اکسیر سلامت

انگلیسی‌ها می‌خواهند با توهم‌زا به جنگ افسردگی بروند

طبق اظهارات گروهی از پژوهشگران در امپریال کالج Imperial College انگلستان، ماده توهم‌زای موجود در قارچ جادویی Magic mushroom باعث «بازگشت به وضعیت عادی» مغز برخی از مبتلایان افسردگی حاد می‌شود.

پزشکان در مداوای شماری از افسردگی های وخیم ناکام مانده‌اند اما آن‌چه که محققین این پژوهش عنوان کرده‌اند، در صورت اعتبارسنجی و اثبات، درهای تازه‌ای را به روی بیماران مبتلا به افسردگی‌های خاص خواهد گشود.

بیماری افسردگی یک اختلال روانی رایج است که بیشتر از ۳۰۰ میلیون انسان را در جهان گرفتار کرده است. در بدترین حالت، افسردگی می‌تواند منجر به خودکشی شود. هر سال ۱۰ تا ۲۰ میلیون نفر در دنیا مرتکب خودکشی می‌شوند که از این تعداد نزدیک به ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون نفر بر اثر این اقدام جان خود را از دست می‌دهند. مراکز بهداشت و درمان، اغلب در شناسایی افراد افسرده ناکام می‌مانند.

در تحقیقات محدودی که توسط تیم محققان امپریال کالج لندن صورت گرفته، به ۱۹بیمار مبتلا به افسردگی دوزی از ماده روانگردان سیلوسایبین psilocybin داده شد.

در نیمی از بیماران مذکور پیشرفتی فوری گزارش شده و هم‌چنین تغییرات مثبتی در فعالیت‌های مغزی آنان دیده شده است که این تغییر معنادار، در حدود پنج هفته ادامه پیدا کرد.

پیش از این هم تحقیقات کوچکی در این مورد صورت گرفت که نشان داد سیلوسایبین می‌تواند بر روی مغز اثر بگذارد و به مبتلایان به افسردگی این فرصت را بدهد تا از چرخه علائم مربوط به این بیماری خلاص شوند.

اما تاثیر دقیقی که احتمالا این ماده می‌تواند بر فعالیت مغز داشته باشد، نامشخص بود.

تیم تحقیقاتی امپریال کالج لندن مغز مبتلایان به افسردگی را قبل از درمان با سیلوسایبین و یک روز بعد از آن که بیماران مجددا «هوشیاری» خود را به دست آوردند، از طریق ام آر آی، اسکن کردند.

به گفته دکتر رابین کارهارت ‌هریسRobin Carhart-Harris، سرپرست تیم تحقیقاتی در امپریال کالج، مغز افراد مبتلا به افسردگی حاد «از صحبت کردن و پاسخ دادن خودداری می‌کند» اما این ماده تحت آزمایش کمک می‌کند تا بیمار بر این مشکل غلبه کند.

دکتر کارهارت ‌هریس اظهار داشت: «بیماران از چنین قیاس‌هایی استفاده کردند. من دوباره تنظیم شدم، دوباره متولد شدم، دوباره به راه افتادم. و یکی از بیماران گفت که مغزش تخریب شده بود و حالا تمیز شده است».

به هرحال این تحقیق در آغاز بر روی گروه کوچکی صورت گرفته است و تا تایید نهایی به‌طور معمول باید از فیلتر آزمایش‌های متنوعی بگذرد. به‌طور مثال مقایسه اسکن مغز افراد سالمی که این ماده بر آن‌ها نیز آزموده شده باشد، یکی از ضروریات این آزمون بود که انجام نگرفته است.

برای نزدیک شدن به درمان موثرتر بیماران افسرده، تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری به نظر می‌رسد.

پرفسور هریس، اظهار داشت «مسئله قابل تامل درباره‌ی این یافته‌ها آن است که پس از دریافت دوز مورد نظر سیلوسایبین، تغییرات مغزی در شبکه‌هایی واقع شده که ما می‌دانیم با افسردگی مرتبط است».

قارچ‌ جادویی یا مجیک ماشروم Magic mushroom با نام علمی سیلوسایبین ماشروم Psilocybin mushroom، قارچ‌هایی چتری حاوی ماده‌ی توهم‌زای سیلوسایبین و سیلوسین هستند و خاصیت روان‌گردان دارند.

۳۰ دقیقه پس از مصرف قارچ به مدت ۴ تا ۶ ساعت تحریک سیستم عصبی سمپاتیک آغاز می‌شود. در این حالت ضربان قلب و فشار خون افزایش می‌یابد، مردمک چشم گشاد می‌شود، گرگرفتگی و انقباض رگ‌ها به وجود می‌آید، عضلات بدن سفت می‌شود و دمای بدن افزایش پیدا می‌کند.

از نظر ساختار سیلوسایبین و سیلوسین دو شکل قابل‌تبدیل به هم هستند و پس از ورود به بدن به ‌صورت سیلوسین جذب می‌شوند. مصرف این نوع قارچ سبب بروز نشاط و سرخوشی موقت در مصرف‌کننده می‌شود. این ماده با تقلید عملکرد سروتونین در مغز در خودآگاهی مصرف‌کننده تغییر ایجاد می‌کند و با توجه به شرایط می‌تواند در نهایت به یک تغییر خوب یا بد منجر شود. بعد از مصرف در زمانی که حال مصرف‌کننده خوب است، بدون اختیار می‌خندد و یکی از عجیب‌ترین دقایق را تجربه می‌کند و همه چیز را در حال حرکت می‌بیند.

پژوهشگران تاکید کردند که افراد نباید به خوددرمانی روی آورند چون تا قبل از آن که سیلوسایبین به عنوان درمانی برای افسردگی پذیرفته شود، ضروری است تا تحقیقاتی گسترده‌تر در این مورد انجام شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا