اکسیر سلامتسلول های بنیادی و مهندسی ژنتیک

آمد ابرو راست سازد چشم‌ها را کور کرد

به گزارش آفتاب سلامت مجله پزشکی New England Journal of Medicine در شماره‌ی اخیر خود ماجرای فریب‌کارانی را منتشر کرده است که با ادعای پر طمطراق درمان با سلول های بنیادی، توانسته بودند از عدم نظارت کافی در سیستم نظام پزشکی آمریکا، سوء استفاده کرده و نام خود را در فهرست مراکز مجاز درمان‌های پیشرفته ثبت و به درمان‌های خودسرانه و غیر اصولی مبادرت ورزند.

در این ماجرا سه زن آمریکایی در فلوریدا، با اعتماد به فهرست کلینیک‌های دارای مجوز، در سایت موسسه ملی سلامت آمریکا، وعده درمان‌های فوق پیشرفته کارکنان غیرمسئول در مرکز درمانی را باور کرده و قبول می‌کنند تا با روشی مبتنی بر تزریق سلول های بنیادی، چشم هایشان تحت درمان قرار گیرد.

این بیماران هر سه از «دژنراسیون ماکولا» در رنج بوده‌اند اما در زمان درخواست معالجه و مراجعه به کلینیک، از سطح بینایی کافی در حد رانندگی برخوردار بوده‌اند ولی پس از اقدامات ناآزموده و غیراصولی کارکنان مرکز درمانی مذکور، یک نفر کور و دو نفر ۹۰ درصد بینایی خود را از دست داده‌اند.

پرونده‌ی پزشکی این سه بیمار بخت برگشته،  نشانگر وجود ضعف شدید نظارتی در سیستم بهداشت ایالات متحده آمریکاست. درمان‌های اثبات نشده از سوی درمان‌گران خودسر، تهدیدی جدی علیه بیمارانی است که باور دارند FDA و وزارت بهداشت آمریکا از آنان محافظت خواهد کرد.

مدت کوتاهی پیش از این ماجرا، مرگ ورزشکار معروف هاکی، گوردی هاوی، نظام نظارتی وزارت بهداشت آمریکا را به چالش کشیده بود ولی دادگاه با عنوان کردن فقر مدارک متقن، تلاش‌های خانواده‌ی این ورزشکار معروف را در اثبات تقصیر پزشک معالج، ناکام گذاشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا