اخبار پزشکی جهانسلول های بنیادی و مهندسی ژنتیکمسیر سلامت

به شماره افتادن نفس های منحوس سرطان

آزمایش روش درمانی نوظهور بر۱۵ بیمار سرطانی

با موفقیت ­هایی که اخیرا در زمینه ­ی هدایت سیستم ایمنی در حمله­ موفقیت­ آمیز به سرطان حاصل شده است، دانشمندان به این باور امیدوار کننده رسیده ­اند که سیستم ایمنی بدن می­تواند بر بیماری مهلک سرطان فائق آید.

در دومین ماه سال ۲۰۱۸، شاهد کارآزمایی بالینی جدیدی هستیم که چشم­ های پژوهشگران و مبتلایان به سرطان را به خود معطوف داشته و نور امید تازه­ای را بر دل­ های دردمندان تابانده است.

پژوهشگران دانشگاه استنفورد نزدیک به ۲۰ مولکول و چندین آنتی‌بادی را بر روی موش­ ها آزمودند تا بتوانند سلول‌های ایمنی را به موقعیتی ارتقا دهند که بر علیه سرطان به طور موثر وارد عمل شوند.

اینک با دستیابی به واکسنی نوظهور، ۱۵ داوطلب سرطانی، آزمون پارادایم درمانی بی­ سابقه­­ ای را در معرض بررسی محققان قرار داده ­اند.

دکتر «رونالد لوی» Ronald Levy سرپرست یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه استنفورد، طی مصاحبه با رسانه­ ها عنوان داشت دارویی را که بر ده ­ها مورد حیوانی با موفقیت آزموده شده برای اولین بار بر ۱۵ بیمار داوطلب و مبتلا به سرطان می­ آزماییم.

نتیجه ­ی مثبت این کارآزمایی بالینی، می­تواند یکه­ تازی بیماری مهلک سرطان را در سرزمین سلامتی انسان متوقف سازد.

این واکسن ضد سرطان که با تلاش محققان دانشگاه استنفورد تهیه شده است، در طول آزمایش­ ها بر روی هدایت و تحریک سلول­ های ایمنی در راستای غلبه بر سرطان تمرکز دارد.

آزمایش این واکسن روی موش‌ها نشان داد که تنها یک بار تزریق آن به ناحیه گرفتار تومور، باعث می‌شود که بافت های سرطانی در سرتاسر بدن از بین بروند.

واکسن تهیه شده با فعال‌سازی لنفوسیت تی (T cells)، مقاومت بافت‌های سرطانی را در برابر سیستم ایمنی در هم شکسته است.

در این آزمایش امیدوارکننده، مقدار دقیقی از دو عامل تحریک کننده­ ی سیستم ایمنی بدن به ­طور مستقیم به تومورهای جامد در بدن موش‌های مبتلا به سرطان تزریق شده و در کمال شگفتی تمام علائم سرطان در این حیوانات از بین رفته است.

پس از تزریق، تومورهای سرطانی در کمتر از ۱۰ روز از بین رفتند. متعاقب سپری شدن ۱۰ روز دیگر، تومورهایی که تزریق مستقیم نداشتند نیز از بدن موش ­ها ناپدید شدند.

یکی از ویژگی­ های شگفت ­انگیز و به ثبت رسیده­ این واکسن خاصیت انتقالی آن به تومورهایی است که به­ طور مستقیم واکسن را دریافت نکرده­ اند.

وقتی دارو به موشی تزریق می­ شود که در دو نقطه ­ی مختلف از بدنش دارای بافت­ های سرطانی است، هنگامی که فقط یکی از این دو تومور، واکسن را با تزریق دریافت می­ کند، هر دو تومور موش از بین می­روند. این آزمایش موفقیت­ آمیز نشان داده است که سیستم ایمنی، توانایی این را دارد که پس از برخی دخالت­ ها، بر بیماری سرطان غلبه کند.

پژوهشگران تا کنون توانسته‌اند با این روش ۸۷ موش از ۹۰ موش مبتلا به انواع سرطان را درمان کنند.

استفاده از این واکسن برای انواع مختلف سرطان موثر بوده و تاکنون در آزمایش‌های انجام شده هیچ­گونه عوارض جانبی ناخواسته که اغلب در دیگر روش‌های درمان سرطان دیده می‌شود، مشاهده نشده است.

البته به تازگی راه­ هایی برای درمان سرطان ارائه شده است اما استفاده از آن­ ها مانند روش کیمریا یا روش یس کارتا بسیار پرهزینه و فقط برای اقشار خاصی کاربردی بود.

هم اکنون دانشمندان استنفورد در حال تکرار آزمایش واکسن‌ جدید بر روی ۱۵ بیمار داوطلب مبتلا به لنفوم هستند تا نتیجه­ ی آن را بر روی بدن انسان بیازمایند.

یکی از دو عامل تحریک کننده ­ی سیستم ایمنی که در این واکسن وجود دارد، توانسته است تاییدات لازم را برای آغاز استفاده از آن برای مداوای انسان‌ها دریافت دارد و عامل دوم هم­چنان در حال آزمایش است.

پژوهشگران امیدوارند که این واکسن بتواند به درمان سریع و نسبتا ارزان سرطان کمک کند. از ماه ژانویه آزمایش این واکسن بر روی داوطلبان، آغاز شده است.

نتیجه­ ی این پژوهش خاص که می­ تواند به پارادایم درمانی جدیدی تبدیل شود، در مجله­ ی «Science Translational Medicine» منتشر شده است.

ماهنامه آفتاب سلامت فایل پی دی اف مقاله اصلی را در ۱۳ صفحه در وب سایت آفتاب سلامت در دسترس قرار داده است تا پژوهشگران گرامی بتوانند بدون اتلاف وقت، آن را دریافت و مطالعه کنند.

Contact Information:

Ronald Levy, M.D.

Division of Oncology

۲۶۹ Campus Drive,

CCSR 1105

Stanford, CA 94305-5151

Ph: (650) 725-6452

Fax: (650 736-1454

Fax: (650 736-1454

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا