مسیر سلامت

تبدیل پیرچشمی به تیزچشمی در بریتیش کلمبیا

شرکت دانش بنیان Ocumetics TM Technology Corporation واقع در ایالت بریتیش کلمبیا در کانادا در وب سایت خود عنوان کرده است تا دو سال دیگر عارضه پیرچشمی را از فهرست بیماری­ های عواقب پیری حذف خواهد کرد.

آن­ها در طول یک دهه پژوهش­ های مستمر، فرایند افت دید انسان بر اثر عارضه پیرچشمی را مورد بررسی و مطالعه قرار داده و سرانجام برای فائق آمدن بر این فرایند فرسودگی، لنزی مهندسی شده را به عنوان جایگزین لنز مستهلک و ناکارآمد، آماده کرده­ اند.

این شرکت در وب سایت خود عنوان نمود در طول ۱۰ سال گذشته سالانه ۳۷۵ هزار دلار برای تحقیق و توسعه­ ی لنز افزایش دید، سرمایه گذاری انجام شده است. آن­ها درباره­ ی نحوه­ ی جایگزین سازی لنز افزایش دید به جای لنز طبیعی عنوان کردند ما برای این کار از لیزر femtosecond در یک عمل جراحی ۸ دقیقه­ای با ایجاد یک برش ۲٫۷ میلی متری استفاده خواهیم کرد.

لنز مصنوعی از مواد پلیمری بیولوژیکی ساخته شده است.

هزینه­ ی انجام این عمل حدودا ۳۲۰۰ دلار برآورد شده است. آن­ها توضیح داده­ اند این لنز مهندسی شده باید در آزمایشات بالینی ابتدا روی حیوانات و سپس بر انسان­ها آزمایش شود.

انتظار می­رود تاییدات بهداشتی لنز یاد شده در کانادا و اروپا، حدود دو سال و تاییدیه FDA ایالات متحده دو تا سه سال آینده انجام گیرد.

چشم­ ها در اثر گذشت زمان، دچار فرسودگی و از دست دادن قابلیت­ های پیشین خود می­شوند. پیر چشمی  Presbyopia دوربینی و اختلال در دید به دنبال افزایش سن پدید می­آیند و در زمره اختلالات فرایند پیری طبقه بندی می ­شوند. دید انسان با کاستی تدریجی خاصیت ارتجاعی عدسی چشم، قدرت تطابق خود را از دست می­دهد.

پژوهشگران این شرکت کانادایی می­گویند لنزهای بیونیک که بینایی کامل انسان را سه برابر می­کنند، اکنون تحت آزمایش های بالینی قرار دارد و ما باید تمام جوانب این درمان چشم پزشکی را مورد بررسی قرار دهیم.

با جایگزینی این محصول دست ساز بشر به­ جای لنز طبیعی نیاز به عینک و لنزهای تماسی هم برطرف خواهد شد و در صورت تایید ادعاهای محققین کانادایی از سوی مراجع پزشکی و بهداشتی، این خدمت نوظهور به شکل یک فن آوری جدید چشم پزشکی به مشتاقان دید بهتر ارائه خواهد شد.

توانایی ­هایی که لنز بیونیک به انسان ها می ­دهند، چشم­گیر است. این لنز داینامیک است و از طریق یکی از رایج­ ترین و موفق­ ترین رویه­ های پزشکی -جراحی آب مروارید- جایگزین لنزهای طبیعی داخل چشم می­شود.

زمانی که لنزهای بیونیک در ساختمان چشم­ها مورد استفاده قرار گیرند، قدرت بینایی فرد دچار پیر چشمی، از حد متعارف نیز فراتر خواهد رفت و فواصلی را می­بیند که در زمان سلامتی کامل نمی­ توانست رویت کند.

این لنز هم­چنین با اتصال به عضلاتی که انحنای لنزهای طبیعی انسان را تغییر می­دهند، می­تواند در داخل چشم به صورت خودکار تنظیم شود. این کار به آنها امکان می ­دهد که محور کانونی را بر محدوده های مختلف – و به طور بالقوه در محدوده­ های بسیار وسیع ­تر از دید طبیعی انسان- تنظیم کند.

علاوه بر این، از آن­جا که لنزهای بیونیک با انرژی کمتر از ۱۰۰/۱ مقدار انرژی لنزهای طبیعی واکنش نشان می­دهند، با استفاده از آن­ها می­ توان تمام روز بدون وارد آوردن هرگونه فشار بر چشم تمرکز کرد.

از سوی دیگر، لنزهای بیونیک می­توانند بینایی ۲۰/۲۰ انسان را سه برابر کنند. بینایی ۲۰/۲۰ اصطلاحی است که برای بیان حد بینایی عادی اندازه گیری شده در فاصله ۲۰ فوت استفاده می­شود. اگر فردی بینایی ۲۰/۲۰ داشته باشد می ­تواند اشیاء را که باید در فاصله ۲۰ پا دیده شود، به وضوح ببیند.

این شرکنت کانادایی در وب سایت خود تاکید کرد لنزهای مذکور راه حلی برای همه‌ بیماری ­های چشمی نیستند و اختلالاتی هم­چون کوررنگی، تاری قرنیه، دژنراسیون ماکولای شدید، نقص‌های شدید مادرزادی شبکیه و یا پارگی و نابودی عصب‌های چشم مشکلاتی هستند که باید برای هر یک درمان های دیگری اندیشید. لنز بیونیک راهکار خوبی صرفا برای درمان افت بینایی ناشی از افزایش سن است.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا