اخبار پزشکی جهاناکسیر سلامت

با افکار و خاطرات ناخوشایند به خواب نروید

به گزارش آفتاب سلامت به نقل از خبرگزاری پزشکی  مدیکال نیوز تحقیقی منتشر شد که  نشان می دهد مرور خاطرات تلخ و افکار منفی در هنگام خواب، بخش های هیپوکامپ و آمیگدال مغز را برای تثبیت و ماندگاری هر چه بیشتر این خاطرات بر می انگیزد.

پروفسور «ون بیائو گان» (Wen Biao Gan) محقق علوم مغز و اعصاب از دانشکده پزشکی نیویورک، بر اساس پژوهش های انجام شده، اظهار داشت: خواب یاری می رساند تا حافظه فرد آن چه را پیش از خواب فراگرفته، دائمی کند. خواب کمک می کند ارتباطات نورونی در رشته های دندروئیتی مغز، حافظه بلند مدت را فراخوانده و آن چه را که انسان قبل از خوابیدن مرور کرده، در حافظه تثبیت نماید.

همزمان گروهی پژوهش گر از موسسه تحقیقات مغز در دانشگاه پکن پس از بررسی هایی در زمینه افسردگی، عنوان داشتند فعالیت ذهنی پیش از خواب به عنوان ظرفی از افکار و خاطرات منفی، روند فراموش کردن و عبور از وقایع ناگزیر زندگی را دشوارتر و در بعضی مواقع حتی ناممکن می سازد.

اگر چه به طور معمول انسان علاقه ای به حفظ خاطرات ناخوشایند در ذهن ندارد اما مکانیزم حافظه طوری است که خاطرات بد هرگز از ذهن پاک نخواهد شد.

در این پژوهش، ۷۳ دانشجوی پسر به عنوان داوطلب در آزمایشات گروه تحقیقاتی، شرکت کردند. آنها در این آزمایش ۲ روزه، داوطلبان را به دو گروه تقسیم کرده و مشاهداتی نامطلوب را در موقعیت های زمانی خاص به آنها نشان دادند. در این مطالعه معلوم شد افرادی که پیش از خواب خاطرات خود را مرور کرده بودند، در فراموشی خاطرات ناخوشایند، بسیار ناموفق تر از گروه بدون خواب عمل کردند.

ناتوانی در عبور از خاطرات ناخوشایند و ناخواسته با ابتلا به بعضی آسیب های روانی مانند افسردگی و بروز انواع مکانیزم های دفاعی ارتباط مستقیم دارد.

برآیند این آزمون نشان داد که خواب، پروسه یادگیری و به خاطرسپاری را به شدت تقویت می کند.

مجله ارتباطات طبیعی ((Nature Communications ماحصل تحقیقات ذکر شده را منتشر ساخته است.

با وارد کردن سه کلمه کلیدی: توصیه خواب راحت می توانید به راهنمایی های مبسوط و مفیدی درباره آماده کردن ذهن، جسم و مکان خواب دسترسی پیدا کنید و از روش های مختلف برای خالی کردن ذهن از افکار مزاحم، آن هم در زمان حساس پیش از خواب بهره مند گردید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا