نقد کاربردی

بوی بهبود ز اوضاع جهان می شنوم

در مناسبت فرخنده­ی میلاد پیامبر عشق و اعجاز، مسیح (ع) و آغاز سال ۲۰۱۸ میلادی به هموطنان مسیحی و دوستداران پیامبران اولوالعزم، تبریک و مبارک­باد عرض می­کنم.

اخبار خوشی از فرارسیدن سال نو مسیحی به گوش می­رسد.

تحلیل­گران رویدادهای پزشکی و دیده­بان وقایع علمی آینده، پیش­بینی کرده­اند با توجه به یافته­ های به کار برده شده در کارآزمایی ­های موفقیت  آمیز بالینی، جنگ پیروزمندانه با سرطان و برخی بیماری­های مزمن در سال ۲۰۱۸ رقم خواهد خورد.

بیماری سرطان، تقسیم و تکثیر مهار نشده ی سلول­هـای بـدن اسـت. یاخته­‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند. با این­که علت دقیق این پدیده روشن نیست ولی گمان می­ رود عوامل داخلی مانند جهش­ های موروثی، هورمون­ها و شرایط ایمنی در بروز آن دخالت داشته و یا عوامل اتخاذ شده یا محیطی مانند سـیگار، رژیـم غذایی، اشـعه خورشـید و ارگانیسـم­ هـای عفـونی در ظهور آن نقش داشته باشند.

در سال ۲۰۱۷ کمپانی سوئیسی نوارتیس Novartis با عرضه ­­ی روش درمانی موسوم به کیمریا Kymriah و شرکت آمریکایی کیت فارما Kite Pharma با ارائه­ ی شیوه­ ی درمانی یس کارتا Yescarta در راستای مداوای سرطان با رویکرد ارتقا سیستم ایمنی با روش ژن درمانی و اخذ مجوز از FDA آمریکا و موفقیت­ های درمانی روی بیماران سرطانی، توجه تمام مجامع علمی و پژوهشی جهان را به پارادایم درمانی نوظهوری جلب کرد که بسیاری پژوهش­ های کم اهمیت و بعضا علی­ السویه را در راستای مداوای سرطان متوقف ساخت و الگوی کاربردی و مهندسی شده را پیش روی آنان گذاشت.

اندکی بعد تیم آلمانی بیمارستان چاریته Charité در شهر برلین اعلام کرد که با روش درمانی ویژه­ای توانسته است هم­زمان روند رو به رشد دو بیماری مهلک سرطان خون و HIV را در بدن یک بیمار در حال مرگ، متوقف ساخته و بیمار تحت آزمایش را مداوا کند. تیم بیمارستان چاریته پیرو این اظهارات، شواهدی مستند و علمی به مخاطبین خود عرضه داشت.

در آخرین روزهای سال ۲۰۱۷ در آمریکا و انگلیس و برخی کشورهای اروپایی شاهد هستیم که با استخراج سلول ­های بنیادی از چربی­ های دور شکم بیماران و پالایش آن در سانتریفیوژهای پزشکی، آن را مجددا به مواضع بروز بیماری­ های مختلف تزریق می­ کنند و بیمار مرخص می­ شود تا در یک پروسه درمانی کوتاه مدت شاهد معالجه ­ای نوظهور باشد.

از مداوای زخم­های دیابتی و سرطانی تا آرتروز و آرتریت و برخی بیماری­های مزمن دیگر همگی تحت روش درمانی استخراج سلول­ های بنیادی از چربی دور شکم در مراکز درمانی اروپا و آمریکا با امکانات ساده ­ای هم­چون سرنگ مخصوص و دستگاه سانتریفیوژ در حال معالجه هستند.

آرزو داریم که پژوهشگران و محققین کشور ما نیز در این راستا، با استفاده از مقالات کاربردی این اقدامات، در مجلات تخصصی پزشکی و ارتباط­ گیری­ های حرفه­ ای با دانشمندان دست اندرکار این درمان­ های نوظهور، عامل تجهیز مراکز درمانی کشور شایسته ایران به این درمان­ ها شده تا بیماران عزیز ایرانی هم از روش ­های نوظهور معالجاتی برخوردار گردند.

کبری حسینی
مدیر مسئول

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا