اخبار پزشکی جهانمسیر سلامت

اختصاص سه میلیارد دلار از سهام فیس ­بوک برای درمان بیماری ­ها

«مارک­ زاکربرگ» Mark Zuckerberg موسس فیس ­بوک، سه میلیارد دلار از سهام شبکه ­ی اجتماعی را صرف مخارج یک طرح درمانی عظیم در راستای مداوای بیماری ­ها خواهد کرد. هدف این اقدام نیکوکارانه، پایان دادن به بیماری­ های بشر عنوان شده است.

بر اساس گزارش nytimes، مارک زاکربرگ ۳ میلیارد دلار از سهام فیس ­بوک را در اختیار موسسه­ ی خیریه ­ای می­ گذارد که همسرش «پریسیلا چان» (زاکربرگ) Priscilla Chan بر آن نظارت خواهد داشت. برخی از اهداف این پروژه، پیشگیری و درمان بیماری­ ها و افزایش طول عمر کودکان عنوان شده است.

پروژه­ ی درمانی یاد شده سرمایه­ گذاری خود را در زمینه ­ی معالجات انسانی صرف کرده و سه موسسه ­ی دانش­ بنیان، پژوهشی و دانشگاهی در سانفرانسیسکو در این فعالیت بزرگ شرکت خواهند کرد.

قرار است چان زاکربرگ عهده ­دار مدیریت این طرح خیرخواهانه باشد و مارک نیز از دفتر اصلی خود فعالیت­ های این موسسه را به طور زنده دنبال خواهد کرد.

مارک زاکربرگ در این راستا استارت آپ متا Meta یک جستجوگر مجهز به هوش مصنوعی را خریداری کرده تا دست اندرکاران پروژه­­ ی درمانی بتوانند نیازهای علمی خود را به کمک این استارت آپ از طریق پیدا کردن جدیدترین و مرتبط ­ترین مقالات علمی برطرف سازند.

مارک زاکربرگ دوم دسامبر ۲۰۱۵ نامه­ ی طولانی و زیبایی به دختر تازه تولد یافته ­اش نوشت و در آن نامه نوید داد که ۹۹ درصد سهام فیس ­بوک را صرف پروژه ­های بشردوستانه خواهند کرد. بخشی از این محتوای زیبا:

«… برای این­که نسل تو در جهانِ بهتری زندگی کند، موارد زیادی وجود دارند که نسل ما می‌تواند انجام دهد. وقتی تو نسل جدید خانواده­ ی چان-زاکربرگ را پایه‌ریزی کنی، ما هم راه­کار چان-زاکربرگ را برای برقراری ارتباط با افراد حاضر در جهان و نهایتا پیشرفت پتانسیل‌های انسانی و ارائه برابری برای تمامی کودکان نسل آتی، آغاز خواهیم کرد. حوزه‌های اولیه‌ای که تمرکز ما را به همراه خواهند داشت، یادگیری شخصی‌سازی شده، درمان بیماری‌ها، برقراری ارتباط میان افراد و ایجاد جوامع قدرتمند است.

ما ۹۹ درصد از سهام فیس‌بوک یعنی چیزی در حدود ۴۵ میلیارد دلار را در طول حیات خود به پیشرفت این ماموریت خطیر اختصاص خواهیم داد. می‌دانیم که این سهمی اندک در مقایسه با تمامی منابع و استعدادهایی است که در حال حاضر بر روی این موارد کار می­ کنند اما می‌خواهیم آن­چه را که در توان ما است انجام دهیم تا در این راه با دیگران همگام و همراه شویم. می‌دانیم که سوال‌های زیادی در خصوص نحوه­ ی اجرایی کردن این تصمیم ما وجود دارد اما در آینده توضیحات بیشتری خواهیم داد…».

اینک با اختصاص مبلغ ۳ میلیارد دلار در پروژه ­ی بزرگ درمانی، بسیاری قانع شده­اند که واقعا ۹۹ درصد سهام فیس ­بوک به تدریج در راستای طرح­ های خیرخواهانه صرف خواهد شد.

چندی پیش «مارکیتا لندری» Markita Landry، یک مهندس شیمی به دنبال پیگیری­ های چند ساله­ ی پژوهشی در دانشگاه برکلی، از روشی مبتکرانه برای توسعه­ ی ابزارهای اندازه­ گیری شیمی مغز استفاده کرد و برخی از پیشرفت­ های خود در این راستا را به اشتراک گذاشت. زاکربرگ او را به مصاحبه فراخواند و درباره ­ی مدت زمان مورد نیاز لندری برای کاربردی شدن تحقیقات و فایده­­ ی آن در زندگی مردم، از وی سوالاتی پرسید. نتیجه ­ی مصاحبه پیوستن مارکیتا لندری به این طرح بزرگ درمانی است. لندری در جلسه­­ ی هیئت مدیره اظهار داشت: او می­ خواهد اثربخشی داروهای ابداعی خود را در راستای سلامتی روانی انسان­ ها مورد آزمایش قرار دهد. درمان­ هایی برای غلبه بر بیماری افسردگی که در دانش پزشکی نیاز فراوانی به آن وجود دارد.

لندری اظهار داشت: «ما در مقام دانشمند تمایل داریم در مورد افزودن هفته­ ها یا ماه ­ها به حیات بیماران بدحال فکر کنیم، اما مارک من را به بررسی افزایش سال­ ها یا حتی دهه­ ها به عمر بیماران تشویق کرده است».

زاکربرگ در این ارتباط گفت:

«اگرچه تسهیلات ارتباطی مابین ساکنین کره­ ی زمین، مهم­ ترین کاری است که من می ­توانم انجام دهم اما برخی چالش ­های جهانی نیز وجود دارند که من خود را نسبت به حل آن­ها مسئول می­ دانم. من به دنبال ایجاد جهانی بهتر برای آینده ­ی دخترم و هم ­چنین نسل آینده هستم و می ­خواهم با کمک به درمان تمامی بیماری ها تا پایان قرن جاری به آرمان خود، تحقق بخشم.”

این زن و شوهر با تاسیس موسسه­ ی BioHub و دعوت از دانشمندان رشته­ های مرتبط، پروژه­ ی تحقیقات درمان بیماری ­ها را آغاز کردند.

زاکربرگ در بخش دیگری از صحبت­ هایش عنوان داشت:

«ما باید بردبار باشیم. این اقدام مربوط به آینده ­ای است که همه ­ی ما برای فرزندان­ مان می­ خواهیم، اگر فقط یک فرصت وجود داشته باشد که قادر باشیم تمام بیماری­ ها را درمان کنیم، باید از آن استقبال کنیم. ما این فرصت را داریم که جهان بعد از خود را بهتر از روزی کنیم که در آن پا گذاشتیم».

یکی از رویدادهای جالب سخنرانی مارک و همسرش این بود که ناگهان بیل­ گیتس نیز به جمع آنان وارد شد و در ارتباط با اقدام نیکوکارانه­ ی آنان مطالبی بیان کرد. بیل گیتس گفت:

«طرح شما بسیار متهورانه و بلندنظرانه است».

بیل­ گیتس و همسرش ملیندا سال­ ها پیش موسس بنیاد خیریه ­ی بیل و ملیندا گیتس هستند و شاید چان و زاگربرگ از آن­ها الهام گرفته باشند. بنیاد گیتس در راستای واکسن­ سازی و تهیه­ ی دارو برای فقرا، تهیه­ ی غذا و مسکن برای نیازمندان و سوادآموزی و اقداماتی از این دست فعالیت می­ کند.

 بیل­ گیتس در این مراسم گفت:

«من شکی ندارم که پیشرفت بزرگی در زمینه­ ی بیماری‌ها در راه است.»

«چشم ­انداز و سخاوت این زن و شوهر الهام­ بخش نسل جدید بشردوستانی است که اقدامات شگفت ­انگیزی خواهند کرد. ما افتخار می­ کنیم که بگوییم زمانی که مارک و پریسیلا این سفر را آغاز کردند ما آن جا بودیم».

چان همسر زاکربرگ به عنوان حسن ختام گفت:

«قلب من مملو از امید است و در آغاز این اقدام، پر از اشتیاق هستم. بیایید تا این کار را باهم انجام دهیم».

 این طرح درمانی بزرگ از ابتدا توسط پریسیلا به مارک زاکربرگ پیشنهاد شده است. پریسیلا در دانشگاه هاروارد مدرک پزشکی دریافت کرده و تحصیلات تخصصی خود را در رشته­ ی اطفال در دانشگاه کالیفرنیا گذرانده است.

در حال حاضر ۴۷ محقق در حال فعالیت ­های پژوهشی روی بیماری­ ها هستند و هیئت کارشناسان شرکت BioHub از میان ۷۰۰ متقاضی دیگر که بر موضوعات درمانی متمرکز هستند، در حال بررسی و انتخاب است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا