اکسیر سلامت

اکسیر جوانی لینورمیا® (آشواگاندا)/(Linormia® Ashwagandha)

تجربه حس خوب زندگی با ذهن و جسم برتر

در افسانه ها و داستان های اساطیری، جستجو برای یافتن سرچشمه جوانی همواره از آرزوهای همیشگی و اغلب دست نیافتنی، حتی در دنیای خیالی بوده است. بنابراین، در دنیای پر جنب و جوش و آمیخته با تنش امروز، صحبت از دستیابی به اکسیر جوانی، کاری بیهوده پنداشته شده و گاهاً صحبت در این خصوص لبخند را بر لبان هر شنونده ای می­نشاند. با این حال با تجدید نظر روی برخی مفاهیم می­توان چنین ادعا کرد که نه تنها این مهم، امری انتزاعی و وهم انگیز نیست، بلکه جوانی، به عنوان فرارترین عنصر و گنج انسانیت، با در پی گرفتن یک سبک زندگی متفاوت و رجوع به دانش باستانی، می­تواند برای یک بازه زمانی طولانی در کنار شما باشد.

در یک فرد جوان علاوه بر سیمای شخص، عناصر مهم دیگری در تعریف خصوصیات جوانی نقش دارند.

سلامت ذهنی

یکی از عناصر اصلی جوانی، سلامت ذهنی و قوه ادراک بالاست. با افزایش سن، به تدریج پویایی و توان ادراکی فرد رو به زوال می­گذارد. علاوه بر این با گذر زمان، با انباشت تنش ها و استرس های روزمره، فرد دچار انواع بیماری های اضطرابی و اختلالات خواب شده و از همین رو، از روی آوردن به مصرف داروهای آرامبخش و خواب آور به نظر گریزی نیست. مطالعات ثابت نموده اند که مصرف این دسته از داروها با اختلالات حافظه و بروز زودرس آلزایمر در ارتباط است.۱

توان جسمانی

توان جسمانی عنصر مهم دیگری در تعریف جوانی است که با گذشت زمان روند نزولی را طی می کند و فرد به مرور زمان افت استقامت بدنی و کاهش قدرت در انجام حرکات را احساس می کند. بیماری های مزمن، عمدتاً با ریشه التهابی، باعث بروز محدودیت، عدم استقلال حرکتی و در نهایت زمینگیر شدن فرد کهنسال می­گردند. علاوه بر این، عوامل اکسیداتیو به مرور زمان جوانی فرد را تهدید می­کنند. این عوامل با شروع روند پیر شدن سلولی، طیف وسیعی از بیماری های قلب و عروق، نورودژنراتیو(آسیب عصبی)، سرطان و … را منجر می شوند.

همواره باور بر این بوده که گذر زمان و افزایش روز افزون استرس های روانی و فیزیکی چاره ای جز تسلیم در برابر ارباب زمان باقی نمی گذارد.

با این حال مطالعات اخیر نشان می دهد این باورها چندان با واقعیت موجود مطابقت ندارد.۲ در نظام طب سنتی هندوستان، آیورودا، اعتقاد خاصی به وجود موادی از دل طبیعت با خاصیت تعدیل کنندگی، یا آداپتوژن وجود دارد. تعدیل کننده بدان معنا که این مواد در صورت وجود ضعف و ناتوانی به افزایش انرژی و ایجاد توان بیشتر و در صورت بروز استرس و اضطراب به ایجاد حالت آرام و به دور از تنش کمک خواهند نمود.

یکی از مهمترین آداپتوژن های شناخته شده عصاره گیاهی به نام Withania Somnifera است که به آشواگاندا معروف می باشد. از این گیاه به طور سنتی به عنوان تقویت کننده قوای ذهنی و جسمی، آنتی اکسیدان ، ماده ضد التهاب و … استفاده می شود.۳

اثرات درمانی آشواگاندا

اثرات درمانی و پیشگیری کننده آشواگاندا مربوط به  ترکیبات تری ترپن لاکتونی موجود در آن مانند ویتانولیدها، ویتانوزیدها، وسایر ترکیبات موجود در ریشه این گیاه می باشد.۴ در مطالعات متعدد و معتبر، اثرات ضد اضطراب و آرامبخشی عصاره ریشه آشواگاندا مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و نشان داده شده است که مصرف میزان ۶۰۰ – ۳۰۰ میلی گرم از عصاره ریشه آشواگاندا در بهبود شاخص های اضطراب و استرس مانند سطح کورتیزول خون به طور معنی داری موثر می باشد.۵ همچنین مصرف این فرآورده در بهبود کیفیت خواب نیز موثر بوده است.۶

اثرات تقویت استقامت و قوای جسمی نیز مورد مطالعه قرار گرفته و نتایج مطالعات صورت گرفته دال بر عملکرد مطلوب گروه مصرف کننده عصاره آشواگاندا در مقایسه با گروه کنترل می باشد.

مطالعات گسترده ای در زمینه افزایش توان و استقامت ورزشی و افزایش سرعت ریکاوری بعد از تمرینات، به دنبال مصرف روزانهmg 300 عصاره ریشه گیاه آشواگاندا، دو بار در روز، بمدت حداقل ۸ هفته صورت گرفته است.

در این مطالعات به وضوح نشان داده شده است که در گروه مصرف کننده آشواگاندا در مقایسه با گروه کنترل شاخص های توان قلبی – ریوی، رو به بهبود بوده و افزایش معناداری تجربه شده است.۷

مهمترین مزیت استفاده از کپسول حاوی عصاره ریشه گیاه آشواگاندا در مقایسه با سایر ترکیبات انرژی زا و محرک دیگر مانند کافئین، عدم افزایش بیش از حد انرژی و متعاقبا افت ناگهانی آن است.

بطوریکه مصرف این کپسول گیاهی به یکنواختی در سطح انرژی و عدم افت ناگهانی منجر می­گردد.کپسول آشواگاندا با افزایش پیوسته و یکنواخت سطح  ATP درون سلولی، همین طور کراتین منجر به تولید میزان مورد نیاز انرژی در بدن می گردد.

کاهش استرس با مصرف آشواگاندا

از سوی دیگر با کاهش میزان سطح کورتیزول خون و در نتیجه کاهش میزان استرس و تنش، کمک می کند که بدن با حالت افت مواجه نشود. پایین نگه داشتن سطح کورتیزول خون کمک شایانی در جهت عدم بروز اشتهای کاذب و ولع نموده و در نتیجه فعالیت بدنی را با یک کاهش وزن به میزان مطلوب توأم می نماید. در کنار همه این ها باید به مطالعه ای اشاره نمود که در آن نشان داده شده که مصرف عصاره آشواگاندا سرعت ریکاوری عضلانی را شتاب داده که این امر در کنار کمک به افزایش رشد و توان عضلانی مجموعه ای از اثرات منحصر به فرد برای ورزشکاران به ارمغان می آورد.۸

با کنار هم گذاشتن اثرات مثبت جسمانی آشواگاندا و اثرات ذهنی آن مانند بهبود در وضعیت عملکرد اجرایی، میزان تمرکز و افزایش سرعت پردازش اطلاعات، نه تنها عملکرد جسمانی بلکه سرعت و قدرت تصمیم گیری در لحظه را در فرد افزیش می­دهد.۹ این امر با کمک به هماهنگی ذهن و جسم، باعث افزایش قابل توجه عملکرد ورزشکاران می شود. همچنین شواهد مستدلی حاکی از اثرات درمانی و پیشگیری کنندگی آشواگاندا در بیماری های نورودیژنراتیو (ایجاد کننده آسیب های عصبی) علی الخصوص آلزایمر و دمانس (فراموشی) موجود است. علاوه بر این، مواد موثره موجود در این گیاه در پیشگیری از بروز آسیب های نورونی و حتی بهبود عملکرد ادراکی و ذهنی افراد سالم نیز موثر اند.۱۰

تاثیر ضد التهابی گیاه آشواگاندا

مطالعات اخیر همچنین اثرات ضدالتهابی مواد موثره موجود در گیاه آشواگاندا را مورد بررسی قرار داده و نشان داده اند که اثرات ضد التهاب عصاره آشواگاندا در مواردی با هیدروکورتیزون برابری می کند.۱۱ علاوه بر تمام این موارد، به علت وجود اثرات آنتی اکسیدانی قوی، مصرف آشواگاندا در بهبود کیفیت و تحرک اسپرم ها و در نتیجه بهبود قابلیت باروری نیز موثر می باشد.۱۲

تمامی این موارد دال بر این است که مصرف روزانه کپسول لینورمیا (محتوی mg300 عصاره استاندارد شده ریشه آشواگاندا) در کنار یک سبک زندگی سالم و پر تحرک، همان اکسیر جوانی افسانه ای می باشد. لینورمیا با اثرات آرامبخشی و تقویت کنندگی، قوای ذهنی و آرامش فکری را به شما باز می گرداند و به پیشگیری از بروز بیماری های سیستم عصبی و بهبود عملکرد ذهنی شما کمک می کند. علاوه بر این مصرف لینورمیا در طول روز باعث افزایش توان جسمانی و استقامت شما شده و این در کنار یک روز آرام و کم استرس و خوابی راحت باعث بهبود خلق و خوی شما خواهد شد.

بنابراین، اگر به دنبال اکسیر جوانی هستید، ورزش کنید، سالم بخورید و بنوشید و روزانه دو عدد کپسول لینورمیا را به این سبک زندگی سالم اضافه نمایید!

عملکرد و تاثیرات مصرف کپسول لینورمیا
استرس
  • کمک به کاهش استرس
  • کمک به بهبود عملکرد در مقابل استرس های روزمره و خستگی مفرط
  • کمک به داشتن خواب آسوده
  • کنترل میزان ترشح کورتیزول به عنوان یکی از مهمترین شاخص های استرس
  • کمک به آرامش ذهن و بدن
فعالیت های ورزشی
  • کمک به افزایش استقامت
  • افزایش حجم و انعطاف عضلات
  • کمک به حفظ سطح مطلوب انرژی جهت انجام فعالیت های فیزیکی
  • کمک به افزایش کیفیت فعالیت های ورزشی
  • افزایش توان و قدرت عضلانی
  • سرعت بخشی به بازیابی نیروی عضلانی
حافظه و توان ادراکی
  • تقویت تمرکز و افزایش توان یادگیری
  • حفظ هوشیاری ذهنی در زمان خستگی و خواب آلودگی
  • افزایش هوشیاری، دقت و تعادل ذهنی
  • کمک به افزایش تمرکز ذهنی
عملکرد و قوای جنسی
  • کمک به تحریک میل جنسی
  • کمک به حفظ توان و عملکرد جنسی
  • افزایش میزان تستسترون در آقایان
  • افزایش حس سرزندگی
سلامت زنان
  • کمک به داشتن آرامش ذهنی – فیزیکی در دوران یائسگی
  • بهبود و ارتقاء حالات روحی در دوران قاعدگی
  • کاهش عوارض و احساسات ناخوشایند پیش از یائسگی
مدیریت و کنترل وزن
  • کمک به تناسب وزن در صورت مصرف به عنوان مکمل غذایی و یا بخشی از برنامه فعالیت ورزشی
  • کنترل وزن با کنترل و کاهش اشتهای کاذب در شرایط استرس
  • حفظ وزن بدن در سطح مطلوب

منابع

  1. Takada M, Fujimoto M, Hosomi K. Association between Benzodiazepine Use and Dementia: Data Mining of Different Medical Databases. International Journal of Medical Sciences. 2016;13(11):825-834.
  2. Epel ES, Lithgow GJ. Stress Biology and Aging Mechanisms: Toward Understanding the Deep Connection Between Adaptation to Stress and Longevity. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences. 2014;69(Suppl 1):S10-S16.
  3. How to use the monographs, In: Bone K, Mills S; eds. Principles and Practice of Phytotherapy (Second Edition), Churchill Livingstone, Saint Louis; 2013:353-961.
  4. Mirjalili MH, Moyano E, Bonfill M, Cusido RM, Palazón J. Steroidal lactones from Withania somnifera, an ancient plant for novel medicine. Molecules. 2009 Jul 3;14(7):2373-93.
  5. Chandrasekhar K, Kapoor J, Anishetty S. A Prospective, Randomized Double-Blind, Placebo-Controlled Study of Safety and Efficacy of a High-Concentration Full-Spectrum Extract of Ashwagandha Root in Reducing Stress and Anxiety in Adults. Indian Journal of Psychological Medicine. 2012;34(3):255-262.
  6. Raut AA, Rege NN, Tadvi FM, et al. Exploratory study to evaluate tolerability, safety, and activity of Ashwagandha (Withania somnifera) in healthy volunte

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا