اعصاب و رواناکسیر سلامت

آزمایش ساده ی خون و تشخیص اوتیسم

به تجربه ثابت شده که بسیاری از گرفتاران بیماری اوتیسم Autism به دلایل مختلف، مانند فقر، دوری از امکانات درمانی، عدم توجه لازم و صرف وقت کافی از سوی والدین و فقدان روش ­های مطمئن در راستای تشخیص صحیح و به موقع اوتیسم، از درمان­ های کنترل کننده­ ی این اختلال محروم می ­مانند.

کریس پکهم Chris Packham یکی از مجریان سرشناس برنامه ­های حیات وحش در تلویزیون انگلستان اخیرا عنوان کرد که بر اساس تشخیص تیم خبره­ای از پزشکان، دهه­ هاست به بیماری سندرم آسپرگر Asperger نوع خفیف اوتیسم دچار است. این مرد ۵۷ ساله اظهار داشت: تا سن ۴۰ سالگی از این اختلال در وجود خود بی­ اطلاع مانده است و پس از تحمل رنج ­های جان­ فرسا در سال­ های بی­ خبری، دیگر در این سن اشتیاقی به درمان ندارد.

اما اینک در سال ۲۰۱۸ محققان روشی را ابداع کرده ­اند که با آزمایش خون و اوره می­ توان به تشخیص مطمئن و موثر اوتیسم توفیق یافت.

اوتیسم یا درخودماندگی نوعی اختلال رشدی از نوع روابط اجتماعی است که با رفتارهای ارتباطی، کلامی غیرطبیعی مشخص می‌شود. علائم این اختلال تا پیش از سه سالگی بروز می‌کند و علت اصلی آن هم­چنان ناشناخته مانده ‌است.

بر اساس روش ­های سنتی برای تشخیص این بیماری در کودکان، رفتارهای آنان مورد بررسی قرار می­ گیرد که چندان اطمینان­ آفرین نیست و بسیاری از مبتلایان به این اختلال، شناسایی نمی­ شوند. اما نوید محققان دانشگاه وارویک Warwick امید دستیابی به تشخیصی سریع و موثر را به جامعه­ ی پزشکی و خانواده­ های درگیر با این اختلال، ارائه کرده است.

در این تحقیق با پی بردن به تفاوت­ های بین خون و اوره ­ی کودکان سالم با مبتلایان به اوتیسم، روشی ابداع شد که پس از این در زمانی کوتاه می­توان به وجود بیماری اوتیسم پی برد.

در مطالعه ­ی یاد شده، خون ۳۱ کودک سالم و ۳۸ کودک مبتلا به اوتیسم در سنین ۵ تا ۱۲ سال، تحت بررسی قرار گرفته است. محققین اظهار داشتند بین بیماری اوتیسم و وجود پروتئین­ های آسیب دیده­ ی خاص در پلاسما ارتباط مستقیم وجود داشته و سطح دی تیروزین D-Tyrosine و ماحصل واکنش گلیکاسیون Glycation در کودکان دارای این اختلال بالاتر است.

نتایج مطالعات این تیم دانشگاهی در Molecular Autism journal منتشر شده است.

Naila Rabbani متخصص بیولوژی و شیمی دارویی به عنوان سرپرست تیم تحقیقاتی دانشگاه وارویک Warwick درباره­ ی پیشرفت­ های این مطالعه می­ گوید: نتایج این تحقیق، میزان دقت تست ­های تشخیص اوتیسم را از سطح ۶۰ تا ۷۰ درصد کنونی به ۹۰ درصد افزایش داده است. ضمن این­که برای انجام آن به حضور متخصص اختلالات مغز و اعصاب نیازی وجود ندارد.

او گفت: «ما این روش را ثبت کرده ­ایم، ما همه چیزهای لازم را برای ادامه­ ی تحقیق در اختیار داریم. همه­ ی آن­چه که باید انجام دهیم این است که دوباره ­آزمایی کنیم.

«من واقعا دوست دارم با کودکان کوچک­تر، شاید دو سال یا حتی یک ساله آزمایشات را پی بگیرم.

آن­گاه در مرحله­ ی بعدی، اعتبارسنجی در یک گروه بزرگ­تر انجام می­ شود. سپس آزمایشات در محدوده­ ی غربالگری ادامه می­ یابد».

دکتر نایلا افزود: امیدوار است که در طول آزمایشات آینده برخی از عواملی که سبب ایجاد اوتیسم می­شود را تشخیص دهد.

بر حسب آمارها، یک درصد از جمعیت انگلستان گرفتار بیماری اوتیسم است.

محققین اظهار داشتند: آزمایش جدید خون و ادرار تشخیص اوتیسم که روی پروتئین ­های صدمه دیده متمرکز است، هیچ مشابه ی نداشته و برای اولین بار انجام گرفته است.

دکتر نایلا گفت: این آزمایش­ ها می­ تواند به تشخیص زود هنگام اختلالات طیف اوتیسم  ASD منجر شود و در نتیجه کودکان مبتلا به اوتیسم درمان مناسب را بسیار زودتر از گذشته دریافت کنند. او اضافه کرد برای کاربردی و عمومی شدن این آزمایش، تحقیقات تکمیلی و بیشتری باید انجام گیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا