تفسیر سلامت

احیای مردگان Bringing Out the Dead

داستان فیلم «احیای مردگان»، نیویورک در اوایل دهه­ ی ۱۹۹۰ را به تصویر می ­کشد.«فرانک پیرس» تکنیسین فوریت‌های پزشکی است و در قالب تیم دو نفره با آمبولانس به ماموریت­ های امدادی اعزام می ­شود. فرانک از این­که موفق به نجات زندگی بیمار جوانی به نام «رز» نشده، دائم در حال عذاب کشیدن است و کسانی که در طی ماموریت ­های وی جان خود را از دست داده ­اند، هم­چون اشباح و ارواحی زاده­ ی توهم، در اوقاتش می ­لولند.  شغل پراسترس تکنیسین فوریت‌های پزشکی و ضرورت روبرو شدن با موقعیت­ های اورژانس، اعم از مصدومیت و بیماری­ های شدید، باعث آشفتگی روحی و افسردگی فرانک شده است مخصوصا که در طول سه شب متوالی، ماموریت­ های نجات تیم آن­ها با فوتی و ناتوانی در رهانیدن یاری­ طلبان از مرگ، مواجه گردیده است. منطقه­ ی امداد تیم آن­ها محله­ ی پرحاشیه­ ای است که تکنیسین­ های دیگر به آن­جا «آشپزخانه ­ی جهنم» می­ گویند.

احیای مردگان روایت وقایع سه شب کاری فرانک، یک تکنیسین فوریت‌های پزشکی است.

فرانک در شب اول با تکنیسینی به نام لری همراه می­ شود که با پرخوری عصبی سعی در غلبه بر رنج ­های روحی خود دارد. آن­ها مامور می­ شوند تا برک جانسون، فردی که دچار سکته ­ی قلبی شده را نجات دهند.

فرانک در توهمات خود صدای برک را می ­شنود که از او می­ خواهد تا مانع مرگش نشود اما فرانک بی­اعتنا به صدای درونی، عملیات احیا را انجام داده و قلب از کار افتاده­ ی برک را به کار می ­اندازد.

فرانک در حین انتقال پیرمرد به بیمارستان، با مری دختر برک آشنا می ­شود. مری دختری آسیب­ پذیر و حساس است که در گذشته آرامش دست ­نیافتنی خود را در مصرف هروئین جستجو کرده است. فرانک دلش می­ خواهد به مری کمک کند اما وضعیت روح دردمند او، ضرب ­المثل «کمک گدا به گدا رحمت از خدا» را تداعی می ­کند. وضعیت حیاتی برک جانسون در شرایط اغما است.

ادامه ­ی شب اول در فیلم «احیای مردگان» به پاسخگویی پیام­ های بی­سیم و نمایش وقایعی چون مرگ بیماری دیگر می ­گذرد.

مارکوس تکنیسین دیگری است که در شب دوم با فرانک همراه می ­شود. او برای فائق آمدن بر آلام خود به رفتارهای کشیش­وار روی آورده است. مارکوس اطرافیان بیمار را تشویق می­کند تا سرودی مذهبی بخوانند و خود رهبری آنان را برعهده می­ گیرد.

فرانک مجددا مری را ملاقات کرده و او را در رفتن به منزل یک فروشنده­ ی خرده ­پای مخدر همراهی می ­کند. فرانک از فرط ناامیدی با مری به مصرف مخدر مشغول می­ شود و سپس او را به منزلش می­ رساند در حالی­که خودش نه تنها به تسکین نمی ­رسد بلکه بر اوهام و وحشت­ هایش افزوده می­ شود.

«تام» تکنیسین بعدی است که در شب سوم با فرانک سوار آمبولانس می­ شود. ایده ­ی تام در مواجهه با رویدادهای پراسترس، کشیدن لایه­ ای از خشونت و بی ­تفاوتی بر روح است. تام با خشم و روحیه­ ای عصبی با مردم روبرو می­ شود. او معتقد است که خشونت در شغل پراسترس آن­ها مانند لایه­ ی چربی بر بدن اردک­ هاست. آن­ها در حجم نامحدودی از آب غوطه می­ خورند اما وقتی بیرون می­ آیند حتی یک قطره نیز در بدن­شان رخنه نمی­ کند. تام متوجه نیست که چگونه استرس­ های شغلی­ اش چنگ در روحش انداخته و از او آدمی برآشفته و نامتعادل ساخته است. آن دو در ماموریتی شبانه به خانه­ ی یک دلال مواد مخدر وارد می­ شوند که پیش­تر درگیری خونینی در آن جا روی داده است. مایک و تام پس از انجام امور امدادی، با جوانک سیاه پوست نامتعادلی به نام نوئل روبرو می­ شوند که شیشه­ ی اتومبیل ها را می­ شکند. تام نوئل را تا سرحد مرگ کتک می­ زند، اما فرانک در حالتی رویاگونه در راستای تلاش برای دستیابی به رستگاری، آن دو را از هم جدا می­ کند و نجات جوان سیاه را ضامن رسیدن به رهایی تصور می­ کند. او با این فانتزی برآمده از افسردگی، نوئل را به بیمارستان می­ رساند.

پدر مری هم­چنان در اغماست و امید بازگشت وی به زندگی غیرممکن به نظر می­ رسد. فرانک دستگاه تنفس مصنوعی برک را قطع می­ کند و اجازه می­ دهد تا بیمار نیمه مرده، مرگ کامل را در آغوش کشد.

فرانک سپس به آپارتمان مری می­ رود تا او را از مرگ پدرش مطلع سازد و به او در پذیرش وضعیت غم­ انگیز مرگ پدر یاری دهد اما این مری است که روح دردمندتر فرانک را مرهم می­ نهد و به او کمک می­ کند تا دردهای عمیق ناشی از افسردگی­ اش را با مرهم نوازش­ هایش، تسکین بخشد.

در آخر داستان روح رز، یکی از بیماران فوت شده بر فرانک ظاهر می ­شود و عنوان می­ کند که هیچ دلیلی برای این همه رنج خودخواسته­ ی فرانک وجود ندارد و بهتر است دست از این خودآزاری بی ­پایان بردارد.

Bringing Out the Dead 

Directed by: Martin Scorsese

Produced by : Barbara De Fina، Scott Rudin

Screenplay by: Paul Schrader

Based on: Bringing Out the Dead

By: Joe Connelly

Starring:

Nicolas Cage

Patricia Arquette

John Goodman

Ving Rhames

Tom Sizemore

Music by: Elmer Bernstein

Cinematography: Robert Richardson

Edited by:Thelma Schoonmaker

Production: Paramount Pictures

Release date: October 22, 1999

Running time:121 minutes]

Country:United States

Language: English

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا