نقد کاربردی

اراده ی نوآوری و کلونینگ بی پایان گوسفند

مریدی بود که هر روز از قدرت و سرعت و اعمال محیرالعقول این و آن، حکایتی برای مرشدش بازگو می­ کرد. یک روز که مرشد طاقتش طاق شده بود، گفت ای همیشه راوی، فرصت جوانی­ات رو به اتمام است. پس کی تو پهلوانی می­ کنی تا دیگران اخبارت را برای هم بازگو کنند؟ سر این مشتری «تن چرکین» را کف ­آلود وامی­ گذاریم و به سراغ سر بعدی می­رویم.

یکی از همکاران مجله عذر موجه ی مطرح و از معرفی کتاب در این ماه شانه خالی کرد. من هم برای این­که فکر نکند سر ما از شعر خالی­ست، به ­جای غزل قصیده سرودم. کتابی برای نقد و معرفی  در مجله پیدا کردم که هم جایزه­ ی مرکز علمیPROSE Awards  و هم جایزه ­ی اول انجمن پزشکی بریتانیا  (BMA)را دریافت کرده بود. در جستجوی چکیده­ ی کتاب چیز جالبی از محتوای آن پیدا نکردم. ناگهان «رابین هود» سیرتی ظاهر شد و گفت چطور فلان سایت را نمی­شناسی؟ هر آرزوی مجازی که داشته باشی در این سایت برآورده می ­شود. اسم کتاب را وارد کرد و بعد از پرداخت ۳ هزار تومان Pdf کتاب تحسین شده­ ی ۲۰۱۷ با حجم ۲۵۰ مگابایت ظرف سی ثانیه روی هاردم دانلود شد. البته من واقعا به کپی­رایت احترام می­ گذارم و بعد از تورقی دیجیتالی برای معرفی در مجله، کتاب را از روی هاردم پاک کردم. سوالی که پیش می­ آید این است که اگر کسی اراده­ ی تکرار برخی نوآوری­ های تجربه شده را داشته باشد، واقعا چه چیزی روی میز کارآزمایی کم است؟

آخرین مقالات علمی کامل از ابتدا تا انتهای رویداد علمی، فیلم ­های آزمایشگاهی، کتاب های هم­زمان با چاپ، امکان ارتباط با دانشگاه ­ها، بیمارستان­ ها، درمانگاه­ ها و سرپرست تیم ­های پژوهشی کشورهای پیشرفته و بسیاری فرصت­ های باور نکردنی که ۳۰ سال پیش شنیدن آن برای ما مثل داستان نخوانده ­ای از آرتور سی کلارک می­ نمود.

بگذارید مورد نخ ­نما شده­ ای را عینا مثال بزنم. در آمریکا آن­قدر «Stem Cell Therapy» دم دستی شده که «اسکات گوتلیب» رئیس غذا و داروی آمریکا اعتراف کرده به دلیل استقبال فوق ­العاده ­ی مردم و فراوانی مراکزی که مبادرت به انجام «Stem Cell Therapy» می­ کنند، نیروهای نظارتی وزارت بهداشت آمریکا قادر به شناسایی و بازرسی از این اماکن نیستند.

  • استخراج سلول­ های آمیخته به چربی دور شکم
  • پالایش در سانتریفیوژهای جدا کننده­ ی سلول­ های کارآمد و فعال
  • تزریق سلول­ های بنیادی به موضع مورد نظر

معاون گوتلیب در مصاحبه­ ای دیگر عنوان داشته که حتی در مراکز زیبایی اندام، مشاوره تغذیه، درمانگاه ­های کوچک، باشگاه­ های رقص و حتی مراکز کاملا نامرتبط «Stem Cell Therapy» برای درمان بیماری­ های مزمن انجام می­شود. تصلب شرایین و بیماری­ های قلبی، آرتروز، زخم ­های صعب ­العلاج و بسیاری بیماری­ های دیگر در شمار معالجات همین مراکز کوچک قرار گرفته­ اند.

این در حالی است که در ایران از بس سطح خودباوری بالاست، حتی حرف زدن از «Stem Cell Therapy» باید توسط مراکز خاصی انجام شود. این مراکز هم که خدا قوت­شان بدهد، شاید به قصد صادرات گوسفند به استرالیا، دست از کلونینگ این حیوان زبان بسته برنمی­ دارند.

خلاصه گاهی که به وب­سایت یا کانال ماهنامه پزشکی «آفتاب سلامت» سری می ­زنید، کتاب­ های پزشکی تازه، مقالات کامل نوآوری­ های پزشکی، فیلم­ های آزمایشگاهی و مطالب الهام ­بخش ما را نادیده بگیرید چون دانشمندان اهل ممارست در مراکز علمی و پژوهشی، آخر و عاقبت خوبی ندارند. به قول مرحوم علی حاتمی:

تاجر ورشکسته شاعر میشه

شاعر پولدار میره تاجر میشه

البته قتل یا خودکشی چند روز پیش برنارد شرمن، میلیاردر کانادایی و مالک آپوتکس، هفتمین غول داروسازی جهان، چندان با این عاقبت ­اندیشی دنیامدارانه موازی نیست.

سردبیر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا