اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامتسلول های بنیادی و مهندسی ژنتیک

جنین دست کاری شده «خوک_انسان» به هفته چهارم زندگی اش رسید

به گزارش آفتاب سلامت امکانات دنیای رایانه به کمک تکمیل پروژه عظیم ژنوم انسان آمده و توانایی های شگفتی را در دامنه اقدامات پزشکی میسر ساخته است. به دنبال این پیشرفت ها و حصول توانایی های جدید، مسائل اخلاقی در خصوص حد و مرز استفاده از این منبع عظیم در قالب قوانین بایدها و نبایدها ضروری می شوند. قوانینی که برای محافظت از سلامتی بشر نوشته شده و با توسعه فن آوری های نادیده، باید در موازات تکنولوژی هم چنان توسعه یابند.

به گزارش مجله «آفتاب سلامت» به نقل از آسوشیتدپرس  در موسسه Salk Institute via AP واقع در کالیفرنیا گروهی از دانشمندان آمریکایی جنین دو رگه ای را با تلفیق سلول های خوک و انسان در رحم خوک قرار دادند و جنین مذکور با موفقیت، به هفته چهارم حیات خود رسیده است. هدف نهایی این دانشمندان پرورش اندام هایی است که فقدان آن در بدن بیماران باعث مرگ یا بحران های مستاصل کننده ای می شود.

این اقدام جسورانه بی سابقه بوده و جنین زنده ای که هم اکنون در رحم یک خوک، مراحل رشد خود را سپری می کند، اولین موجود خوک-انسان است که دنیا به خود می بیند.

دانشمندان امیدوارند با پیشرفت این پروژه به موقعیتی نائل شوند که قلب، کبد، لوزالمعده، کلیه و اندام های حیاتی دیگر را در کالبد حیواناتی هم چون خوک ساخته و به بیماران محتاج پیوند عرضه کنند.

به نظر می رسد موفقیت تیم پژوهشی دانشگاه استنفورد، نقشه راهی برای محققین موسسه Salk Institute via AP  در این پروژه جسورانه شده است.

تیم استنفورد با تزریق سلول های بنیادی نوعی موش آزمایشگاهی به جنین موشی وحشی، موجبات پیوند لوزالمعده و پانکراس موش تولد یافته را فراهم آوردند.

در این پیوند موفقیت آمیز بیماری دیابت موش آزمایشگاهی کاملا درمان شده و بدن این موش، عضو دریافتی را بدون هیچ گونه علائمی از پس زدن پذیرفته است چرا که پیش تر سلول های بنیادی این موش به جنین موش وحشی تزریق شده است و عضو پرورش یافته در بدن موش وحشی، به نوعی رونوشت سلول های موش آزمایشگاهی بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا