نقد کاربردی

اگر خود را خوب معرفی نکنید…

آفتاب سلامت: توسعه‌ی روزافزون کیفیت دارو و درمان در کشور و توانایی‌های خیره کننده‌ی متخصصان ایرانی، شایستگی آن را دارد تا هم به شکلی گویا و رسا، مورد شناسایی مخاطبین داخلی این خدمات درخشان قرار گیرد و هم سهمی جدی از درآمد‌های سرشار «گردشگری پزشکی» Medical tourism را نصیب اقتصاد مراکز درمانی ایران کند.

مدیران روابط عمومی، به دلیل عدم اشراف کامل به نقش رسانه در رونق فعالیت‌های سازمان خود، ‏منتظر می‌مانند تا دستی پنهانی از آستین بیرون آمده و قابلیت‌ها و توانایی‌های مرکز را در معرض توجه همگان ‏قرار دهد.‏

آن‌ها آرزو می‌کنند تا شاید به‌طور خودجوش، اجتماعی از اهالی رسانه، وقایع شایان توجه، در مراکز درمانی را ‏به طرزی جذاب به مخاطبین داخلی و خارجی منعکس کنند.‏

روزی نیست که موفقیتی تازه در کارنامه‌ی دانشمندان ایرانی ثبت نشود اما ناتوانی در انعکاس این توانایی‌های برآمده از دانش و تجربه، باعث فرسایش روحیه‌ی محققان ایرانی و عدم اقبال شایسته از این توفیقات می‌شود.

در مراکز پیشرفته، روابط عمومی‌ها هم پیشرفته هستند. روابط عمومی حرفه‌ای، با دعوت از برگزیدگان رسانه، موفقیت‌های سازمان خود را با اینفوگرافی‌های گویا و متون از پیش آماده شده شیوا در قالبی رسانه پسند، به مدعووین ارائه می‌کنند و سپس با سعه صدر و توانایی علمی بالا، به سوالات پیش آمده مدعووین خود پاسخ می‌دهند و البته این تازه آغاز راه است.

برای روشن تر شدن بحث، مثالی عرض می‌کنم:

در بخش پزشکی دانشگاه کلمبیا در یکی از مطالعات درمان‌جویانه در زمینه‌ی پوست و مو به موفقیت‌هایی می‌رسند. روابط عمومی بخش پزشکی، ابتدا با کمک تیم پژوهشی مذکور، پیش از فراخوانی اهالی رسانه، اخباری کامل در این‌باره تولید می‌کنند. متن‌های سخنرانی برای مدیران ارشد این تحقیق تنظیم می‌شود. اینفوگرافی‌هایی، موجز و رسا در خروجی سایت قرار می‌گیرد. تیم فیلمبرداری و انیمیشن سازی، کلیپ‌های متنوع و متفاوتی در توضیح علمی کشف پزشکی می‌سازد و با زیرنویس‌هایی در زبان‌های مختلف در سایت مربوطه بالاگزاری می‌شود. این امور ضروری انجام می‌شود تا ضمن خبررسانی جامع، اگر خبری بیرونی با سوء تفاهم در درک علمی کشف تازه منتشر شد، خبر درست و بلامشکل در سایت تحت کنترل، امکان رفع سوء تفاهم خبری را فراهم سازد. بعد از این همه مقدمات، اهالی رسانه به تالار گفتگوی بخش پزشکی دعوت می‌شوند تا خبر موفقیت پزشکی با آنان در میان گذاشته شود.

مطلب مهم دیگر این است که شخص مورد مصاحبه یک کارمند ساده روابط عمومی نیست که فقط خصوصیت فتوژنیکی یا خوش صدایی داشته باشد. بلکه دانشمندی چون پرفسور آنجلا کریستیانو Angela Christiano را در برابر اهالی رسانه قرار می‌دهند تا با توانایی علمی بالا هر سوال و شائبه‌ای را در ارتباط با کشف مباهات‌آفرین سازمان پاسخ بگوید.

این‌جاست که هم خستگی پژوهشگران بخش پزشکی این تحقیق علمی رفع می‌شود و هم تمام جهان به بهترین و رساترین شکل، درمی‌یابند که چه موفقیتی با چه کیفیتی در بخش پزشکی دانشگاه کلمبیا به وقوع پیوسته است.

ماهنامه آفتاب سلامت آماده است تا در راستای اعتلای هر چه بیشتر مراکز پزشکی و تحقیقاتی کشور سربلند ایران، در مواقع توفیقات پزشکی و درمانی، در تهیه و انعکاس اخبار مطالعات علمی و توفیقات پزشکی در شکلی پیشرفته مشارکت کرده و روابط عمومی این مراکز را در اطلاع رسانی موفق‌تر یاری رساند.

نویسنده: کبری حسینی لنگرودی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا