نقد کاربردی

فرصتی چشم گیر برای خدمتی ماندگار

روش­ های مهندسی ژنتیک با همه­ ی تازگی و تعلقش به پزشکیِ فن ­آورانه و مدرن، پس از کشف چند ساله پدیده­ای به نام کریسپر crispr به دو نیمه­ ی سنتی و مدرن تقسیم شده است. متخصصان این حوزه با تحت کنترل درآوردن کریسپر برای ویرایش آسان ژنوم، به سرعت، دقت، کیفیت و بسیاری شاخص ­های برتر دیگر دست یافته و یک ­باره از روش ­های قدیمی دست کشیده ­اند.

این روش ­ها در گذشته گران­ قیمت، کند، پر خطا و خطر و غیر ویرایشی بودند. یعنی  به جای اصلاح معایب ژنوم، به سختی، ژن سالمی را با کمک یک ویروس حامل، به داخل سلول انتقال می­ دادند تا جایگزین ژن آسیب دیده شود.

از آن­جا که ممکن است ویروس حامل، دچار خطا شده و ژنِ در حال انتقال را به جای نامناسبی جابجا کند، خطر بروز جهش و سرطان در روش قدیمی محتمل است حال این­که کریسپر، با دقتی بالا می­تواند DNA را مورد جراحی قرار داده و معایب آن را رفع کرده و اصطلاحا ویرایش ژنتیکی انجام دهد. دانشمندان نه تنها با ابزار شوق برانگیز کریسپر به ویرایش ژنوم اهتمام ورزیده ­اند، بلکه موفق شده ­اند با کریسپر، کریسپر ارتقا یافته ­ای بسازند که کارآیی ­های بیشتری داشته باشد طوری که بسیاری از کارشناسان این حوزه، نسخه­ ی جدید کریسپر را به­ خاطر سرعت و کیفیت ویرایشی ­اش کریسپر ۲ نامیده­ اند. این تمام موفقیت­ ها نیست. ۱۵ فوریه  ۲۰۱۸ دانشگاه میشیگان از پروتئین جدیدی به نام NmeCas9 رونمایی کرد که می­ تواند علاوه بر DNA، ساختار RNA را نیز هم­زمان مورد ویرایش قرار دهد. این پدیده ­های جدید در مهندسی ژنتیک، هم­چنان که کارآیی ­های چندین و چند برابری نسبت به روش ­های قبل دارند، آن­چنان سهل ­الوصول و در دسترس هستند که یک دانشجوی پزشکی می­ تواند با این ابزار فوق­ العاده در آزمایشگاه خانگی خود، به تحقیق و پژوهش مشغول شود. ویرایش ژنوم با روش­ های قدیمی، اقداماتی بود که بسیاری از متخصصان این حوزه در حد تئوریک با آن آشنا شده بودند و شاید هرگز خود، توفیق انجام کار عملی در این زمینه را پیدا نکردند.

اینک پیشرفت­ های دانش پزشکی این فرصت را ایجاد کرده تا این توانایی­ های مباهات­ آفرین به دانشکده ­های پزشکی ایران نیز راه یافته و ایران نیز هم­چون بسیاری از کشورهای فعال در حوزه ­ی مهندسی ژنتیک، توانایی ­هایی را در سطح پزشکی کل کشور از آن خود سازد.

اختصاص امکانات آزمایشگاهی، خریداری و دوبله­ ی فیلم­ های آموزشی موجود در این زمینه، تهیه و ترجمه­ ی کتاب­های مربوطه، برگزاری کلاس­ های یارانه ­ای برای علاقمندان، دعوت از استادان مطرح بین­ المللی برای تدریس­ های فشرده به صورت حضوری و یا آنلاین می­ تواند تحول چشم­گیری در سطح آشنایی و تسلط دانشجویان و پزشکان علاقمند به NmeCas9 و CRISPR-Cas9 داشته باشد. در صورتی که متولیان امر مایل به سرمایه­ گذاری و حمایت در حوزه ­ی تخصص ­آفرینی برای عرصه­ ی مهندسی ژنتیک باشند، ماهنامه پزشکی آفتاب سلامت در راستای خدمت به جامعه ­ی پزشکی آماده است تا آدرس­ ها، رفرنس­ ها و مراکز خارجی مایل به همکاری را معرفی نماید.

کبری حسینی

مدیر مسئول

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا