اکسیر سلامت

آیا دانشمندان به واکسن ضد سرطان دست پیدا کرده اند؟

محققان دانشگاه استنفورد از سلول­های بنیادی برای ساخت واکسنی استفاده کردند که اثربخشی آن در برابر سرطان سینه، ریه و پوست بر روی موش­ ها نشان داده شده است.

محققان امیدوارند نتایج موفقیت ­آمیز واکسن ساخته شده شانس تکرار در بدن انسان­ ها را نیز داشته باشد.

دانشمندان در دانشگاه استنفورد عنوان کردند موش ­هایی که واکسن (iPSCs) را به صورت تزریقی دریافت داشته­ اند، پاسخ ایمنی بسیار خوبی در برابر سرطان­ های سینه، ریه و پوست نشان دادند. واکسن یاد شده از عود سرطان در موش ­هایی که تومورها از آن ­ها برداشته شده بود جلوگیری می­ کند. این مطالعه ۱۵ فوریه ۲۰۱۸ در مجله Cell Stem Cell منتشر شده است.

واکسن iPSC از سلول­ های بالغی تولید می ­شوند که با مهندسی ژنتیک مجددا برنامه­ ریزی شده تا به تقلید از سلول­ های بنیادی جنینی بتوانند به هر سلول مورد نیازی تبدیل شوند.

هفتاد درصد از ۷۵ موشی که مدت ۴ هفته واکسن را دریافت کرده بودند، سلول­ های سرطانی را کاملا دفع کردند و ۳۰ درصد موش­های باقیمانده تومورها را به طور قابل توجهی تضعیف کردند.

این فرایند در سه نوع سرطان پستان، پوست و ریه به­ طور موفقیت ­آمیز و یکسان تکرار شد.

«جوزف سی وو» Joseph C. Wu ، سرپرست تیم این تحقیق در استنفورد، اظهار داشت مقدار زیادی از آنتی­ژن های موجود در iPSC ها در سلول­ های سرطانی هم وجود دارد. هنگامی که موش ­های آزمایشگاهی با iPSC واکسینه شدند، سیستم ایمنی بدن آن­ها پاسخ ایمنی به آنتی­ ژن­های iPSCs ایجاد کرد. به دلیل شباهت ­های کلیدی بین iPSC ها و سلول­ های سرطانی، جوندگان به­ طور هم­زمان پاسخ ایمنی قابل قبولی علیه سرطان نشان دادند.

سی وو گفت: «آن­چه بیشتر ما را شگفت­ زده کرد، اثربخشی واکسن iPSC در بازتولید سیستم ایمنی ارتقا یافته­ ی بدن، برای هدف قرار دادن سرطان بود. این روش ممکن است در آینده برای جلوگیری از عود مجدد تومور یا متاستاز بازگشتی کاربرد داشته باشد».

وی ادامه می­ دهد: برای تاثیرگذاری بیشتر واکسن­ های ضد سرطان، باید یک یا چند آنتی ­ژن را به بدن وارد کرد تا سلول­ های ایمنی را فعال کرده یا آنتی ­بادی­ هایی را تولید کنند که قادر به شناسایی و متصل سازی آنتی ­ژن­ها به سطوح سلول­ های سرطانی باشند.

یکی از مهم­ترین مشغله های ایمونوتراپی سرطان، تعداد محدود آنتی­ ژن­هایی است که می­ توانند در یک زمان معین به سیستم ایمنی القا شوند. در پژوهش اخیر دانشگاه استنفورد از سلول­ های موش ­ها برای تولید واکسن ضد سرطان مبتنی بر iPSC استفاده شد که به ­طور هم­زمان چندین آنتی­ ژن سرطانی را هدف قرار می ­دهد.

در آینده، پوست یا سلول­ های خونی انسانی می­ تواند با  همین مکانیزم به واکسن ضد سرطان تبدیل شود.

وقتی سرطان در فردی تشخیص داده شود، این امکان وجود خواهد داشت سلول ­های خون یا پوستی وی برای تولید iPSC ها مورد استفاده قرار گیرد تا پس از تولید داروی ضد سرطان مانع عود تومور گردند. حتی افراد سالم ممکن است به­ زودی بخواهند با امکانی که به وجود می ­آید از سلول­ های خود برای تولید واکسن پیشگیری از ابتلا به سرطان استفاده کنند.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا