیبی در تعریف تقریبا تمام مشکلات مربوط به آسیب­ های سهوی که از جانب پزشک متوجه بیماران شده استفاده می­شود. اشتباهات پزشکی اغلب به عنوان خطاهای انسانی در مراقبت­ های بهداشتی توصیف شده است. آیا واژه­ ی خطای پزشکی همان خطای انسانی است؟ پدیده­ ی مذکور در یکی از تعاریف این­گونه عنوان می­شود که این اتفاق زمانی رخ می­دهد که یک ارائه دهنده مراقبت­ های بهداشتی یک روش نامناسب برای معالجه انتخاب کرده یا یک روش مناسب درمانی را به درستی اجرا نکرده باشد.

مرکز نظارت بهداشتی جان هاپکینز در آمریکا، هر سال، خطای پزشکی را عامل مرگ بیش از ۱۵۰ هزار بیمار در فقط کشور آمریکا اعلام کرده است. براساس آمارهای بررسی شده توسط این مرکز، خطای پزشکی سومین عامل مرگ در آمریکا عنوان شده است و این ۱۰ درصد از کل مرگ و میرهای سالانه این کشور پیشرفته را شامل می­ شود. اینک با اطلاع از این آمار هولناک «مرگ آوری» خطای پزشکی در آمریکا تجسم کنید که این پدیده در کشورهای عقب افتاده یا در حال توسعه، چه میزان از بیماران آرزومند سلامتی را به کام مرگ می­ کشد.

البته هوش مصنوعی در پزشکی، پدیده­ ای نیست که در برهه ی حاضر، عامل حذف پزشک باشد بلکه می­تواند در روند تشخیص صحیح بیماری، همه گزینه­ های تشخیص را با نشانه ­ها تطبیق داده و با پردازش افتراق­ ها و اشتراک ­ها، نهایتا از بین احتمال صدها بیماری، فقط چند نوع از آن را منطبق با نشانه­ های تظاهر کرده، در معرض قضاوت هوش انسانی پزشک قرار دهد. به این صورت در راستای تشخیص درست، آزمایش و خطا به کمترین حد ممکن رسیده و هیچ گزینه­ ای نیز به­ خاطر محدودیت ­های حافظه طبیعی، از قلم نمی­افتد.


سر دبیر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا