اعصاب و روانمسیر سلامت

تاثیر مناسبات «خانواده سمی» بر روح و روان قربانیان

شما می­ توانید دوستان خود را انتخاب کنید، اما نمی ­توانید خانواده­ای را که در آن پرورش یافته­ اید، برگزینید.

خانواده ­هایی وجود دارند که نوع عملکردشان آنان را در شمار یک خانواده سمی قرار داده است و گاهی ضرورت دارد برای بهداشت روانی و آرامش ذهنی خود، علی­رغم سختی و تلخی از چنین خانواده­ای فاصله بگیرید.

افرادی در دور و بر ما زندگی می­ کنند که با آنان نسبت فامیلی یا خانوادگی نداریم اما از همدلی و مجالست آنان لذت می­ بریم و خواهان تجدید دیدار با آنان هستیم در حالی که حضور در یک خانواده ی سمی باعث کدورت خاطر و آسیب روحی­ مان می­ شود. گویی که دشمنان ما هستند.

نشانه­ های خانواده­ سمی

اگر شخص یا اشخاصی از لحاظ نسبی یا سببی یا هر نوع وابستگی دیگر در مجاورت شما قرار داشتند و بیمارگونه بر روح و روان شما سوهان می ­کشند، آنان سمی هستند و باید دشواری فاصله گرفتن از آنان را تاب آورده و اوقات باقیمانده زندگی ارزشمندتان را در چنین فضای متشنجی از دست ندهید.

خداحافظی کنید و از آنان فاصله بگیرید.

افراد سمی کسانی هستند که زندگی ما را به جهنم تبدیل می­ کنند. در چنین شرایطی فقط زجر می­ کشید و لحظه ها را می­ شمارید.

خانواده سمی از مهربانی شما سوء استفاده می­ کنند.

آن­ها شاید هیچ­گاه از شما درخواست پول نداشته باشند اما انتظارات مشکل­ آفرینی مطرح کنند که آرامش زندگی­تان را به کابوس مبدل سازد. به ­طور مثال از شما بخواهند از شخصی انتقام بگیرید یا به عملی تن دهید که خارج از توان شما باشد.

افراد سمی ضعف­ ها و نقصان­ های زیادی دارند و از این کاستی­ ها به عنوان مزایای جلب ترحم استفاده می­ کنند.

اگر شما در خانواده، دارای روحی ه­ای مهربان و صلح جو باشید، عضو سمی خانواده، این ویژگی­ ها را به عنوان نقاط ضعفی در نظر گرفته و از آن­ها به مثابه ابزار نیل به مقاصد خود بهره می­ گیرد.

در مواردی آن­ها از شما سرقت می­ کنند.

اعضای خانواده سمی به دلیل در دسترس بودن اطلاعات و امکانات مالی شما، با احساس امنیتی که از سوی شما دارند، از شما سوء استفاده مالی می ­کنند.

اطلاع از اسم رمزهای حساب بانکی، اعتباری یا فقط دانستن جایی که پول نقد خود را پنهان می­ کنید، برای آنان کافی است.

اگر اعضای خانواده شما از شما سرقت کنند، شما مجبورید آن­ها را از زندگی خود دور کنید. سنگ بنای یک رابطه خوب خانوادگی یا فامیلی، اعتماد است.

اگر شما نتوانید به آن­ها اعتماد کنید، پیوند خونی قادر نیست به تنهایی زمینه­ ی یک رابطه خوب را فراهم سازد.

آن­ها در مورد شما حرف­ های بدی می ­زنند.

اگر خانواده شما مطالب زشتی درباره­ شما نقل می­ کنند یا عامل انتشار شایعاتی در مورد شما شده ­اند، زمان آن رسیده است که آنان را ترک کنید.

کسی که با هدف تخریب شما، شدیدترین تهمت­ ها را متوجه­ تان کند، نمی ­تواند خانواده یا فامیل خوبی برای شما باشد.

هر چه به آن­ها نزدیک­تر می ­شوید، دسترسی آن­ها به حریم شخصی و خصوصی شما بیشتر شده و محکم­تر ضربه وارد می­ کنند.

اگر ما نتوانیم به خانواده خود اعتماد کنیم، پس تصور این­که پناهی داریم و کسی پشت­مان ایستاده و هوای­مان را دارد، فقط آرزوهایی است که محقق نمی­شود.

چاره­ کار فاصله گرفتن است.

آن­ها برای دستیابی به مقصود، از سایرین به عنوان وسیله استفاده می ­کنند.

به­ طور مثال مادر، یک دختر را فرا می ­خواند تا از او به عنوان جاسوس در اطلاع از افعال دختر دیگر استفاده کند. بدآموزی و شکستن حرمت ­ها مصادیق رفتارهای سمی هستند و قطعا حضور در چنین فضایی برای شما شایسته نیست.

گاهی اوقات برآوردن توقعات خانواده سمی می­ تواند یک انسان مثبت و مفید را به فردی منفی و یا حتی تبهکار مبدل سازد و در چنین شرایطی بهتر است که عطای خانواده سمی را به لقای آن بخشید.

در برخی موارد خانواده سمی مشکل اعتیاد دارند.

هنگامی که کسی آلوده اعتیاد است، دیگر خودش نیست. سلول­ های مغزی وی با مخدر و توهم­ زا از حالت عادی خارج شده و غدد مغزی با ترشحات غیرعادی، گاه آنان را به هیولاهایی غیر قابل پیش بینی مبدل می­ سازد.

فقط کافی است اعترافات مجرمین معتاد را در بخش حوادث جراید مطالعه کنید. آن­ها اظهار می ­دارند در زمان ارتکاب جرم از خود بیخود بوده و کنترلی بر اعمالشان نداشته ­اند.

آن­ها فقط برای خود سمی نیستند. هر آن کسی که در مجاورت­شان قرار داشته باشد، در مخاطره سموم آنان قرار می­ گیرد.

فاصله گرفتن از خانواده سمی در چنین موقعیتی بسیار سخت و دشوار است اما آن­ها نمی­ خواهند درک کنند که سمی بودن­شان چه مخاطراتی برای اطرافیان دارد.

آن­ها دچار آسیب ­های رفتاری هستند و شما قادر نیستید به آن­ها کمک کنید. ارائه پناهگاه و پول برای حمایت از رفتار بد آن­ها کمکی به آن­ها نیست. این شرایط شما و آن­ها را بدتر خواهد کرد.

گاهی اوقات چنین افرادی باید تاوان رفتارهای ناهنجار خود را پس دهند تا شاید بفهمند به چه درجاتی از قهقراء سقوط کرده ­اند و به خودشان بیایند.

تا پیش از حصول این آگاهی دردناک، کسی قادر به نجات آنان نیست و صرفا خود را به موقعیت­ های خطرناک دچار می­ سازد. بنابراین، باید زندگی متعادل خود را حفظ کرده و راه متعارف خود را از بی راهه آنان جدا کنید.

گاهی خانواده­ای سمی بر یک عضو سالم تسلطی مقتدرانه دارد.

آن­ها می­ خواهند ساخته ­های زندگی شما را ویران کنند. حسادت و بخلی شدید، زندگی شما را آماج تیرهایی از سوی آنان ساخته اما شما به­ خاطر پیوندهای خونی، تحت سلطه آنان هستید و از تیررس آنان دور نمی­ شوید.

در چنین شرایط ناهنجاری باید کار سخت را انجام دهید و فاصله بگیرید تا زندگی عادی و توام با پیشرفت و دلخوشی­ های معمول انسانی داشته باشید.

از عشق به عنوان یک عامل کنترل استفاده می­ کنند.

اعضای خانواده سمی با گروکشی عشق و عاطفه ساختگی، شما را وامی­ دارند تحت فرامین آنان درآیید. اگر شما در انجام امور مورد نظر آن­ها همراه نشوید، آن­چه را عشق و عاطفه نامیده­اند از شما دریغ خواهند کرد.

این رفتار به شما می ­آموزد عشق چیزی نیست که در ازای انجام یک کار آن را دریافت کرده و یا به­ خاطر تن ندادن به مطالبات خانواده سمی از داشتن آن محروم شوید.

پس این کالای ابزاری نمی­ تواند عشق باشد و زمانی باید به ارتباطی سالم بازگردید که عشقی واقعی و بی قید و شرط نثارتان گردد.

آن­ها فقط مشکل­ آفرینی می­کنند. افراد سمی هماهنگی و آرامش را دوست ندارند. اگر شخص یا اشخاصی به­ طور مستمر در صدد تخریب و ایجاد ناآرامی هستند پس در زمره سمی­ ها به حساب می ­آیند و شما برای داشتن یک زندگی توام با آرامش، باید از آن­ها فاصله بگیرید.

احساس راحتی در خانواده و داشتن آسایش چیزی نیست که بتوان از آن چشم­پوشی کرد و محرومیت از آن در مجاورت اعضای خانواده سمی، دلایلی جدی برای تصمیمی ضروری و سخت است.

هیچ چیز شما برای آن­ها به اندازه کافی خوب نیست. اگر شما خانواده­ ای سمی دارید که باعث می ­شود شما احساس بی­ کفایتی دائمی داشته باشید و تصور کنید حضورتان فایده چندانی برای کسی ندارد و آن­ها با اغماض و به ­خاطر رابطه خونی با شما به سر می ­برند، خود را از این تلقین نکوهش بار و دلسرد کننده خلاص کنید و به سمت یک زندگی عادی و به دور از القاهای سمی حرکت کنید.

این که عضو سمی با شما رابطه سببی یا نسبی داشته باشد نمی ­تواند دلیلی بر پذیرش شرایط مختل کننده باشد.

شما یک بار به دنیا آمده ­اید و باید از فرصت ­های زندگی­تان به خوبی و درستی استفاده کنید. انسان برای آرامش و احساس راحتی، نیازمند پذیرش، تایید شدن و مورد ملاطفت قرار گرفتن است.

افراد زیادی هستند که می ­توانند در زندگی شما وارد شده و با شما تعاملات سالم و جذابی داشته باشند.

بنابراین اگر کسی حاضر به تغییر رویه ­های غلط نیست و بر رفتارهای ناسالم خود پافشاری می کند، دلیلی بر ادامه ارتباط از نوع مسموم وجود ندارد.

اعضای خانواده سمی احساس می ­کنند برای اعمال­شان در قبال شما مورد قضاوت یا انتقاد قرار نمی­ گیرند.

بنابراین به راحتی در حریم­ های خط­ کشی نشده و حقوق نامعلوم شما به تاخت و تاز تهاجمی خود بدون هیچ احساس مسئولیتی ادامه می­ دهند.

شما باید به همه تفهیم کنید که هیچ کس حق تحقیر یا زیرپا گذاشتن حقوق­تان را ندارد و اگر آنان حاضر به پذیرش حقوق شما نشدند، بی­ گمان باید در فکر تغییر افراد طرف تعامل خود باشید تا هر چه سریع­تر مناسبات ناسالم قطع شده و روابط مبتنی بر احترام و تعاملات مثبت از سوی افراد جدید جایگزین آن گردد.

دکتر شری کمپبل Sherrie Campbell ، روان پزشک بالینی

هفتم اکتبر ۲۰۱۷

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا