اکسیر سلامت

امید دانشمندان به درمان سرماخوردگی با روشی تازه

محققان امپریال کالج Imperial College لندن تصور می­ کنند راهی برای مقابله با سرماخوردگی پیدا کرده ­اند.

دانشمندان انگلیسی با توجه به وجود صدها نوع ویروس سرماخوردگی، می­ خواهند به جای حمله­ ی مستقیم به ویروس ­ها، بدن میزبان را برای مقابله با بیماری آماده سازند.

در این شیوه، پروتئینی که ویروس­ های سرماخوردگی برای تکثیر و انتشار به آن نیاز دارند، مسدود می­ شود.

این محققان مدعی­ اند اگر این دارو به موقع به بدن برسد می­ تواند ویروس سرماخوردگی را نابود سازد. آزمایش ­ها برای اطمینان از ایمنی این شیوه طی دو سال آینده شروع خواهد شد.

محققان امپریال کالج لندن درحال کار برای تولید یک نوع دارو هستند که می­ توان استنشاق کرد تا از عوارض جانبی آن کاسته شود.

در مقاله ­ای که سرپرستان این پژوهش علمی در مجله­ ی «شیمی طبیعت»Nature Chemistry journal منتشر کرده ­اند آمده است که این دارو در آزمایشگاه ظرف چند دقیقه پس از رسیدن به سلول­ های ریه و هدف گرفتن پروتئین «NMT» مؤثر واقع شده است.

بر اساس این تحقیق، تمام ویروس­ های سرماخوردگی برای تکثیر و ادامه حیات نیازمند این پروتئین هستند.

پرفسور «اد تیت» Ed Tate گفت: «هدف این است که این دارو ابتدا پس از عفونت به بیمار داده شود تا توانایی ویروس را برای تکثیر و انتشار سلب کند. حتی اگر سرماخوردگی بدن را گرفته باشد، ممکن است به تخفیف علائم آن کمک کند».

ویروس سرماخوردگی انواع مختلفی دارد و به سرعت در برابر دارو مقاوم می ­شود.

او افزود: «این می­ تواند برای افراد مبتلا به مشکلاتی مثل آسم که موقع سرماخوردگی به شدت مریض می­ شوند خیلی مفید باشد».

به گفته­ ی او هدف گرفتن بدن میزبان به جای ویروس شیوه ­ای «کمی رادیکال» اما معقول است چون هدف گرفتن ویروس کار خیلی پیچیده ­ای است.

ویروس ­های سرماخوردگی نه فقط فراوان و متنوع هستند، بلکه به سرعت تکامل پیدا می ­کنند یعنی می­ توانند به سرعت در مقابل داروها مقاومت ایجاد کنند.

در این مطالعه داروی آزمایشی ظاهرا بدون آن­که به بدن آسیب برساند، چندین گونه ویروس سرماخوردگی را به طور کامل مسدود کرد. با این حال مطالعات بیشتری برای اطمینان از سمی نبودن آن برای بدن لازم است.

دکتر «پیتر بارلو» Peter Barlow از انجمن ایمنی­ شناسی بریتانیا British Society for Immunology گفت: «هرچند این مطالعه کاملا در آزمایشگاه انجام شده، امید زیادی ایجاد می­ کند که در نهایت بر اساس آن دارویی برای درمان سرماخوردگی برای بیماران تولید خواهد شد».

سرماخوردگی به راحتی از فرد آلوده به فرد دیگر منتقل می­ شود و ویروس ­های مربوط به این بیماری می ­توانند به مدت ۲۴ ساعت در دست­ ها و سطوح زندگی کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا