گفت و گو

آسیب شناسی واقع‌گرایانه پیش از رقابتی تمام عیار

  لطفا مخاطبین ماهنامه آفتاب سلامت را با خود و شرکت داروسازی خوارزمی آشنا کنید.
با سلام و عرض ادب به شما و مخاطبین محترم ماهنامه دارویی- پزشکی آفتاب سلامت.
مهندس ابوالقاسم کریمی پور، مدیر فروش هلدینگ دارویی خوارزمی هستم. بسیار خوشحالم فرصتی دست داده تا با شما دوستان درباره مشغله‌های مرتبط با صنعت داروسازی گفتگویی داشته باشم.
شرکت داروسازی خوارزمی از سال ۱۳۴۲ تاسیس شد و ۵۴ سال از سابقه داروسازی آن می‌گذرد. خوارزمی به عنوان شرکت مادر ایفای نقش می‌کند و شرکت‌های زیر مجموعه آن شامل شرکت پخش التیام، پلاسمای خوارزمی، شرکت بیوانکو خوارزمی و شرکت کیمیا اثر سلامت. خطوط تولیدی این شرکت مشتمل بر ساخت انواع قرص، کپسول، شربت، قطره خوراکی، اسپری و آنتی بیوتیک‌های خوراکی مطابق با قوانین GMP می باشد. در چشم انداز توسعه‌ی خوارزمی ایجاد و راه‌اندازی واحدهای تولید فرآورده های بیوتکنولوژی و فرآورده های ضد سرطان از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد. هم‌چنین شرکت داروسازی خوارزمی جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های تولید کننده قطره های مکمل اطفال در ایران می‌باشد و از این طریق توانسته بخشی از رسالت تامین سلامت کودکان در جامعه را به انجام برساند. و نیز این شرکت از جمله بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شربت‌های خوراکی ایران محسوب می‌شود. کیفیت در مواد اولیه و نظارت دقیق و کارشناسی در حوزه تولید و بسته بندی باعث شده است که شرکت داروسازی خوارزمی نقش بسیار پر رنگی در صادرات محصولات دارویی داشته باشد.
تحریم و احتمال عدم واردات مواد اولیه دارویی به ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟
تصور می‌کنم این سوال، دغدغه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده دارو می‌باشد. خوشبختانه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده‌ی مواد اولیه در ایران، به سطح استانداردهای لازم دارویی رسیده‌اند اما هنوز به موقعیت تلاقی عرضه و تقاضای داخلی در موقعیت قطع کامل واردات نرسیده‌ایم تا ذهنیتی از نتیجه بروز چنین پدیده‌ای داشته باشیم. در حال حاضر تولید بسیاری از داروهای ما بر اساس واردات مواد اولیه از شرکت‌ها و کمپانی‌های خارجی مستقر شده است. در صورت بروز تحریم کامل، ما در مرحله‌ی مقدماتی با فراز و نشیب‌هایی مواجه خواهیم بود. البته مشکل فعلی صنعت دارو، مشکل نقدینگی می‌باشد نه تحریم های گذرا.
تولیدات خوارزمی با فرض ورود به یک بازار آزاد رقابتی چگونه با محصولات شرکت‌های داروسازی بین المللی رقابت خواهد کرد؟
یکی از اصول بسیار مهم موفقیت در تجارت، شناسایی واقع گرایانه رقبای تجاری و محصولات آن‌ها و مقایسه عاقلانه آن با تولیدات و داشته های خود است.
من بارها در جلساتی که به همین موضوع اختصاص داشت، عنوان کردم که نباید کاستی‌ها و نقصان‌ها را نادیده گرفته و با صورتک‌ها بپوشانیم بلکه باید آن‌ها را آسیب شناسی کرده و  در راستای نیل به جایگاهی جهانی در منظر دائمی خود قرار دهیم. متاسفانه فاصله‌ی ساختار قیمت‌گذاری داروهای تولید داخل که از مکانیسم قیمت‌گذاری ژنریک با هویت سنتی تبعیت می‌کند، با داروهای مشابه خارجی که به صورت Brand عرضه می‌گردند، استراتژی تولید محصولات داخلی را شدیدا زیر سوال می‌برد.
کلاس کمپانی‌های بزرگ داروسازی جهان در جایگاه خاصی قرار دارد. آمارهای قابل بررسی نشان می‌دهد تمایل بیماران در حال حاضر به سمت داروهای داخلی است. البته طبقه اقتصادی مصرف کننده نیز تعیین کننده نوع داروی مصرفی است. به عنوان مثال بیماری که داروی شرکت داروسازیNovartis  را مصرف می‌کند به سختی سراغ داروی کمپانی دیگری به عنوان جایگزین می‌رود.
ما نباید فرصت گل‌خانه ای فعلی را که صنعت داروسازی در اختیار ما گذاشته صرف توهم بافی کنیم و به‌جای افزایش کیفیت محصولات خود در راستای رقابت با مراکز بین المللی، به شعارهای ناسیونالیستی توخالی روی آوریم.
ایران فارما را در سال ۹۶ چگونه ارزیابی می کنید و مقایسه آن با سال گذشته چه ذهنیتی ایجاد می‌کند؟
انتظار این بود دست اندرکاران نمایشگاه ایران فارما با به‌کار بستن تجربیات سال پیش، نقش موثرتری در رونق تعاملات برعهده گیرند اما به نظر من این انتظارات برآورده نشد. همکاران سندیکا، شعارهایی را از طریق بیلبوردها و مجله‌های خبری اعلام کرده بودند. وعده‌ی حضور کمپانی های  بزرگ داده شده بود. اما در عمل این اتفاق نیفتاد.
داروها و مکمل هایی مانند NMN و رسوراترول در ماهنامه آفتاب سلامت معرفی شده‌اند. محتوای کتاب‌های دارویی و پزشکی برنده جایزه تشریح می‌شوند و راه‌های پرسش و پاسخ با مراکز پژوهشی بین المللی ارائه می‌شود. آیا مایل هستید این سیاست محتوایی در ماهنامه آفتاب سلامت ادامه پیدا کند؟
این یک اقدام بی‌سابقه بود که در مجلات دارویی و پزشکی دیگر ندیده بودم. تصور می‌کنم تداوم نشر و انعکاس چنین اطلاعات ذی‌قیمتی در مراکز داروسازی و پژوهشی باعث تقویت روح تحقیق و توسعه در میان دانشمندان و پژوهشگران ما خواهد شد. من بابت این خوش فکری و اشاعه دانش های روز دنیا به شما تبریک می‌گویم.
  متین جمالزاده

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا