اکسیر سلامت

اهمیت مصرف ویتامین E در بارداری موفق

ویتامین E هم­چون ویتامین C خاصیت آنتی ­اکسیدانی دارد و اثر شیمیایی مخربی که به بافت‌های بدن لطمه می‌زند را از بین می‌برد. ویتامین E در لایه­ ی چربی دیواره­ ی سلول و داخل سلول قرار می‌گیرد، از تخریب دیواره ­ی سلول جلوگیری و از غشای سلول­ ها محافظت می ­کند.

این ویتامین در درمان انواع سرطان‌ها مانند پروستات، پوست و دهان کمک می‌کند. هم­چنین ویتامین E دارای خاصیت ضد انعقادی می‌باشد که به جریان راحت خون در رگ‌هایی که دارای پلاکت‌های چربی چسبنده به دیواره هستند، کمک می‌کند. هم­چنین در جلوگیری از سقط جنین نیز بسیار مؤثر است. هرچند ویتامین E مهم‌ترین عامل برای داشتن سیستم ایمنی قوی و پوست و چشم‌های سالم است، اما همه­ ی فواید و خطرات ویتامین E هنوز خیلی مشخص نیست.

اهمیت مصرف ویتامین E در بارداری

مصرف مکمل ویتامین E ممکن است به کاهش خطر ابتلا به عوارض بارداری ایجاد کننده استرس اکسیداتیو، مانند پره‌اکلامپسی کمک کند. نیاز به ارزیابی اثربخشی و ایمنی مکمل ویتامین E در دوران بارداری وجود دارد.
از عوارض مهم بارداری پره اکلامپسی و اکلامپسی می­ باشد که در طی دوران بارداری سلامت مادر و جنین را تحت تاثیر قرار می­ دهد.

کمبود ویتامین E می­ تواند جزء عوامل زمینه­ ساز این بیماری محسوب شود بنابراین پیشگیری از آن دارای اهمیت خاصی است. مطالعه ­ی موردی صورت گرفته شامل ۱۵۴ نفر بود که از این تعداد ۷۵ نفر در گروه مبتلا به پره اکلامپسی و اکلامپسی و ۷۹ نفر در گروه غیر مبتلا به پره اکلامپسی و اکلامپسی بودند که همگی در محدوده سنی ۳۵-۱۸ سال قرار داشتند.

گروه مبتلا و غیر مبتلا از نظر متغیر تعداد بارداری و مصرف مولتی ویتامین، همگون شدند.

بر اساس یافته­ ها بین مصرف مواد غذایی از ویتامین E، مصرف مغزها و روغن­ های نباتی غیر اشباع، سس مایونز، میزان ویتامین E دریافتی از رژیم غذایی (به میزان ۱۵ میلی گرم و بیشتر در روز)، به طور معنی داری با ابتلا به پره اکلامپسی و اکلامپسی ارتباط وجود داشت. به طوری که مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E در گروه مبتلا کمتر از گروه غیر مبتلا بود. از طرف دیگر بین دو گروه مبتلا و غیر مبتلا از نظر مصرف روغن­ های نباتی اشباع شده اختلاف معنی­ دار آماری وجود داشت.

یافته ­های مطالعه نشان داد که بین مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین E با ابتلا به پره اکلامپسی و اکلامپسی ارتباط وجود دارد. ویتامین E برای سالم نگه داشتن بدن مورد نیاز است. هم برای مردان و هم برای زنان مفید است .صرف غذاهای غنی از ویتامین E برای قلب، سیستم گردش خون، دستگاه تنفس و مغز  خوب است.

در سال های اخیر، موارد ناباروری  افزایش یافته است. ویتامین E اغلب  برای مبارزه با مسائل ناباروری در زنان و مردان توصیه می­ شود. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است و برای حفظ و بهبود سلامت سلولی ضروری است.

فواید ویتامین E در زنان

ویتامین E حاوی آنتی بادی است که از رحم محافظت کرده و ۲۰-۳۰  درصد باروری را افزایش می­ دهد .هم­چنین به زنده ماندن اسپرم کمک می­ کند. منابع خوب ویتامین E به­ طور طبیعی در سبزیجات برگ­دار، تخم مرغ، خربزه درختی، دانه آفتابگردان، زردآلو، جگر و چربی ­های خوب است. ویتامین E برای جلوگیری از پارگی زودرس غشاها در دوران بارداری کمک می­کند.

فواید ویتامین E در مردان

به بهبود کیفیت اسپرم در مردان کمک می­ کند. هم­چنین، مردانی که یک رژیم غذایی غنی از ویتامین E دارند قبل از درمان IVF، شانس باروری خود را با ۱۸-۲۵  درصد افزایش می­ دهند. بنابراین آن­ ها باید بادام، انواع آجیل، کلم بروکلی، اسفناج و گندم در رژیم غذایی خود بگنجانند. تغذیه، تحرک اسپرم و کیفیت فرد را، به­ طور قابل توجهی  بهبود می ­بخشد. بنابراین، به منظور سالم ماندن و افزایش باروری خود، رژیم غنی از ویتامین  E مصرف کنید.

باروری یک روند پیچیده است که به فیزیولوژی زنانه و مردانه بستگی دارد. اگر چه عوامل بسیاری در امر ناباروری دخیل هستند و در صورت بروز این مشکل باید با متخصص یا مشاور مربوطه مشورت کرد اما به طور کلی مکمل­ های مهمی وجود دارند که بر اساس یک تقسیم‌بندی کلی برای کمک به باروری در تمام زوج­ های جوان به ترتیب ضروری، مهم و مفید هستند. گروه اول گروه مکمل­ های ضروری هستند. چنان­چه نمی‌توانید، تمام ویتامین ­ها را که در باروری مؤثر هستند مصرف کنید، می‌توانید ضروری‌ترین آن­ها را از طبقه‌بندی زیر انتخاب کنید. سلنیوم یک ویتامین حیاتی برای باروری است.

در واقع سلنیوم یک ماده معدنی است. اما این ماده تاثیری بر کمی تعداد اسپرم­ های تولید شده و یا نازایی ندارد.
ویتامین C

ویتامین C یکی دیگر از ویتامین­ های ضروری برای باروری است. این ویتامین در تولید اسپرم تاثیرگذارست. از جمع شدن آن­ ها در یک نقطه جلوگیری کرده و آن ­ها را وادار به حرکت می‌کند. ویتامین E، یکی دیگر از این گروه مکمل­ هاست. این ویتامین نقش مهمی در متعادل کردن تولید هورمون و حمل اکسیژن به اندام­ های جنسی دارد.

روی

«روی» نیز یک مکمل دیگر و در واقع مانند سلنیوم یک ماده ­ی معدنی است. این عنصر نیز در عملکرد مطلوب اندام­ های تولیدمثلی نقش مؤثر دارد. گروه دوم مکمل ­های DMG هستند که تولید اکسیژن را در خونی که به کلیه­ ی بافت ­ها از جمله اندام­ های تولید مثلی می­روند افزایش می­ دهد.

ویتامین دوم این گروه اوکتاکوزانول نام دارد. گیاهک گندم منبع غنی این ماده است و به تولید هورمون­ ها کمک می‌کند.

ویتامین­ های گروه سوم مکمل‌های مفید هستند که نسبت به دو گروه دیگر در درجه سوم اهمیت قرار می‌گیرند. دسته­ ی اول اسید‌های چرب ضروری هستند. نقش این اسیدها طبیعی کردن عملکرد و فعالیت‌ غده‌ها و به­ ویژه در سیستم­ های تولیدمثلی است.

منگنز

گروه دوم منگنز نام دارد. این منگنز باید به­ صورت جداگانه از کلسیم مصرف شود. این عنصر باعث طبیعی شدن تولید هورمون­ های جنسی می‌شود.

ویتامین A نیز در این مجموعه گنجانده شده است چه با بتاکاروتن طبیعی و یا ترکیبات کاروتونوئیدی همراه باشد. ویتامین A نقش تنظیم عملکرد غدد تولید مثلی را بر عهده دارد. آخرین گروه ترکیبات ویتامین B با B5 و B6 اضافی است. این ترکیبات تنظیم­ کننده ­ی عملکرد غدد جنسی است. در حالی که B5 تنظیم تولید هورمون­ های جنسی و B6 برای ترکیبات ژنتیکی مورد نیاز است.

سایر ویتامین­ ها برای کمک به باروری شامل کارنیتین، آرگینین، روی، سلنیوم و ویتامین B-12 نقش مهمی در افزایش تعداد اسپرم ­ها و میزان تحرک آن­ ها دارد. هم­چنین بسیاری از ویتامین­ های آنتی ­اکسیدان برای درمان ناباروری درمان مفید هستند که از آن جمله می‌توان به ویتامین C، ویتامین E، گلاتاتیون و کوانزیم Q‌ ۱۰ اشاره کرد.

کاهش خطر سقط جنین با ویتامین E

مصرف ویتامین E خطر ابتلا به کیست تخمدان و کیست­ های سینه را کاهش می­ دهد. خانم­ های باردار نیز باید ویتامین ای کافی دریافت کنند تا در معرض سقط جنین قرار نگیرند.

طبق نتایج یک بررسی زمانی ­که جنین، ویتامین E‌ کافی دریافت نکند مادر باردار با خطر سقط جنین مواجه خواهد بود. متخصصان آمریکایی علاوه بر بیان این ­که کمبود ویتامین E‌ مانع از شکل‌گیری و رشد برخی از اعضای بدن جنین می‌شود، اظهار کردند: سقط جنین تنها یکی از چندین پیامد منفی کمبود این ویتامین در طول بارداری است.

ویتامین E‌ هم­چنین به سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کند اما یکی از خصوصیات اصلی آن خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین ای است.

در جنین انسان برخی از حیاتی‌ترین دوره ­ها برای رشد مغز و سیستم عصبی، هفته‌های نخست بارداری هستند و به همین دلیل زنانی که قصد بارداری دارند یا باردار شده‌اند باید ویتامین E‌ و ریزمغذی‌های دیگر دریافت کنند. به گزارش مدیکال دیلی، از جمله علائم کمبود ویتامین E‌ ضعف عضلانی، بروز مشکل در قدرت بینایی و عدم تعادل در بدن هستند. هم­چنین این کمبود در درازمدت می‌تواند موجب آسیب کبد و کلیه‌ها شود.

منابع
۱٫Conde-AgudeloA, RomeroR, KusanovicJP, HassanSS. (2011):Supplementa-tion with vitamins C and E during pregnancy for the prevention of preeclampsia and other adverse maternal and perinatal outcomes: a systematic review and metaanalysis. Am J Obstet Gynecol; 204: 503 e1–۵۰۳ e12.
۲٫ChandlerPD, ScottJB, DrakeBF, NgK, MansonJE, RifaiN, ChanAT, BennettGG, HollisBW, GiovannucciEL, EmmonsKM,FuchsCS. (2014):Impact of vitamin D supplementation on inflammatory markers in African Americans: results of a four-arm, randomized, placebo-controlled trial. Cancer Prev Res (Phila); 7: 218–۲۲۵
۳٫ACOG Committee on Practice Bulletins-Obstetrics. (2002): ACOG practice bulletin: diagnosis and management of pre-eclampsia and eclampsia: number 33, January. Obstet Gynecol 2002;99:159-167
۴٫Ponsonby, A.L., Lucas, R.M., Lewis, S., Halliday, J. (2010):Vitamin D status during pregnancy and aspects of offspring health. Nutrients.;2:389–۴۰۷٫
۵٫Fernández-Alonso, A.M., Dionis-Sánchez, E.C., Chedraui, P., González-Salmerón, M.D., Pérez-López, F.R. (2012): Spanish Vitamin D and Women’s Health Research Group. First-trimester maternal serum 25-hydroxyvitamin D status and pregnancy outcome. Int J Gynecol Obstet.;116:6–۹٫
۶٫Thorne-Lyman, A., Fawzi, W.W. (2012):Vitamin D during pregnancy and maternal, neonatal and infant health outcomes: a systematic review and meta-analysis. Pediatr Perinat Epidemiol.;26:75–۹۰٫
۷٫Harvey, N.C., Holroyd, C., Ntani, G., Javaid, K., Cooper, P., Moon, R. et al, (2014): Vitamin D supplementation in pregnancy: a systematic review. Health Technol Assess.;18:1–۱۹۰٫
دکتر داریوش فرهود
هانیه پورکلهر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا