تفسیر سلامت

ابوعلی سینایی نوظهور در فیلمی مغرضانه / پزشک

به گزارش آفتاب سلامت جای گله‌گذاری بسیار دارد که بودجه‌های نجومی فرهنگی و هنری کشور دانشمند خیزمان ایران، صرف تولید فیلم‌های شکست خورده و ضعیف با محتواهایی غیرضروری شود در حالی‌که از زندگی مشاهیر مباهات‌آفرین‌مان، تحقیرکنندگان ایران، فیلم های تحریف‌گرانه و دروغین بسازند.

«راب کول» جوانکی خیالی و غیرواقعی در قرون وسطی، پس از مرگ پدر و مادر انگلیسی‌اش براثر بیماری‌های واگیردار، تصمیم می‌گیرد تا دانش پزشکی را تحصیل کرده و عمرش را در جهت نجات بیماران صرف کند. او در سرزمینی زندگی می‌کند که آرایشگرهای دوره‌گرد بدون داشتن تخصص لازم، تنها امید مراجعین مریض و دردمند هستند. کشوری که در آن کشیش‌های قدرتمند، متفکرین را با اتهامات خرافی چون حلول شیطان در جسم و جادوگری در آتش می‌سوزانند. تمرکز حاکمیت بر کشورگشایی و تاراج مردم به بهانه مالیات است.

آوازه‌ی دانش و مهارت ابوعلی سینای ایرانی در پزشکی به سرزمین راب کول هم رسیده است. او سرخورده از محیط متعفن و جامعه‌ی خرافه زده‌ی خود، سفری طولانی و سخت را به سوی سرزمین ایران آغاز می‌کند.

بر اساس روایت داستانی هم‌زمان مسیحیان و مسلمانان در دو جبهه در جنگ‌های مشهور به جنگ‌های صلیبی درصدد نابودی یکدیگر هستند به همین خاطر راب کول پس از رسیدن به ایران مجبور به مخفی کردن دین خود شده و خود را یهودی معرفی می‌کند. شخصیت «غیرواقعی» راب کول موفق می‌شود، نظر مساعد ابوعلی سینا را جلب کرده و در زمره‌ی شاگردان وی قرار گیرد. (در مستندات تاریخی، نام شاگردان ممتاز ابوعلی سینا ثبت شده و همگی دارای رزومه های مشخص و معلوم هستند).

چیزی نمی‌گذرد که راب مهار‌ت‌های زیادی در نزد شیخ الرئیس به دست می‌آورد و رفته‌رفته از شاگردان محبوب وی می‌شود. اما خطر در کمین است و «طغرل» (فرمانده سپاه سلجوقی) قصد فتح اصفهان را دارد اما سلطان علاءالدوله دیلمی مانع اوست. افراطیون مسلمان که از تدریس فلسفه‌ی ارسطو توسط شیخ‌الرئیس و نیز حمایت سلطان از بوعلی و یهودیانِ شهر، سخت خشمگین هستند با طغرل پنهانی بیعت کرده و به سلطان خیانت می‌کنند و اصفهان نهایتاً سقوط می‌کند. اما سلطان که توسط شیخ‌الرئیس، راب کول، و دوست یهودی‌اش مورد عمل جراحی آپاندیس قرار گرفته است، به‌عنوان قدردانی از آنان یهودیان را نجات داده و در لحظات واپسینِ سقوطِ شهر، اسباب فرار آنها  از اصفهان را مهیا می‌کند. افراطیون مسلمان کتابخانه شیخ‌الرئیس را می‌سوزانند و حکیم ابوعلی سینا که از نابودی مدرسه‌ی طبابت خود به‌شدت دل‌شکسته شده است بطری زهری می‌نوشد و در لحظات آخر عمر خویش نوشته‌های شخصی‌اش را به راب کول می‌دهد و به او سفارش می‌کند که در غرب، راه او را ادامه دهد. سلطان علاءالدوله در نبرد با طغرل کشته می‌شود و اصفهان به دست طغرل و افراطیون مسلمان فتح می‌شود و در آتش می‌سوزد. راب کول با زن یهودی و اسپانیایی خود به انگلیس باز می‌گردد و در لندن یک بیمارستان تاسیس می‌کند. در صحنه نهایی فیلم، کودکی در کوچه‌های لندن با وجد از طبیبی سخن می‌گوید که از شرق بازگشته و تمام امراض را مداوا می‌کند.

این فیلمِ پر از تحریف و تخیلات «تاریخ ستیزانه»، بر اساس رمان پزشک «The Physician» اثر نوح گوردون Noah Gordon، رمان نویس آمریکایی ساخته شده است. در فیلم، هیچ نشانی از نبوغ و نخبگی در دانشمند پرآوازه‌ی ایرانی ابوعلی سینا نشان داده نمی‌شود و در عوض پزشکی تخیلی و غیر واقعی به نام راب کول را نابغه‌ای نشان می‌دهند که از ابوعلی سینا پیشی گرفته و همه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. به‌طور مثال در عمل جراحی آپاندیس پادشاه، این راب کول است که جراحی را انجام می‌دهد و ابوعلی سینای بزرگ در داستان، نقش دستیاری ساده را بازی می‌کند.

آفتاب سلامت معتقد است

نویسنده‌ی رمان و فیلمنامه‌ی فیلم مذکور هیچ اهمیتی به مستندات تاریخی نداده و بیشتر درصدد به دست آوردن دل سفارش دهندگان مشکوک خود هستند. به‌طور مثال بر اساس مستندات تاریخی همه می‌دانند که ابوعلی سینا هرگز خودکشی نکرده است و بسیاری از وقایع فیلم صرفا تخیلات تحریف‌گرانه نویسندگان آمریکایی و آلمانی است.

این فیلم سیاست زده، محصول سرمایه‌گذاری یک شرکت آلمانی است اما عوامل آمریکایی زیادی در تولید فیلم حضور دارند.

جای گله‌گذاری بسیار دارد که بودجه‌های نجومی فرهنگی و هنری کشور دانشمند خیزمان ایران، صرف تولید فیلم‌های شکست خورده و ضعیف با محتواهایی غیرضروری شود در حالی‌که از زندگی مشاهیر مباهات‌آفرین‌مان، تحقیرکنندگان ایران، فیلم های تحریف‌گرانه و دروغین بسازند.

تهیه‌کنندگان: ولف باوور، نیکو هوفمن، کریستینه اشتروبل، دیرک شورهوف

فیلمنامه نویس: جان برگر بر اساس رمان پزشک به قلم نوح گوردون

بازیگران: بن کینگزلی، تام پین، اما ریگبی، الیویه مارتینز، الیاس مبارک، استلان اسکارشگورد

موسیقی: هاوارد شور

فیلم‌برداری: هاگن بوگدانسکی

تدوین: اسون بودلمن

شرکت تولیدی اونیورزوم فیلم

توزیع‌کننده: یونیورسال استودیوز

مدت زمان فیلم: ۱۵۰ دقیقه

تولید کشور: آلمان

زبان فیلم: انگلیسی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا