نقد کاربردی

اهرام‌هایی تازه برای فرعون‌هایی در حال ظهور

به گزارش آفتاب سلامت لغو قانون خدمات درمانی دولت اوباما مشهور به «اوباماکر» که فقط در مرحله‌ی اول اجرای آن بیش از ۱۴ میلیون آمریکایی فقیر را از مزایای بهداشت و درمان محروم می‌کند، پاره کردن توافقنامه‌ی حفظ محیط زیست پاریس، تایید، تعظیم و کرنش به پادشاهی که زنانِ سرزمین خود را از حق رأی و رانندگی و بدیهی‌ترین حقوق انسانی محروم کرده و اقداماتی در راستای بی‌اهمیت شماری سرنوشت زیستی میلیاردها انسان، باعث حیرت و سرگردانی دریافت کننده‌ی این اخبار می‌شود.

اما واقعیت آن است که رویدادهای تازه‌ای در حال شکل گیری هستند. نیویورک تایمز، گاردین، اکونومیست، نیویورکر، خبرگزاری بین المللی NPR، صدای آمریکا، فایننشال تایمز و قریب به انفاق ناوگان رسانه‌ای غرب به نقد مثبت، تحسین و تبلیغ کتابی تحت عنوان «انسان خداگونه در انتظار فردا» متمرکز شده‌اند.

«یوال نوح هراری» نویسنده‌ی اسرائیلی کتاب «انسان خداگونه در انتظار فردا» تئوریسین مورد علاقه‌ی دونالد ترامپ و میلیاردرهای جهان سرمایه‌داری است. این تحلیل‌گرِ تاریخ که به تئوریسین کاپیتالیسم شهرت یافته، پیش‌بینی می‌کند که به‌زودی با رشد هوش مصنوعی و فن‌آوری های پزشکی در راستای غلبه بر پیری، انسان خداگونه و جاودانی، به آینده‌ای متفاوت پای خواهد گذاشت که تاریخ هرگز به خود ندیده است.

دنیای ترسیم شده‌ی هراری شامل سه طبقه است. طبقه‌ی نخست صاحبین قدرت و ثروت هستند که درباره‌ی سرنوشت جهان تصمیم خواهند گرفت. طبقه‌ی دوم، نوابغ و نخبگان هستند که تحت امر دستگاه قدرت و ثروت به ایفای نقش مشغولند و طبقه‌ی سوم انسان‌هایی هستند که «هراری» آن‌ها را دقیقا انسان‌های بی‌خاصیت و بی‌مصرف معرفی می‌کند. میلیاردها انسانی که در فعالیت‌های جاری کره‌ی زمین، دیگر جایگاهی ندارند و صاحبین قدرت و سرمایه باید به‌طور جدی درباره‌ی آن‌ها تصمیم‌گیری کنند.

این افکارِ جنون آمیز با اعمال بی‌رحمانه‌ی در حال انجام جهانِ امروز کاملا تطبیق و هم‌خوانی دارد و می‌تواند تمام اقدامات باورنکردنی صاحبین ثروت و قدرت را توضیح دهد.

پیشتر سوالاتی وجود داشت که چرا مراکز آزمایشگاهی دولتی، تحت عنوان اقدامات ضروری امنیتی به تولید «میکروب‌های جهش یافته» می‌پردازند. تولید بمب‌های اتمی، نوترونی، هیدروژنی که حیات کل کره‌ی زمین را هدف گرفته‌اند چه فایده‌ای برای استفاده کننده‌ی آن دارد؟ چرا ده‌ها سال است که مراکز تولید دارو و درمان هیچ بیماری مزمنی را درمان قطعی نمی‌کنند؟ چرا در حالی که در بعضی کشورهای محروم جمعیت‌های زیادی در حال مرگ بر اثر گرسنگی هستند، تولیدکنندگان مواد غذایی مازاد نیاز بازارها را به دریاها می‌ریزند؟

ولی تئوریسین اسرائیلی، هراری با مکتوب و منظم ساختن کتاب «انسان خداگونه در انتظار فردا» این سوالات بی‌پاسخ ده‌ها ساله را پاسخ داده است.

در شهر آرمانی کاپیتالیسم، ربات‌ها و مغزهای رایانه‌ای، امور روزمره را تحت کنترل نوابغ و نخبگان انجام می‌دهند و صاحبین قدرت و ثروت چون رب‌النوع های یونان در قصرها و عمارت‌های شَدّادی می‌خرامند و به عنوان خدایان زمینی از نعمات انحصاری متنعم می‌شوند.

اما به راستی سرنوشت میلیاردها انسان بی‌پناه که کاپیتالیسم آن‌ها را مصرف‌کننده‌ی بی‌خاصیت و بی‌مصرف منابع زمین می‌نامد چه می‌شود؟ چه کسانی شهروندان «آرمان شهر» کاپیتالیسم خواهند بود؟

رسانه‌های تحت اختیار ثروتمندان و قدرت‌مداران از هم اینک به هیپنوتراپی میلیاردها انسان مشغول شده‌اند و هر روز از سفرهای اجباری انسان به کرات دیگر حرف می‌زنند. افرادی مانند «استیون هاوکینگ» را در تریبون قرار می‌دهند تا از پایان قریب‌الوقوع منابع زمین و ضرورت جستجوی سیاراتی مستعد برای زندگی بگویند. رسانه‌های تحت اختیار ثروتمندان، مدام به میلیاردها انسان یادآوری می‌کنند که زمین جای آن‌ها نیست و آن‌ها آدم‌هایی اضافی هستند تا اگر در آینده انحصارطلبان، سیاست‌های انسان‌زدایی خود را به‌طور علنی‌تری آغاز کردند،  قربانیان هیپنوتیست شده، گله و شکایتی نداشته باشند و جالب این که این هیپنوتراپی به‌طور موثری در ذهن مردم اثر کرده و می‌توان از ثبت نام هزاران نفر برای سفر به مریخ پی به این اثرگذاری برد.

اکنون با کنار هم گذاشتن تکه های پازل سیاست های پنهانی می‌توان دریافت که میلیاردرها می‌خواهند عمارت‌های فرعونی‌شان را به بزرگی یک شهر و زمین‌های چند هزار هکتاری‌شان را به وسعت یک کشور افزایش دهند.

فرعون‌هایی که به جنون کامل رسیده و تاب تحمل تنفس مردم جهان را بر روی خاک خدا ندارند.

 نویسنده: دکتر سید روح الله حسینی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا