تفسیر سلامتگفت و گو

توصیه­ ی داروخانه­ دار، تقویت ارتباط متقابل پزشک و داروساز

با توجه به اهمیت نقش داروخانه در چرخه‌ی نظام بهداشتی و درمانی و هم­ چنین به عنوان محل مراجعه ­ی مصرف­ کننده­ ی نهایی دارو، در این فرصت داروخانه­ ی «دکتر کریمیان» را محل مراجعه قرار دادیم تا با طرح سوالاتی مرتبط با فعالیت ­های داروخانه، پاسخ­ ها  را با مخاطبین گرامی ماهنامه آفتاب سلامت به اشتراک بگذاریم.

لطفا خود را به مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت معرفی بفرمایید.

 من فرزام مهینی شاغل در داروخانه­ ی دکتر کریمیان، واقع در شهران، فارغ­ التحصیل مهندسی عمران و هم­ چنین فوق لیسانس مدیریت هستم.

 پزشکان از چه راه­هایی می­ توانند به اقتصاد داروخانه ­ها کمک کنند؟

از آن­ جا که اطلاعات تخصصی مربوط به داروها مدام در حال تغییر و تحول است، تعامل پزشک با داروخانه می­ تواند بسیار اثرگذار و مفید باشد. تعیین بهترین درمان برای بیمار، زمانی عملی می­ شود که پزشک با داروساز متخصص تعامل مناسبی برقرار کند. این ارتباط متقابل بین داروساز و پزشک می­ تواند مشاوره ­های کاربردی و دقیقی درباره ­ی جزئیات داروها دستگیر پزشک سازد.داروساز متخصص این مهارت را دارد جدیدترین، کم عارضه ­ترین و مناسب­ ترین تولیدات دارویی را با پزشک در میان بگذارد.

داروساز دانش گردش دارو در بدن اعم از جذب، دفع و متابولیسم را به­ طور تخصصی آموخته است که می­ تواند توانایی بی­ نظیری در تعیین دوز دارو به دارنده­ ی این دانش اعطا کند. منطقی است که پزشک با صاحب چنین تخصصی ارتباط بهتر و بیشتری برقرار سازد.

داروخانه برای شما حائز چه جذابیت ­هایی بود که شغل داروخانه­ داری را انتخاب کردید؟

این شغل می ­تواند اشتغال ایجاد کند و متعاقبا جذب نیروی بیشتر داشته باشیم که این ویژگی خود نوعی جذابیت است. من داروخانه را  شغل پویایی می­ بینم. البته مدتی است که شرایط در داروخانه سخت شده است و حفظ این شغل با ویژگی ­های جذابش مشروط به برداشته شدن مشکلات از سر راه آن است.

مکانیزم تسویه حساب داروخانه ­ها با شرکت­ های بیمه چگونه است؟

یکی از مشکلات داروخانه این است که باید پیوسته خود را با قوانین عجیب و غریب متغیر منطبق سازد. به­ طور مثال اخیرا بدون توجه به شرایط تورمی حاکم، مارژین بعضی از اقلام دارویی را ۵ درصد الی ۶ درصد کاهش داده ­اند.

مدت زمانی که سرمایه داروخانه در حبس شرایط بیمار اقتصادی قرار داده می­ گیرد چگونه جبران خواهد شد؟ این نابسامانی­ ها باعث ورشکستگی این شغل است.

به ­جز حضور در داروخانه چه فرصت­ های شغلی دیگری برای یک داروساز ایرانی وجود دارد؟

غیر از داروخانه، حضور در صنعت به عنوان مسئول فنی و یا کارهای پژوهشی و آکادمیک می­ تواند محل استفاده از تخصص یک داروساز باشد.

داروخانه ­ها هم­ چنان از بدحسابی سازمان­ های بیمه ­گر دچار خسارت شده­ اند. به نظر شما این نقصی که به یک تسلسل تبدیل شده چگونه باید مرتفع شود؟

حل این مشکل نیازمند تعامل است. وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو، انجمن داروسازان و سازمان تامین اجتماعی باید به مکانیزم و سازوکاری دست پیدا کنند که حق داروخانه و مراکز درمانی ضایع نشود.

آیا تابحال از منابع دانشنامه ­ای یا صنفی درآمد داروسازی و داروخانه ­داری در ایران را با سایر کشورها مقایسه کرده ­اید؟ دلیل این تفاوت درآمد از کجاست؟

داروساز ایرانی و انگلیسی با واحد پولی خودشان حقوق می ­گیرند و با همان واحد هم خرج می­ کنند اما تفاوت فاحشی که وجود دارد، امنیت این پول است. داروساز انگلیسی می ­تواند برای دریافتی خود برنامه ­ریزی دراز مدت و امن داشته باشد ولی این­ جا سقوط بدون توقف ارزش پول، باعث سرگردانی داروساز ایرانی است. او نمی­ تواند برنامه ­ریزی قابل اعتمادی برای آینده­ ی خود داشته باشد.

سازمان غذا و دارو در سال ۹۵ به شرکت داروگستر یاسین جایزه ­ای را به پاس ویژگی رعایت شاخص ­های فنی و نظارتی مانند شرایط توزیع و انبار اهدا کرد.شما از بین شرکت­های مختلف پخش با داروگستر یاسین هم کار می ­کنید. آیا این همکاری تحت تاثیر ویژگی ­هایی از سوی این شرکت است؟

از زمانی که داروخانه­ ی دکتر کریمیان شروع به کار کرد ما داروگستر یاسین را می­ شناسیم و یکی از شرکای خوب تجاری ماست و دلیل آن تنوع محصولات و پرزنت خوب محصولات­ شان است. یعنی قبل از این­ که محصول در بازار معرفی شود ما اطلاعات کاملی از محصولات داریم. یاسین به عنوان یک شریک تجاری، همیشه منافع داروخانه را در نظر می­ گیرد. به عبارتی همکاری با داروگستر یاسین همواره برای ما جذاب است. شرایط پخش و توزیع­ شان بسیار مطلوب است و اگر داروخانه در مقام انتخاب بخواهد بین داروگستر یاسین و شرکت پخش دیگری یکی را انتخاب کند مسلما آن انتخاب، داروگستر یاسین خواهد بود. نحوه ­ی اطلاع­ رسانی و در دسترس بودن پرسنل علمی، تنوع محصولات و شرایط جذابی که برای داروخانه در نظر می­ گیرد بسیار عالی است.از همه مهم ­تر محصولاتی که عرضه می­ کنند بسیار نوآورانه و با کیفیت است و مشابهی در بازار ندارد که این ویژگی مفیدی برای داروخانه به حساب می ­آید.امیدوارم این همکاری ادامه­دار باشد و ما منتظر همکاری­های بیشتر با یاسین هستیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا