اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامتنوآوری های پزشکی

تصویر سه بعدی بی نظیر از کل بدن ظرف ۲۰ ثانیه

”تصاویر سه بعدی کاربردی و با کیفیت اولین اسکنر فوق سریع از تمام بدن با نام اکسپلورر EXPLORER  بزودی رو نمایی خواهد شد.

این تصاویر سه بعدی با جزئیات پزشکی بیشتر و سرعتی اعجاب انگیز عرضه می شود.“

به گزارش آفتاب سلامت اسکنر اکسپلورر به دست محققان دانشگاه یو سی دیویس آمریکا و با همکاری متخصصان چینی توسعه یافته است. سیمون چری Simon Cherry و رمزی بداوی Ramsey Badawi، از پژوهشگران و مسئولین ارشد دانشگاه یو سی دیویس این سیستم را طراحی و ارائه کرده اند و تولید آن در شانگهای از سوی موسسه United Imaging Healthcare صورت گرفته است.

دستگاه اکسپلورر با تولید تصویری فوق العاده و سرعتی چهل بار سریع تر از اسکن‌های PET یک تصویر سه بعدی از کل بدن انسان ارائه می دهد.

محققان نوید داده اند که تصاویر تولید شده در این دستگاه جزییاتی را در بدن به نمایش می گذارد که اسکنرهای PET معمولی قادر به عرضه تصاویری  هم سنگ آن نیستند.

اکسپلورر الگوهای برش‌ نگاری با گسیل پوزیترون (PET) و برش نگاری رایانه‌ای یا سی تی اسکن را ترکیب کرده و به  این شکل پرتوها را بهتر از هر اسکنر دیگری مدیریت کرده و جزییات آن را ارائه می کند. با استفاده از این روش سرعت اسکن نسبت به مدل های PET معمولی ۴۰ برابر بیشتر  بوده و درعین حال میزان تشعشعات آن ده ها برابر کمتر است.

طبق اظهارات متولیان این فن آوری، اولین تصاویر اسکن سه بعدی بدن انسان توسط دستگاه اکسپلورر قابلیت عرضه به پزشک معالج را احراز کرده است. نتایج این تلاش خلاقانه، باور نکردنی توصیف می شود. تیم دست اندرکار این شیوه نوظهور می گویند اکسپلورر می تواند کیفیت معالجه و مراقبت از بیمار را متحول سازد.

“رمزی بداوی” رئیس بخش پزشکی هسته‌ای در یوسی دیویس می‌گوید: در تصاویر به دست آمده از اکسپلورر جزئیات شگفت انگیز بود، به ویژه هنگامی که ما روش بازسازی را کمی بیشتر بهینه کردیم. اینک ما می‌توانیم ویژگی‌هایی را مشاهده کنیم که پیش تر روی اسکن‌های PET قابل مشاهده نبود.

وی افزود: به جرات می‌توانم بگویم که هیچ دستگاه دیگری نمی ‌تواند داده‌هایی با این دقت و ظرافت را از بدن انسان به نمایش بگذارد. اسکنر جدید پیشرفت قابل توجهی را در سیستم‌های تصویربرداری فعلی ارائه می‌دهد.

این ویژگی‌ها به این معنی است که “اکسپلورر” با استفاده از دوزهای بسیار پایین‌تری از ردیاب‌های پرتوی نسبت به میزان رایج کنونی، می ‌تواند عکس‌های دقیق‌تری را تولید کند. حساسیت بالای تصاویر تولیدی آن همچنین به پزشکان اجازه می‌دهد تا اهداف پزشکی ویژه ای را در سطح  مولکولی که فراتر از محدودیت‌های سیستم‌های اسکن فعلی هستند، ببینند.

“سیمون چری” از موسسه یوسی دیویس می‌گوید: معادله بین کیفیت تصویر، زمان حصول و دوز تابش تزریقی برای برنامه‌های مختلف متفاوت خواهد بود، اما در همه موارد، ما می‌توانیم بهتر، سریع‌تر و با دوز کم اسکن کنیم.

شاید کاربرد هیجان انگیز و جدید این سیستم این باشد که توانایی گرفتن تصاویر از تمام بدن را به صورت لحظه‌ای دارد. سیستم‌های فعلی اساسا آهسته و ناکارآمد هستند و گرفتن تصویر آنها ۳۰ تا ۴۰ دقیقه طول می‌کشد.

“اکسپلورر” به طور کامل نوع جدیدی از تصویربرداری تشخیصی را فراهم می ‌کند که برای مثال می‌تواند اندازه گیری جریان خون یا نحوه مصرف گلوکز را در زمان واقعی در سراسر بدن انجام دهد.

این سیستم تصویربرداری جدید قبل از اینکه به تولید تجاری برسد، باید مورد آزمایشات بیشتر و تایید قرار بگیرد، اما “چری” خوشبین است که این روند طولی نخواهد کشید و در آینده‌ای نزدیک به بیمارستان‌ها و موسسات تحقیقاتی در سراسر جهان راه پیدا خواهد کرد.

به اعتقاد محققان این فناوری کاربردهای بسیار متنوعی خواهد داشت. بهبود فرآیند تشخیص بیماری یا ردگیری پیشرفت انواع اختلال ها و مطالعه آثار داروهای مختلف در این کاربردها قابل برشمردن است.

متولیان این فن آوری نوید داده اند اولین تصاویر به دست آمده از دستگاه تصویربرداری EXPLORER 24 نوامبر ۲۰۱۸ در همایش جامعه رادیولوژی آمریکای شمالی در شیکاگو رونمایی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا