اکسیر سلامتمعرفی کتاب

اختلالات ایمنی اولیه چشم ­انداز تاریخی و علمی

به گزارش آفتاب سلامت مخاطب با مطالعه ­ی کتاب Primary Immunodeficiency Disorders متوجه خواهد شد که چرا انجمن پزشکی بریتانیا، کتاب مذکور را مورد تمجید قرار داده و جایزه­ ی BMA را در رده­ ی علوم پایه و بالینی به این کتاب اعطا کرده است.

کتاب Primary Immunodeficiency Disorders نه تنها وسعت بیماری ­های ناشی از نقص ایمنی را مورد بررسی قرار داده بلکه کم­ وکیف وقوع آن را در اقصی نقاط جهان، از آمریکای لاتین تا آفریقا و خاورمیانه ارزیابی کرده است و مکانیسم ­های آسیب­ شناسی تازه ­ای را با مخاطب به اشتراک می ­گذارد. علاوه بر این، تاریخچه ­ی تحقیق و پژوهش و دستاوردهای مطالعات درباره ­ی نقص ایمنی با علاقمندان در میان گذاشته می ­شود. کشف­ های مثمرثمری هم­ چون ارتقا سطح شناسایی عوامل بیماری­ زا در B-cell و T-cell جزو مباحث این کتاب است.

کمبود ایمنی یا نقص ایمنی Immunodeficiency به معنی عملکرد نامناسب سیستم ایمنی بدن است. به­ گونه‌ای که بدن شخص مبتلا به این نقص، می­ تواند ناخواسته میزبان انواع عفونت‌ها باشد.

کمبود ایمنی، وضعیتی است که در آن توانایی سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با بیماری ­های عفونی و انواع سرطان دچار کاستی شده یا به­ طور کامل از میان می­ رود. اغلب موارد وقوع کمبود ایمنی به علت تاثیرات عوامل خارجی است که بر سیستم ایمنی بدن بیمار اثر می­ گذارند. نمونه ­هایی از این عوامل بیرونی شامل عفونت HIV، سالخوردگی و عوامل محیطی مانند تغذیه است. در شمار عوامل بالینی نقص این سیستم، سرکوب ایمنی توسط بعضی از داروها، مانند استروئیدهاست که می­ تواند هدف مورد نظر نوعی درمان باشد. اقدامات ضد رد پیوند در پیوند عضو، و هم­ چنین درمان در بیماران مبتلا به سیستم ایمنی بیش از حد فعال است، مانند بیماری­های خود ایمنی که تصمیماتی در راستای مهار سیستم ایمنی اتخاذ می­ شود. بعضی از افراد به نقایص ذاتی در سیستم ایمنی بدن و یا کمبود ایمنی اولیه مبتلا هستند که حتی عفونت ­های عادی می­ تواند بر سلامتی افراد تاثیرات مخرب داشته باشد. عفونت­ های فرصت­ طلب می­ توانند از  کمبود ایمنی استفاده کرده و بر بدن غلبه کنند. نقص ایمنی می­ تواند زمینه ­ساز ابتلای بدن به انواع سرطان­ ها شود.

بخشی از کتاب Primary Immunodeficiency Disorders بر روش ­های درمانی و نتایج آن متمرکز شده است. مواجهه ­ی تاریخی با اختلالات سیستم ایمنی، نشان می ­دهد تا امروز چگونه با این بیماری ­ها روبرو شده ­ایم و چه نتایجی به دست آورده ­ایم. بررسی موفقیت ­ها و شکست ­ها در این کارزار درمانی، پژوهشگران را یاری می­دهد تا در آینده گام ­های موثرتری بردارند.

برخی از مباحث مطرح شده در کتاب:

تاریخچه ارزیابی ایمنی نوتروفیل

تاریخ ارزیابی سیستم مکمل

تاریخچه­ ی ارزیابی ایمنی هومورال

تاریخچه ­ی ارزیابی ایمنی سلولی (T-cell)

تاریخچه ­ی ابتلا به کمبود ایمنی اولیه در آفریقا

تاریخچه ­ی کمبود ابتلا به کمبود ایمنی در خاورمیانه

تاریخچه­ ی کمبود ایمنی اولیه در آمریکای لاتین

درک کمبود ایمنی در AT

کشف نقص ژنتیکی در AT

جهش ­های ATM در سراسر جهان

از یک اختلال خون­ ریزی کشنده تا کمبود ایمنی قابل درمان

کشف WAS به عنوان یک موجودیت بالینی جدید

WAS به عنوان کمبود ایمنی ترکیب شده شناخته شده است

بررسی WAS، autoimmunity و بدخیمی

Neutropenia – نقص ژنتیکی بیشتر از همیشه انتظار می ­رود

گزارش اصلی پرونده Bruton

کشف پاتوفیزیولوژی

شناسایی نقص ژنتیکی مولکولی

تصویر بالینی در حال رشد از agammaglobulinemia

کشف سندرم ­های هموفوکسیتوس فامیلی

درمان: از ایمونوسپرسیون و شیمی­درمانی تا پیوند سلول بنیادی

عفونت­ های باکتریایی

عفونت­های قارچی

پیوند مغز استخوان

ژن­ درمانی

کمبود سیتیدین دیمناز ناشی از فعالیت اتوزومی مغلوب

بازتولید سیستم مکمل و مکانیسم عمل آن

نویسندگان: آموس اتزیونی (Amos Etzioni)

هانس اوچس (Hans Ochs)

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا